تمدن مهدوی جوان گراست و گوهر تمدن مهدوی عدل است


تمدن مهدوی جوان گراست و گوهر تمدن مهدوی عدل است

گوهر تمدن مهدوی عدل است و خمیر مایه تمدن های شرک آلود ظلم و تعدی است. در حقیقت امام مهدی (ع) اسباب استقرار تمدن بر پایه یکتا پرستی و مزین به عدل را فراهم می آورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز، همزمان با فرا رسیدن ایام نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج)، مقاله سیمای تمدن مهدوی به قلم سید احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) منتشر شد.

مقدمه

سیمای تمدن مهدوی

در عصر ما مدافعان و مروجان تمدن غرب تلاش می کنند جاذبه های فرهنگ و تمدن مغرب زمین را در چشم نسل نو زیبا و با شکوه جلوه دهند و آنان را نسبت به اسلام و آینده مسلمین بدبین کنند و اعتقادات دینی آینده سازان را مخدوش کنند و ظهور تمدن مهدوی در آخرالزمان را واهی نشان دهند. در چنین شرایطی متفکران اسلامی و اهل اندیشه و هنر باید وارد میدان شوند و با زبان ساده و متناسب با نیازهای فکری نوجوانان و جوانان چهره حکومت و تمدن مهدوی را آشکار سازند و شبهه ها و ابهام ها را بر طرف کنند. در این نوشتار به استناد چند آیه و روایت، نشانه هایی از تمدن مهدوی برای آشنایی فرزندانمان ذکر شده است. امید است اهل قلم با وسعت نظر و دقت بیشتری حق مطلب را ادا کنند و سیمای درخشان تمدن مهدوی را به دور از پیچیدگی های فنی و علمی برای نوخاستگان و جوانان میهن اسلامی ترسیم کنند و کدورت های ذهنی را بزدایند.

ویژگی های گفتمان تمدن مهدوی در آخرالزمان


اسلام دینی فرهنگ آفرین و تمدن ساز است. در اثر بعثت پیامبر اعظم (ص) بزرگ ترین تمدن و فرهنگ انسانی و الهی پای به عرصه وجود گذاشت. حرکت انقلاب اسلامی نیز منتهی به یک تمدن بر پایه جهان بینی توحیدی می شود. ظهور قائم آل محمد (ص) همراه با تولد و تکون یک تمدن توحیدی و سرشار از عدالت و معنویت است. در قرآن و سنت و عترت نشانه های این تمدن به وضوح دیده می شود. گوهر تمدن مهدوی عدل است و خمیر مایه تمدن های شرک آلود ظلم و تعدی است. در حقیقت امام مهدی (ع) اسباب استقرار تمدن بر پایه یکتا پرستی و مزین به عدل را فراهم می آورد. چنین تمدنی پاسخ به نیازهای فطری و طبیعی همه انسان هاست، انسان هایی که تمدن های شرک آمیز را آزموده اند و از بیداد آنها به ستوه آمده اند و تشنه عدالت و تقوی و مروت هستند. لیبرال دمکراسی برخاسته از کاپیتالیسم کفایت استمرار حیات و ماندگاری در آخر الزمان را ندارد و نقطه پایان تاریخ محسوب نمی شود. زیرا ملوث به شرک و ظلم و تکاثر و تبعیض است و با فطرت انسان ها سازگاری ندارد. اما تمدن مهدوی که نسخه روز آمد تمدن اسلامی است در خور اوضاع اجتماعی آخر الزمان است و با استقبال پیروان همه فرهنگ ها و ادیان مواجه می گردد.

جلوه ای از نشانه ها و عناصر تمدن مهدوی را می توان در حکومت چند ساله امام علی بن ابیطالب (ع) و خطبه ها و حکمت ها و نامه های مولای متقیان در نهج البلاغه پیدا کرد. ویژگی های این تمدن در ذیل آیات زیادی از قرآن و احادیث و روایات منقول از پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (ع) یافت می شود. این علائم به نیکی سیمای تمدن مهدوی را روشن می کنند.

در چهره تمدن های شرک آلود معاصر ترکیبی از دستاوردهای علمی و صنایع و فناوری های نو و قوانین و مقررات و نظم و سازه های اجتماعی و جلوه های فریبنده ای از حقوق بشر همراه با سیاست های شیطانی و آمیخته با نژاد پرستی و استعمار و تعرض به حقوق دیگران مشهود است.


اما سیمای تمدن مهدوی تبلوری از علم و صنعت و فناوری به انضمام انسانیت و عدالت و معنویت و یکتاپرستی و مواسات و دیگر مکارم اخلاقی است. ره آورد تمدن مهدوی حیات طیبه در پرتو اقامه عدل است.

امام کاظم علیه السلام در ذیل آیه شریفه « اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ … » می فرمایند : خداوند زمین را با باران زنده نمی کند بلکه مردانی می فرستد که عدل را بر پا می کنند و با زنده شدن عدل زمین زنده می شود. با سیری در روایات اهل بیت عصمت و طهارت برخی از ویژگی های تمدن مهدوی آشکار می شود. دانستن این نشانه ها برای نسل نو که در معرض فشارهای فرهنگی بیگانه است اهمیت بسزا دارد. به اختصار به نمونه هایی از خطوط سیمای تمدن و حکومت مهدوی در آخرالزمان اشاره می شود:

۱- اقامه عدل


تمدن مهدوی مبتنی بر عدل است. در روایت آمده است «اذا قام القائم حکم بالعدل» وقتی که قائم آل محمد قیام می کند به عدالت حکم می کند. در عصر ظلم و ظلمت قدرتمندان با توحش حقوق ضعفا را ضایع می کنند ولی در دولت عدل مهدی(ع) حق کسی از بین نمی رود و حاکمان عادل زمام امور را در دست می گیرند. خداوند به عدل و احسان فرمان می دهد و در قرآن می خوانیم « ان الله یامر بالعدل و الاحسان». داد و دهش و نیکی اساس حکومت و تمدن مهدوی است. این حقیقت را امام علی (ع) این گونه ترسیم می کند : « اذا بنی الملک علی قواعد العدل و دعم بدعائم العقل نصرالله موالیه و خذل معادیه » یعنی هرگاه حکومت بر پایه های عدالت و دادگری برپا گردد و با ستون های خرد قوام یابد خداوند به دوستان آن نصرت و به دشمنانش خذلان و سرشکستگی می دهد. العدل اساس به قوام العالم یعنی عدالت زیر ساختی است که جهان آفرینش بر آن استوار ایستاده است. همین معنا را پیامبر اکرم (ص) این سان توصیف می فرماید : « بالعدل قامت السماوات والارض». گوهر گفتمان تمدن مهدوی اقامه عدل است. سرچشمه ظلم هماناطغیان نفس اماره بالسوء وزیاده خواهی وآز است در حالی که رجال سیاست مهدوی مزکی ومهذب و تابع امر مولا هستند.

۲-امنیت


در تمدن مهدوی امنیت استقرار دارد و راه ها امن می شود و نا امنی از میان می رود. « آمنت به السبل » از دیدگاه امام صادق (ع) همه انسان به سه چیز نیاز دارند که عبارتند : از امنیت و عدالت و فراوانی نعمت و می فرماید: « ثلاثه اشیاء یحتاج الناس طرا الیها الامن والعدل والخصب » که هر سه نیاز در تمدن و حکومت مهدوی رفع می شوند و شگفتا که در این سخن حکیمانه امنیت بر عدل و خصب مقدم ذکرشده است. در تمدن مادیگرای معاصر که ادعای کمال دارد شورای امنیت وجود دارد ولی نا امنی و ارهاب دامنگیر جهانیان است.

۳- فراوانی و گشایش در برکات الهی


در تمدن مهدوی برکات زمین آشکار می شوند و زمین اندوخته های خود را بیرون می آورد و « وَ أَخْرَجَتِ الأرْضُ بَرَکاتِهَا» و همچنین « تُظْهِرُ الْاَرْضُ کُنوزَهَا » در روزگار ما فقر و قهر طبیعت مستضعفان را به ستوه آورده است در حکومت مهدی(ع) مردم به آسانی به نعمت های الهی دسترسی دارند و طبیعت با مهربانی داشته های خود را در اختیار بشریت می گذارد. اجرای عدالت زمینه ساز نزول برکات الهی است. امام علی (ع) می فرماید : « بالعدل تتضاعف البرکات». خداوند حکیم در آیه ۹۶ سوره اعراف می فرماید : « ولو اهل القری امنواواتقوا لفتحناعلیهم برکات من السماء والارض…. » در دوران حکومت مهدی که عصر رواج ایمان و تقواست برکات از آسمان و زمین در دسترس مردم قرار می گیرد.

۴- احقاق حق


در این تمدن صاحب حق به حق خود نایل می شود و « ردکل حق الی اهله » در تمدن های مادیگرا حق مضیع فراوان است و مستکبران و استعمارگران با ترفندهای گوناگون حقوق دیگران را پایمال می کنند و کاری از سازمان های بین المللی و مدافعان صوری حقوق بشر ساخته نیست ولی در دولت عدل مهدی حق به حق دار می رسد. مردم مسلمان میانمار سرکوب و دربدر می شوند و خانه های فلسطینیان بر سرشان خراب می شود و نفت سوریه غارت می شود ولی کاری از سازمان ملل متحد ساخته نیست و اگر قطع نامه ای صادر شود با خطر وتو مواجه می شود و اگر هم نشود ضامن اجرا ندارد. در تمدن مبتنی بر ظلم احقاق حق رخ نمی دهد اما در حکومت و تمدن مهدوی قدرت به گونه ای مهندسی می شود که حق به صاحب حق می رسد.

۵-توزیع عادلانه ثروت


در نظام اقتصادی مهدوی ثروت به طور عادلانه و صحیح تقسیم می شود تقسیم المال صحاحاً « بالسَّویَّهِ بَینَ الناسَ » و امام مال را به درستی قسمت می کند یعنی میان مردم یکسان قسمت می کند. از دیدگاه اسلام مردم مانند دانه های شانه با هم مساوی اند. پیغمبرخدا می فرماید: « الناس سواءکاسنان المشط». در نظام سرمایه داری افزون بر استعمار کهنه و نو پدیده شوم استثمار هم رواج دارد و در اثر این بهره کشی فقرا فقیرتر و اغنیای دنیا غنی تر می شوند. فلاسفه و متفکران غربی در قرن نوزدهم و بیستم فطرت توحیدی بنی آدم را نادیده انگاشتند و به نظریه پردازی و حکومت سازی پرداختند و کوشیدند تا با تمسک به سوسیالیسم و رواج مرام اشتراکی معایب و فقر و فاقه و ستم های ناشی از سرمایه داری را برطرف کنند ولی بعد از هفتاد سال حکومت مارکسیستی شکست خوردند و از صحنه حذف شدند. صبغه اقتصاد توحیدی در تمدن مهدوی مواسات و مساوات و اخوت و مروت است.

۶- تندرستی و توانایی مردم


در تمدن مهدوی مردم مسلمان توانمند و قوی هستند و بیماری ها رفع می گردد. « أذهب اللّه عن کلّ مؤمن العاهه و ردّ إلیه قوّته » علی رغم پیشرفت بهداشت و دانش پزشکی امروزه ملت ها با انواع و اقسام بیماری ها مواجه هستند و برخی امراض فراگیر بشریت را تهدید می کنند. در دولت مهدی (ع) باذن الله سلامت و نشاط و قدرت مردم تکامل می یابد و تندرستی مردم اولویت پیدا می کند.

۷-اصلاح رابطه زمین وآسمان


در تمدن مهدوی امواج عبادت و نیایش و بندگی و مناجات صالحان از زمین به آسمان صاعد می شود و انوار برکت و نعمت خداوند به سوی زمین نازل می گردد و رابطه آسمان و زمین درست می شود. قحطی و خشکسالی به پایان می رسد و به اندازه باران می بارد و نعمت فراوان می شود « لتنرلن البرکه من السماء الی الارض «

۸- رشد عقلی جامعه


در دولت مهدی (ع) عقل مردم زیاد می شود و رشد عقلانی و اخلاقی جامعه سیر تصاعدی پیدا می کند. « إِذَا قَامَ قَائِمُنَا ، وَضَعَ اللّه‌ُ یَدَهُ عَلی رُؤُوسِ الْعِبَادِ ، فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَکَمَلَتْ بِهِ…. »جامعه ای که از رشادت عقلی برخوردار می شود در کمند اختلافات گرفتار نمی شود.

۹-محوکینه و کینه توزی


در عصر ظهور دل های مردم از کینه پاک می شود « لَذَهَبتِ الشَّحْناءُ مِن قلوبِ العِبادِ » یکی از مصائب انسان معاصر خشونت و کینه توزی و انتقام است و در اثر این رذیله قتل ها و شرارت های زیادی رخ می دهد و آرامش روانی جوامع به هم می خورد و عرض و جان و مال مردم به یغما می رود. در عصر مهدی غل و کینه از دل مردم پاک می شود و مهربانی جای نا مهربانی می نشیند. در ادعیه قرآنی آمده است : « …ولاتجعل فی قلوبنا غلا للذین امنوا…» دلها وقتی سرشار از مهر الهی می شود دیگر جایی برای نفوذ کینه باقی نمی ماند.

۱۰- انقراض مکاتب انحرافی و ضاله


در تمدن مبتنی بر شرک و مادیگرایی مکاتب گمراه کننده و انحرافی شکل می گیرند و احزاب و نحله های گوناگونی با وعده های رنگارنک قد علم می کنند و مردم به سمت خود می کشانند ولی در عمل به بحران ها و تیرگی ها می افزایند. این جریان های مضل با نیروی علم و عقل از میان می روند و به دست با کفایت مهدی (ع) قلعه های گمراهی در هم شکسته می شوند و قفل ها از روی دل ها باز می شوند و قلوب قدرت تعقل و تفقه پیدا می کنند. « یفتح حصون الضلاله وقلوباً غلفاً «

۱۱- رواج عدالت اقتصادی


در گفتمان منجی نشانی از ظلم و تبعیض و فقر یافت نمی شود. در جامعه مهدوی عدالت اقتصادی فراگیر می شود تا آنجا که کسی نیاز به کمک دیگری ندارد و مردم در رفاه بی نیازی به سر می برند به گونه ای که انسانی نیازمند دریافت زکات نمی شود. « إِذَا ظَهَرَ الْقَائِمُ سَوَّی بَیْنَ النَّاسِ حَتَّی لَا تَرَی مُحْتَاجاً إِلَی الزَّکَاهِ»

۱۲- جوان سالاری


تمدن مهدوی جوان گراست و سپاه مهدوی متشکل از جوانان است قال علی (ع) « أصحابُ المَهدِیِّ شَبابٌ لا کُهولٌ فیهِم إلاّ مِثلَ کُحلِ العَینِ وَالمِلحِ فِی الزّادِ وَأقَلُّ الزّادِ المِلحُسالمندان هم در دولت مهدی با حضور حداقلی کمک می کنند ولی زمام امور در دست جوانان برومند وموحد واهل معرفت است.

۱۳-انقراض سیاسی کاری و دغل کاری


در میدان سیاست مهدوی کارگزاران با قدم صدق حرکت می کنند. در تمدن مهدوی نیرنگ بازی و دغل کاری رواج ندارد و زمین جولانگاه سیاست بازان مزور نیست و باب زر و زور وتزویر بسته می شود. « ولیطهرن الأرض من کل غاش » در ادعیه قرآنی آمده است : « رب ادخلنی مدخل صدق و… » سپاهیان و حاکمان دولت مهدوی در پرتوحید و متاثر از ولایت عظمای الهی با اخلاص ولسان صدق با مردم سخن می گویند و با دوست و دشمن با عدالت رفتار می کنند. در دعای معروف حضرت ابراهیم خلیل (ع) درآیه ۸۴ سوره شعراء آمده است و از خدا می خواهد « واجعل لی لسان صدق فی الاخرین » برخی از اهل معنا مراد از لسان صدق را پیامبر اعظم (ص) و امامان معصوم دانسته اند که آخرین آنان امام عصر است که با لسان ابراهیم و با ادبیات دین حنیف با مردم سخن می گوید و از کژی و ناراستی منزه و مبراست.

۱۴-شکوفایی علمی و رشد فناوری


همه علوم و معارف و فناوری ها در عصر ظهور به اوج می رسند و در آسمان فرهنگ و تمدن مهدوی ستارگان علم و عقل می درخشند. استفاده از دستاوردهای علمی و فناوری ها در دولت امام زمان مرسوم است. امام در تکامل علوم نقش برجسته ای دارد. از روایتی به نقل از امام صادق (ع) روشن می شود از گنجینه علوم تا قبل از ظهور منجی فقط دو بخش در دسترس مردم قرار می گیرد و۲۵ جزء دانش به دست مهدی (ع) در جهان منتشر می گردد.

۱۵- جهانی شدن اقامه نماز


در دوران ظهور منجی اقامه نماز و پرستش خدای یگانه و پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر در همه جهان رواج می گیرد. در تمدن غرب اصالت با ایندیویدوالیسم یا فرد گرایی individualism وجهانی سازی یا گلوبالیزیشن «Globalization» و همگن کردن فرهنگ و سیاست و اقتصاد دنیا با نظام سرمایه داری است. در تمدن مهدوی جهانی سازی بر مدار توحید شکل می گیرد و حقوق انسانی فرد و اجتماع رعایت می شود.این حقیقت در ذیل آیه ۴۱ سوره حج به نقل از بحارالانوار چنین بیان می گردد:


الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ؛ فَهَذِهِ لآِلِ مُحَمَّدِ (صلی الله علیه و آله) إِلَی آخِرِ الْأَئِمَّهًْ (وَ الْمَهْدِیِّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وَ أَصْحَابِهِ یَمْلِکُهُمُ اللَّهُ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ یُظْهِرُ بِهِ الدِّینَ وَ یُمِیتُ اللَّهُ بِهِ وَ بِأَصْحَابِهِ الْبِدَعَ وَ الْبَاطِلَ کَمَا أَمَاتَ السُّفَهَاءُ الْحَقَّ حَتَّی لَا یُرَی أَیْنَ الظُّلْمُ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ.

از امام باقر(ع) نقل‌شده که در مورد آیه‌ی: الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ؛ فرمود: «این آیه اختصاص به آل‌محمّد (تا آخرین امام، و حضرت‌مهدی و یارانش) دارد، همان کسانی‌که خداوند آن‌ها را مالک شرق و غرب زمین خواهد نمود و دین را به‌وسیله‌ی او آشکار کند و بدعت‌ها و ناحقّ را به‌وسیله‌ی او و یارانش از میان بردارد؛ آنچنان‌که بی‌خِردان، حقّ را نابود کرده‌اند؛ و [عدالت آنگونه گسترش یابد که] اثری از ظلم باقی نمی‌ماند؛ و آن‌ها امر به معروف و نهی از منکر میکنند».به نقل از تارنمای تفسیر اهل بیت اغلب روایات و احادیث این نوشتار از کتاب بهشت مهدویت اثر حجت الإسلام والمسلمین مهدی نیلی پور و میزان الحکمه آیت الله ری شهری نقل شده است.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید