طرز تهیه سوتلاچ خوش طعم خانگی به روش سنتی ترکیه ای با فر و بدون فر


آموزش درست کردن دسر سوتلاچ خوشمزه با خامه و نشاسته به روش ترکیطرز تهیه سوتلاچسوتلاچ یه دسر ترکی خیلی معروفه که از دانه‌های کوتاه برنج و شیر تهیه میشه و به خوبی میتونه عاشقان دسرهای خامه‌ای و سبک رو راضی نگه داره. فقط با یه بار امتحان کردن این...

آموزش درست کردن دسر سوتلاچ خوشمزه با خامه و نشاسته به روش ترکی
طرز تهیه سوتلاچ

طرز تهیه سوتلاچ خوش طعم خانگی به روش سنتی ترکیه ای با فر و بدون فر

سوتلاچ یه دسر ترکی خیلی معروفه که از دانه‌های کوتاه برنج و شیر تهیه میشه و به خوبی میتونه عاشقان دسرهای خامه‌ای و سبک رو راضی نگه داره. فقط با یه بار امتحان کردن این پودینگ، کافیه تا عاشقش بشید.

طرز تهیه سونلاچ خیلی راحته و یه جورایی شبیه به فرنی درست میشه، اما با این تفاوت که بعد از پخت مواد بر روی گاز، مایه سوتلاچ رو با استفاده از کاسه، داخل فر میزارن تا برشته قهوه‌ای بشه و سپس به صورت سرد خورده میشه.

دسرهای تهیه شده از شیر، تو کشور ترکیه تعداد بیشماری دارن و سوتلاچ با اختلاف یکی از معروف‌ترین دسر‌های ترکی هست که تو همه رستوران‌ها و حتی نانوایی‌ها طبخ میشه.

برای درست کردن یه پودینگ خامه‌ای سبک با رویه طلایی و بدون گلوتن، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید، تا با درست کردن سوتلاچ خوشمزه ترکی به همراه برسی نکات مهم شما رو به یه سفر آشپزی ببریم.

مواد لازم برای تهیه سوتلاچ کاراملی

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج۴ قاشق غذا خوری
شیر۱ ایتر
آب۱ لیوان
شکر۲/۳ پیمانه
عصاره وانیل۱ قاشق غذا خوری
نشاسته۱/۵ قاشق غذا خوری

طرز تهیه سوتلاچ ترکیه ای مخصوص

مرحله اول

طرز تهیه سوتلاچ خوشمزه و مخصوص رو با شستن برنج شروع کنید و در ادامه بهتره که برنج رو داخل یه کاسه ریخته و واسه بهتر پخته شدن، به مدت ۱ الی ۲ ساعت به همراه یه مقدار آب بزارید خیس بخوره.

مرحله دوم

بعد از مدت زمان گفته شده، قبل از این که برنج رو بپزید اون رو آبکش کنید و یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و در ادامه یک و نیم لیوان آب رو به همراه برنج داخل قابلمه بربزید تا حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بزارید پخته بشه.

مرحله سوم

آماده سازی مواد سوتلاچ به این صورته که ابتدا اطمینان پیدا کنید که برنج کاملا پخته باشه، چون در غیر این صورت دسر از حالت نرم بودن خارج میشه. بعد از این که آب برنج کشیده شد، ۱ لیتر شیر رو داخل قابلمه بریزید و به خوبی هم بزنید.

مرحله چهارم

این مرحله رو با اضافه کردن شکر ادامه داده و مدام هم بزنید که هم شکر حل بشه، و هم این که برنج ته نگیره. به مدت ۲۰ دقیقه اجازه بدید تا شیر با حرارت ملایم بجوشه و در این مدت، مواد رو هم بزنید تا شیر سر نره.

مرحله پنجم

طرز پخت سوتلاچ ترکی رو با مخلوط کردن نشاسته با نصف لیوان آب ادامه بدید و به خوبی هم بزنید تا نشاسته تو آب حل بشه و سپس، داخل قابلمه ریخته و با بقیه مواد هم بزنید تا به خوبی با هم یکدست بشن.

