همسن و سال های مهسا امینی در خیابان ها چه می خواهند؟ /معترضان جوان هیچ وابستگی سیاسی ندارند /حاکمان باید صدای این نسل را بشنوند


همسن و سال های مهسا امینی در خیابان ها چه می خواهند؟ /معترضان جوان هیچ وابستگی سیاسی ندارند /حاکمان باید صدای این نسل را بشنوند

بی‌شک قوانینی که در یک برهه خاص و بنا بر نظر عده‌ای با ایدئولوژی مشخص تصویب شده‌اند، پاسخگوی نیاز جامعه امروز ایران نیست. قوانینی مربوط به حجاب اجباری از این دسته قوانین است.

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه اعتماد نوشت: این دفعه اولی نیست که مردم برای اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند. اما این‌بار نوع اعتراض و ترکیب معترضان متفاوت است

این‌بار هم سن و سال‌های مهسا که گویی همه به نوعی با مصایب گشت ارشاد دست به گریبان هستند پیگیری مطالبات را در دستور کار قرار دادند. جنبشی که فارغ از هر نتیجه و دستاوردی، پیامی رسا و گویا برای سیاستمداران دارد.

نسل دوم پس از انقلاب حالا در این شرایط حساس به سیاستمداران هشدار می‌دهند که این نسل اجبار را بر نمی‌تابد. این نسل دنبال عملی کردن آرمان‌های اجداد خود است که با شعار استقلال و آزادی پایه‌های سلطنت را فروریخته و جمهوریت را جایگزین کردند. حال این نسل از انقلابیون می‌خواهد که اصول جمهوریت را رعایت کرده و بر مبنای خواست و اراده مردم، کشور را اداره کنند.

سال‌های متمادی است که زنان، دختران و مردان برابری‌خواه به قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان اعتراض کرده و از قانونگذار و سیاستمدار ایرانی می‌خواهند که به تبعیض سیستماتیک علیه زنان خاتمه دهند. کارزارهای متعددی شکل گرفته و فعالان مدنی طی سال‌های پس از انقلاب همواره با برجسته کردن عواقب منفی ناشی از حکمرانی قوانین تبعیض‌آمیز سعی در اصلاح وضع موجود کرده‌اند.

به‌رغم مشکلات و ناهمواری‌های فراوان در این راه که بعضا منجر به بازداشت و متعاقبا محکومیت فعالان و مدافعان برابری حقوق به حبس‌های طولانی‌مدت شده است، تغییرات نه چندان اساسی در قوانین صورت گرفته است. اما این تغییرات، هیچ تناسبی با تحولات اجتماعی چشم‌گیری که به سرعت در جامعه ایران صورت گرفته، ندارد. به‌روز کردن قوانین متناسب با نیازهای جامعه یکی از ملزومات اساسی برای حکومت‌های مردم‌سالار است.

چنانچه اصلاح یا تغییر قوانین همسو با تحولات اجتماعی صورت نگیرد، بی‌شک مردم از اجرای آن قوانین خودداری می‌کنند. بی‌شک قوانینی که در یک برهه خاص و بنا بر نظر عده‌ای با ایدئولوژی مشخص تصویب شده‌اند، پاسخگوی نیاز جامعه امروز ایران نیست. قوانینی مربوط به حجاب اجباری از این دسته قوانین است.

از این رو اعتراضات جاری با محوریت موضوعی زنانه و با حضور و رهبریت زنان آغاز شد. به‌طور کلی همواره خواست زنان ایرانی در حاشیه بوده و همواره به آنها گفته شده است که اگر اوضاع کلی کشور خوب باشد وضعیت آنها هم بالطبع بهبود می‌یابد. اما این‌بار دختران جوان خود پرچمدار جنبش شدند..

در عصر جهانی شدن چرخش سریع و گسترش اطلاعات نقش مهمی در تداوم جنبش‌ها دارد. دیگر کشورها نمی‌توانند هر طور که می‌خواهند رفتار کنند و چشم بر مطالبات شهروندان خود بسته و خواست‌های آنها را نادیده بگیرند. از طرفی دیگر با بالا رفتن آگاهی سیاسی شهروندان، دیگر دولت‌ها نمی‌توانند بدون توجه به مطالبات عمومی، هر آن‌طور که می‌خواهند اداره امور کشور را در دست گیرند. مشکلات اقلیمی، شرایط اقتصادی موجود، تحریم‌های بین‌المللی، سوءمدیریت و نارضایتی عمومی از نحوه اداره کشور از جمله عواملی هستند که بر آتش خشم مردم از مرگ مهسا امینی افزوده‌اند.

معترضان جوان که به دنبال آینده‌ای بهتر برای خود و کشورشان هستند فارغ از هر گونه وابستگی به ایدئولوژی خاص یا دسته و گروه سیاسی مشخص، خواستار تغییرات ساختاری شده‌اند. آنها می‌خواهند شرافتمندانه و آزاد در سرزمین مادری خود زندگی کنند. آیا این خواسته‌ای بحق نیست؟ مگر اجداد این نسل برای همین انقلاب نکردند که نوادگان‌شان با استقلال و آزادی در یک کشور جمهوری زندگی کنند؟ مگر اجداد این نسل به فرمان رهبر انقلاب به خیابان‌ها نیامدند تا ریشه استبداد و ظلم را بر کنند؟ حال نوادگان انقلاب پرچمدار اصلاح و تغییر هستند. آنها تعیین‌کننده سرنوشت کشورشان هستند. وقت آن است که حاکمان به صدای حق‌خواهی جوانان لبیک گفته و تغییرات ساختاری را برای رشد و شکوفایی کشور با اتکا به همین نیروی جوان عملی کنند.

بی‌شک چنانچه خواسته بر حق این جوانان برآورده نشود، اگر الان هم به خانه برگردانده شوند دوباره راهی دیگر برای بیان اعتراض خود پیدا می‌کنند. شاید آن وقت دیگر مجالی برای اصلاح نباشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب