خطر سقوط بیت کوین به 12هزار دلار


خطر سقوط بیت کوین به 12هزار دلار

استراتژیست‌های بانک گلدمن ساکس عقیده دارند که نشانه‌های اخیر از شروع روند صعودی،‌ صرفاً یک تله گاوی بوده است. ابزارهای مختلفی هم نشان می‌دهند قیمت بیت کوین با افزایش احتمالی نرخ بهره در ماه‌های آینده، در خطر سقوط تا ۱۲٬۰۰۰ دلار قرار دارد.

به گزارش کوین تلگراف، تیمی از اقتصاددانان گلدمن ساکس به رهبری یان هاتزیوس (Jan Hatzius) پیش‌بینی خود را از سرعت افزایش نرخ بهره معیار (Benchmark Interest Rate) توسط فدرال رزرو منتشر کردند. آنها می‌گویند بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را در سپتامبر ۰.۷۵ واحد درصد و در نوامبر ۰.۵ واحد درصد افزایش خواهد داد. طبق این گزارش، این ارقام نسبت به پیش‌بینی قبلی آنها به ترتیب ۰.۵ و ۰.۲۵ واحد درصد افزایش یافته است.

خطر سقوط بیت کوین به 12هزار دلار

مسیر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نقشی کلیدی در تعیین روند قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ ایفا کرده است. دوره‌هایی که با افزایش نرخ بهره همراه بوده‌ است – از نزدیک به صفر تا حدود ۲.۵ درصد – سرمایه‌گذاران را واداشته تا از دارایی‌های پرریسک‌تر دور شوند و به دنبال جایگزین‌های امن‌تری مانند پول نقد باشند.

بیت کوین از ابتدای سال حدود ۶۰درصد ارزش خود را از دست داده و اکنون در محدودهٔ سطح روانی ۲۰٬۰۰۰ دلاری در نوسان است. برخی از تحلیلگران، از جمله یک معامله‌گر با نام مستعار دکتر پرافیت (Doctor Profit)، عقیده دارند که قیمت بیت کوین در شرایط فعلی وارد فاز نزولی شده است.

این معامله‌گر ناشناس هشدار داد:

لطفاً تصمیمات بعدی فدرال رزرو را در نظر بگیرید. خبر افزایش ۰.۷۵ واحد درصدی نرخ بهره، همین حالا هم در قیمت‌ها منعکس‌ شده است. افزایش ۱ واحد درصدی در بازار خون به‌ پا خواهد کرد.

خطر سقوط بیت کوین به 12هزار دلار

نمودار مقایسه عملکرد قیمت بیت کوین بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲

از سوی دیگر، هم‌بستگی مثبت قیمت بیت کوین با بازار سهام ایالات متحده، به ویژه شرکت‌های فناوری فعال در بورس نزدک (Nasdaq)، خطرات اصلاح عمیق‌تر قیمت را به‌ همراه دارد. شارون بل (Sharon Bell)، استراتژیست گلدمن ساکس، با تکرار این هشدار که افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای مبارزه شدیدتر با تورم می‌تواند باعث سقوط ۲۶درصدی بازار سهام شود، گفت که افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار سهام می‌تواند یک تله گاوی (Bull Trap) باشد.

جالب این‌ جاست که بر اساس داده‌های بورس کالای شیکاگو (CME)، در گزارش هفتگی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)، این هشدارها با افزایش اخیر موقعیت‌های معاملاتی شورت بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران نهادی هم‌زمان شده است.

خطر سقوط بیت کوین به 12هزار دلار

نمودار موقعیت‌های معاملاتی شورت و لانگ بیت کوین در بورس کالای شیکاگو که سرمایه‌گذاران نهادی آنها را مدیریت می‌کنند.

نیک (Nick)، تحلیلگر منابع داده در اکوینومتریکس (Ecoinometrics) اشاره کرد:

[این داده‌ها] قطعاً نشانه‌ای از این است که برخی از افراد روی سقوط قیمت دارایی‌های پرریسک در پاییز امسال حساب می‌کنند.

توافق معاملات آپشنز در رسیدن بیت کوین به قیمت ۱۲هزار دلار

داده‌های معاملات آپشن (Option) بیت کوین که سررسید آنها در پایان سال ۲۰۲۲ است، نشان می‌دهد که بیشتر معامله‌گران از کاهش قیمت بیت کوین به محدوده ۱۰٬۰۰۰ تا ۱۲٬۰۰۰ دلاری اطمینان دارند.

خطر سقوط بیت کوین به 12هزار دلار

نمودار حجم قرارداهای باز آپشن بیت کوین به تفکیک قیمت توافقی.

به‌طور کلی، نسبت قرارداهای اختیار خرید (Call) به فروش (Put) باز در بازار آپشنز در ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) ۱.۹ بوده است و قراردادهای اختیار خرید برای قیمت ۴۵٬۰۰۰ دلار، بیشترین وزن را دارند. بررسی قیمت‌های توافقی در محدوده ۱۰٬۰۰۰ تا ۲۳٬۰۰۰ هزار دلار وجود حداقل چهار معامله اختیار فروش در برابر هر سه معامله اختیار خرید را نشان می‌دهد. این داده‌ها شاید یک ارزیابی موقتی واقعی‌تر از احساسات بازار باشند.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال، با تشکیل الگوی فنجان و دسته معکوس، قیمت بیت کوین می‌تواند ۳۰درصد کاهش یافته و به ۱۳٬۵۰۰ دلار برسد. در مقابل،‌ صعود (قطعی) قیمت به بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (MA ۵۰ – خط قرمز در تصویر) نزدیک به سطح ۲۱٬۲۵۰ دلار، این چشم‌انداز نزولی را بی‌اعتبار خواهد کرد و بیت کوین را در مسیر حرکت به سمت مقاومت روانی ۲۵٬۰۰۰ دلاری قرار خواهد داد.

خطر سقوط بیت کوین به 12هزار دلار

الگوی فنجان و دسته معکوس در معاملات روزانه BTC/USD.

*سجاد اسحقی نصرآبادی/ارز دیجیتال

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403