مرحله ششم

عصاره وانیل رو هم بعد از نشاسته، داخل قابلمه بریزید و به خوبی مواد رو هم بزنید تا طعم مواد به خوبی با هم مخلوط بشه و تبدیل بشه به یه سوتلاچ اصیل ترکی. در این مرحله به مدت ۱۰ دقیقه هم زدن رو ادامه بدید.

مرحله هفتم

وقتی که سوتلاچ به غلظت مناسب رسید، قابلمه رو از روی حرارت بردارید. حالا دمای فر رو، روی حرارت ۲۵۰ درجه بزارید و اجازه بدید تا فر به خوبی گرم بشه. برای درست کردن سوتلاچ میتونید از کاسه مخصوص فر یا کاسه سفالی استفاده کنید.

مرحله هشتم

مایه سوتلاچ رو تو کاسه‌های مخصوص بریزید و داخل سینی فر قرار بدید. برای جلوگیری از سفت شدن سوتلاچ، بهتره که یه مقدار آبجوش داخل سینی فر بریزید، به اندازه‌ای که ته کاسه‌ها رو بگیره، و سینی رو وسط فر قرار بدید.

مرحله نهم

برای درست شدن سوتلاچ کافیه اجازه بدید تا مواد به مدت ۲۰ دقیقه تو فر بمونه تا سطح روی سوتلاچ به خوبی برشته و قهوه‌ای بشه. میتونید در آخر گریل فر رو هم روشن کنید تا عمل برشته شدن به خوبی انجان بشه.

مرحله دهم

سوتلاچ خوشمزه و مقوی‌ای که پختید آماده شده، بهتره که سینی رو از فر بیرون بیارید، روی اون رو میتونید با انواع مغز‌ها تزیین کرده و اجازه بدید خنک بشه و در نهایت، دسر سوتلاچ رو به صورت سرد نوش جان کنید.

طرز تهیه سوتلاچ بدون فر

نحوه پخت سوتلاچ بدون فر و در قابلمه به این صورته که با توجه به دستور پخت بالا، آماده سازی و پخت دسر رو انجام بدید و در آخر، به جای فر، یه قابلمه مناسب و جادار روی حرارت ملایم گذاشته و کاسه‌های سوتلاچ رو درون قابلمه قرار بدید.

سپس تا نیمه‌ی کاسه‌ها رو با آبجوش پر کنید و درب قابلمه رو ببندید تا به خوبی پخته بشه. در آخر برای کاراملی شدن سطح سوتلاچ، یه قاشق رو با حرارت داغ کنید و روی سطح سوتلاچ بزنید.

نکات مهم برای پخت سوتلاچ

  • واسه خوشمزه‌تر شدن سوتلاچ از هم زدن مواد دست بر ندارید و مدام هم بزنید.
  • برای کاراملی شدن این دسر میتونید بعد از پختن، یه قاشق خامه با مواد مخلوط کنید.
  • یادتون باشه که قبل زا اضافه کردن شیر، مطمئن بشید که برنج کاملا پخته شده.
  • استفاده از کاسه سفالی باعث میشه که سوتلاچ به طرز شگفت انگیزی برشته و خوشمزه بشه.

سخن آخر

دسرها ما رو به یه جهان شیرین و لطیف دعوت می‌کنن که در عین حال از همدیگه متفاوت هستن، با درست کردوم هرکدوم نه تنها با دستورات و مزه‌های جدیدی آشنا میشید، بلکه به خاطر این که از مواد اولیه پر خاصیت و طبیعی تهیه میشن، به خوبی و با کمترین هزینه می‌تونید از خواص بیشماری که دارن بهره ببرید. سوتلاچ یکی از خوشمزه‌ترین دسرهایی هست که اگه تا حالا امتحان نکردید، بهتون پیشنهاد میکنم که حتما این پودینگ مقوی و ساده رو درست کنید و از خوردنش لذت ببرید . ما براتون یه دستور پخت ساده و سنتی که از شیر، برنج، شکر، نشاسته و عصاره وانیل رو به همراه نکات مهم که توی بهتر پختن این دسر تاثیر زیادی داره رو آماده کردیم که امیدوارم خوشتون بیاد.

طرز تهیه سوتلاچ خوش طعم خانگی به روش سنتی ترکیه ای با فر و بدون فر
5 1

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر بهار + مجموعه اشعار بلند، کوتاه، دو بیتی و شعر نو از شاعران مختلف با موضوع بهار