انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل/ آیا انتقال قدرت آرام خواهد بود؟


انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل/ آیا انتقال قدرت آرام خواهد بود؟

انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل در حالی امروز برگزار می‌شود که نگرانی‌ها نسبت به انتقال پرتنش قدرت و احتمال بروز ناآرامی‌های خشونت‌آمیز افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، امروز یکشنبه مردم برزیل پای صندوق‌های رأی می‌روند تا یکی از دو رقیب اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را انتخاب کنند؛ یعنی «ژائیر بولسونارو»، رئیس‌جمهور فعلی و «لوییز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهور سابق.

بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند لولا داسیلوا در ماه‌های اخیر با فاصله زیاد پیشتاز بوده است، اما بولسونارو هم نشان داده احتمالاً از پذیرش شکست خودداری کند و به همین دلیل نگرانی‌ها نسبت به بحران سیاسی یا بروز خشونت‌های پس از انتخابات در برزیل افزایش یافته است.

داسیلوا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس‌جمهور برزیل بوده و هم‌اکنون تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهتد او با فاصله ۱۰ تا ۱۵ درصدی از رقیب خود جلوتر است. اگر او در دور اول موفق شود بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، حتی قبل از برگزاری دور دوم، پیروزی نهایی او قطعی است.

بولسونارو اخیراً پس از طرح ادعاهای بی‌اساس درباره احتمال تقلب در انتخابات و متهم‌کردن مسئولان برگزاری انتخابات به توطئه‌چینی علیه او، تهدید کرده که احتمالاً نتیجه انتخابات را نخواهد پذیرفت.

به نوشته رویترز، پیروزی قاطع امروز لولا داسیلوا، تا حدی زیادی دردسرها و مشکلات انتقال قدرت را کاهش خواهد داد. منتقدان بولسونارو می‌گویند دور جدید حملات او علیه فرآیندهای دموکراتیک منجر به ناآرامی‌های اجتماعی مانند حملات هواداران دونالد ترامپ در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره خواهد شد.

بولسونارو بدون ارائه شاخص و معیاری گفته تنها در صورتی نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت که انتخابات «پاک و شفاف» برگزار شود.

۱۵۰ میلیون نفر از مردم برزیل قرار است امروز به پای صندوق‌های رأی بروند و علاوه بر انتخاب رئیس‌جمهور، همه ۵۱۳ نماینده مجلس نمایندگان، یک سوم ۸۱ عضو مجلس سنا و فرمانداران و قانونگذاران ایالتی را انتخاب خواهند کرد. نتیجه انتخابات هم ساعاتی پس از بسته‌شدن شعب اخذ رأی در ساعت ۱۷ (به وقت محلی) اعلام خواهد شد.

اگر هیچ کدام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نتواند بیش از نیمی از آرا را کسب کند، دو نفر اول به دور دوم انتخابات می‌روند که در ۳۰ اکتبر (۸ آبان) برگزار خواهد شد.

علاوه بر داسیلوا و بولسونارو، چهار نامزد دیگر «سیمونه تبت، سورایا ترونیک، فلیپه داویلا و سیرو گومس» هم در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل حضور دارند، اما طبق نظرسنجی‌ها و فضای سیاسی برزیل، شانس پیروزی آنها تقریباً صفر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس