غافلگیری شبانه بازار دلار


غافلگیری شبانه بازار دلار

در روزی که نقدینگی در بازار ارز و سکه یکه تازی می کرد بازار سرمایه از این هجمه نقدینگی بی نصیب ماند و نقشه بازار سرمایه مغلوب سرخی و فشار فروش شد.

به گزارش بنکر (Bankerآخر وقت دیشب خبری درباره تبادل زندانی با آمریکا در قبال آزادی سازی دلارهای بلوکه شده ایران در کره منتشر شد که می توان موجب غافل گیری معامله گران طرفدار افزایش قیمت دلار باشد.

هجمه نقدینگی به بازار ارز و سکه

روز قبل بازار ارز و سکه با هجمه نقدینگی رشد مناسبی را تجربه کرد ولی بازار سرمایه در آتش نا اطمینانی وریسک های موجود سوخت و سره پوش شد.

تحلیلگران معتقدند با بن بست فعلی برجام، در صورتی که نقدینگی به بازار سرمایه هدایت نشود جولان آن در بازار ارز و سکه دردسرآفرین خواهد شد و خسارت بیشتری به اقتصاد وارد خواهد کرد ولی فعلا بازار ارز و سکه در روز شنبه میزبان بهتری برای سرمایه های مردم بوده و بازار سرمایه از این هجمه نقدینگی بی نصیب مانده است.

دلار پامپ شد

انتظارات بازار و اخبار منتشر شده در کوتاه مدت برجام را در بن بست قرار داده است. اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز آب پاکی را فعلا روی دست برجام ریخت و انتظار حصول توافق در کوتاه مدت در بازار ارز رنگ باخت، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا به دنبال اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران است.

دلار تهران در واکنش به خبرهای منفی اولین روز هفته را با افزایش ۳.۴ درصدی در مرز کانال ۳۳ هزار تومانی معامله شد، برخی پامپ دلار در نزدیکی سقف قیمت را نشانه پتانسیل بازار برای سقف شکنی می دانند ولی برخی هم توصیه به خروج از بازار دارند، زیرا معاملات دلار در نزدیکی سقف قیمتی تاریخی را پرریسک تلقی می کنند و تا شکست مقاومت سخت پیش رو و تثبیت بالای محدوده مقاومتی فرصت کنونی را سیگنال خروج می دانند زیرا سابقه برخورد قهری بازارساز در محدوده های مقاومت پیش رو ریسک معامله را بیشتر کرده است و برخی در محدوده های فوق اقدام به خرید نمی کنند.

افزایش عرضه بازارساز

گفته می شود میزان عرضه بازارساز در بازار ارز افزایش پیدا کرده است، افزایش فاصله قیمت دلار آزاد و رسمی باعث می شود تا تقاضای سفته بازی نیز به تقاضا در بازار ارز اضافه شود و جذابیت سود حاصل از فاصله قیمتی دلار آزاد و رسمی، تقاضای سفته بازی را وارد بازار کند.

سیگنال سیاسی جدید به بازار ارز

البته خبر آزادی دو شهروند ایرانی و امریکایی نیز از سوی برخی تحلیل گران سوپر پالس توافق عنوان می شود بر اساس این خبر باقر نمازی از ایران خارج شده و سیامک پسرش از زندان آزاد در مقابل هفت میلیارد دلار از دارایی های ایران در کره جنوبی ازاد می شود.

نورنیوز رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم گزارش داد : طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.

این خبر یکی از پیش شرط ها امضای توافق بود. در بن بست کنونی برجام چنین اتفاقی می تواند موج های منفی را بشکند.

اهرم انتظارات افزایشی، حباب سکه را صعودی کرد

سکه امامی و ربع سکه نیز دیروز با پیروی از دلار رشد کردند سکه امامی گوی سبقت را در کسب میزان بازدهی از دلار دزدید و با رشد پنج درصدی نسبت به روز پنج شنبه در محدوده ۱۵ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان معامله شد. ربع سکه نیز خود را به محدوده ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رساند.

اکوایران قیمت سکه امامی و حباب آن رادر روز شنبه دهم مهر در کنار میانگین هفتگی و میانگین ماه قبل قرار داده است.

همانطور که شکل نشان می دهد با گذشت زمان با افزایش قیمت سکه امامی حباب آن نیز افزایش پیدا کرده و در روز قبل تا بالای محدوده ۱۵ درصد رسید، این مسئله نشان دهنده رشد انتظارات افزایشی در میان معامله گران بازار سکه است که حباب سکه امامی را همزمان با رشد قیمت در بازار افزایش داده است.

در معاملات سکه رفاه در بورس کالا نیز خریداران دست برتر خرید را داشتند و سکه رفاه را تا صف خرید بالا بردند.

سقف شکنی قیمت دلار در چهار بازار

همزمان با افزایش قیمت دلار تهران قیمت دلار در بازارهای مختلف نیز افزایش پیدا کرد دلار تهران طول کانال ۳۲ هزار تومانی را در نیمه ابتدایی روز گذشته طی کرد و در بازارهای مختلف سقف های جدیدی را نسبت به ماه گذشته ثبت کرد.

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

درهم دیروز پیش از همه طغیان کرد قیمت دلاری درهم روز قبل تا محدوده ۹ هزار و ۱۰۰ تومان پیش روی کرد و قیمت دلاری آن تا محدوده ۳۳ هزار و ۴۱۹ تومان رشد کرد. قیمت درهم در معاملات پشت خطی روز گذشته نیز به مسیر افزایشی خود ادامه داد و تا محدوده ۹ هزار و ۱۵۰ تومان بالا رفت.

قیمت دلاری سکه امامی و ربع سکه نیز کانالهای جدید قیمتی را فتح کردند تا رشد انتظارات افزایشی در سایر بازارها نیز تایید شود.

بی اعتمادی سرمایه به بازار سرمایه

سرمایه اعتماد خود را به بازار متولی خود یعنی بازار سرمایه از دست داده است به همین دلیل در روزی که نقدینگی در بازار ارز و سکه یکه تازی می کرد بازار سرمایه از این هجمه نقدینگی بی نصیب ماند و نقشه بازار سرمایه مغلوب سرخی و فشار فروش شد در حالیکه بازار سرمایه در هفته نیمه تعطیل گذشته عملکرد بهتری داشت اولین روز هفته را با منفی سنگین سپری کرد تا سهامداران هنوز هم نسبت به بازگشت شاخص کل تردید کنند.

برخی با بدبینی به بازار سرمایه می گویند که اعتماد از این بازار رخت بسته و ریسک ها و نااطمینانی موجود مانع از بازگشت شاخص کل خواهد شد و بازار سرمایه حمایت خود را از دست خواهد داد.

در یک سناریو دیگر برخی امید دارند که بازار در حال کف سازی و تثبیت در محدوده حمایتی جدید است و ممکن است مدتی درمحدوده جدید قیمتی رنج زنی کند.

به هر حال آنچه که مشخص است بازار سرمایه نیاز به نقدینگی دارد تا با کاهش ریسک ها به بالا بازگردد و در صورتی که ریسک های سیاسی و اجتماعی فروکش کند بازار سرمایه می تواند مجال بالا آمدن داشته باشد.اکوایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی