iX1؛ کوچک‌ترین عضو تمام‌برقی باواریایی‌ها!


iX1؛ کوچک‌ترین عضو تمام‌برقی باواریایی‌ها!

ماه ژوئن سال جاری میلادی بود که کمپانی ب‌ام‌و از نسل جدید کراس‌اوور اس‌یووی ساب‌کامپکت لاکچری خود یعنی X1 رونمایی کرد. X1 از سال 2009 میلادی روی خط‌تولید این خودروساز باواریایی قرار دارد و تا به‌امروز سه نسل از آن به‌بازار جهانی معرفی شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،ماه ژوئن سال جاری میلادی بود که کمپانی ب‌ام‌و از نسل جدید کراس‌اوور اس‌یووی ساب‌کامپکت لاکچری خود یعنی X1 رونمایی کرد. X1 از سال 2009 میلادی روی خط‌تولید این خودروساز باواریایی قرار دارد و تا به‌امروز سه نسل از آن به‌بازار جهانی معرفی شده است. X1 جدید در مدل‌های بنزینی، دیزلی و الکتریکی روانه بازار خواهد شد که نسخه تمام‌الکتریکی آن مورد بررسی ما در این مطلب است.

طراحی خارجی
نسل سوم X1 که با کد U11 نیز شناخته می‌شود، روی پلت‌فرم UKL2 ب‌ام‌و شکل گرفته است. این خودرو نسبت به‌نسل قبل با کمی رشد ابعادی مواجه شده که با تغییراتی در ظاهر، اسپرت و تهاجمی‌تر به‌نظر می‌رسد. نسخه iX1 که مورد بررسی ماست، از نظر ظاهری هیچ تفاوتی نسبت به‌نسخه بنزینی این خودرو یعنی X1 ندارد. با نگاهی به‌پروفیل این کراس‌اوور اس‌یووی ساب‌کامپکت لاکچری می‌توان به‌خوبی دید که خطوط شارپ در کنار سطوح تخت و تناسب تایر با بدنه و سایز رینگ‌های 17، 18، 19 و 20 اینچی کاراکتر اسپرت و نافذی به iX1 بخشیده است. ناگفته نماند که درنسخه‌های M تنها امکان نصب رینگ‌های 19 و 20 اینچی وجود دارد. از سوی دیگر چراغ‌هایی با LED هایی به‌فرم L و جلوپنجره نسبتا بزرگ کلیوی‌شکل به‌سبک ب‌ام‌و با خطوط نسبتا تیز روی کاپوت، چهره پویا و البته کاملا تهاجمی را برای کوچک‌ترین عضو بلندقامت باواریایی به‌ارمغان آورده است. در نمای عقب iX1 نیز شاهد چراغ‌هایی به‌فرم L (که امضای ب‌ام‌و است) هستیم که با حجم‌پردازی صریح در این بخش و اسپویلر الحاقی اسپرت و دیفیوزر، نمای چشم‌نواز و البته اسپرتی برای این خودرو فراهم کرده است.

iX1؛ کوچک‌ترین عضو تمام‌برقی باواریایی‌ها!

کابین و تجهیزات
در زمان ورود به‌کابین iX1 سبک طراحی و چیدمان قطعات به‌گونه‌ای است که انگار پشت فرمان سری دو اکتیوتورر جدید قرار گرفته‌اید. طراحی دو نمایشگر عریض یکی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و دیگری برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) دقیقا همان حس سری دو اکتیوتورر را به سرنشینان القا می‌کند. بر این اساس یک نمایشگر 10.25 اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و یک نمایشگر 10.7 اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) تعبیه شده تا فضای داخلی خودرو را مدرن جلوه دهد. از سوی دیگر کنسول شناور با دسته‌دنده منحصربه‌فرد ب‌ام‌و و دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع عریض افقی، جلوه خاصی به‌فضای داخلی خودرو بخشیده است. هرچند که هم‌نشینی چرم آلکانترا و چوب باکیفیت و کروم به‌همراه LED های نواری داخلی، حس لوکس بودن بیشتری به‌کابین iX1 می‌بخشد. از سوی دیگر ترکیب رنگ مشکی با تریم داخلی و غربیلک‌فرمان نسل جدید ب‌ام‌و، رانندگی با این اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت لاکچری را جذاب می‌کند. از مهم‌ترین امکانات این خودرو می‌توان به‌کروزکنترل تطبیقی، دوربین360 درجه‌، سیستم تهویه‌مطبوع تمام‌اتوماتیک با قابلیت تنظیم در سه نقطه و مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم پایداری دینامیکی، فرمان الکتروهیدرولیکی، سیستم پیشگیری از برخورد، هشدار انحراف از مسیر، سامانه پایش نقاط کور به‌همراه شناسایی عابرپیاده و سیستم آنالیز ترافیکی و ارتباط کاربری ب‌ام‌و نسل هشتم و... اشاره کرد.

iX1؛ کوچک‌ترین عضو تمام‌برقی باواریایی‌ها!

مشخصات فنی
iX1 در قوی‌ترین مدل یعنی xDrive30e با دو موتور الکتریکی فوق قدرتمند که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب تعبیه شده، راهی بازار خواهد شد. هر دو موتور الکتریکی نسل جدید با پک باتری‌های لیتیوم-یونی 64.7 کیلووات-ساعتی می‌توانند حداکثر 313 اسب‌بخار قدرت و 494 نیوتون‌متر گشتاور را به‌کمک سامانه چهارچرخ‌محرک xDrive به‌چرخ‌ها منتقل کنند. باتوجه به این قدرت و گشتاور تنها کافی است که پدال گاز را تا انتها فشار دهید تا ظرف 5.7 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابید. همچنین حداکثر سرعت iX1 xDrive30e ، 188 کیلومتر برساعت اعلام شده است. این خودرو با یک بار شارژ کامل مسافتی برابر 438 کیلومتر را می‌پیماید و تنها 10 دقیقه شارژ سریع DC کافی است تا مسافتی برابر 120 کیلومتر را بپیماید.

قیمت
کمپانی ب‌ام‌و قصد دارد تا iX1 را به‌عنوان لوکس‌ترین اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت لوکس با قیمت 40 هزار دلار به‌بازار عرضه کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش