9 فیلم اقتباسی به سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافتند


9 فیلم اقتباسی به سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافتند

با اعلام اسامی آثار راه یافته به بخش‌های مختلف سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، تعداد ۹ فیلم اقتباسی در بخش‌های پویانمایی، تجربی و داستانی این رویداد حضور دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ستاد خبری سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با اعلام اسامی آثار راه یافته به بخش‌های مختلف سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، تعداد ۹ فیلم اقتباسی در بخش‌های پویانمایی، تجربی و داستانی این رویداد حضور دارند.

این آثار به شرح زیر معرفی می‌شوند:

از میان فیلم‌های راه‌یافته به بخش پویانمایی، «یاماها» به نویسندگی و کارگردانی فرزانه قبادی و تهیه‌کنندگی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از شاهرود و «یک چیز سیاه» به کارگردانی ریحانه کاوش و تهیه‌کنندگی و نویسندگی علی رییس از اصفهان، دو اثر اقتباسی حاضر در این بخش هستند.

«یاماها» برگرفته از رمان یاماها، برشی از زندگی یک جوان در دهه ۵۰ شمسی را روایت می‌کند. همچنین «یک چیز سیاه» از کتابی با همین نام نوشته رضا دالوند اقتباس شده و در خلاصه داستان آن آمده است: «اون چیه؟ از کجا اومده؟ چه اتفاقی می‌افته؟ بعضی وقت‌ها یک چیز مبهم می‌تونه موجب نگرانی و سردرگمی بشه.»

فیلم‌های «صبحانه» و «گیلگمش» نیز ۲ اثر اقتباس شده حاضر در بخش تجربی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است.

«صبحانه» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مرتضی فرهادنیا از تهران برگرفته از شعر «صبحانه» ژاک پره‌ور داستان مردی است که آخرین صبحانه خود را کنار معشوقه‌اش می‌نوشد.

«گیلگمش» به کارگردانی حسین مرادی‌زاده و تهیه‌کنندگی و نویسندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تهران نیز برگرفته از قدیمی‌ترین اثر حماسی و ادبی جهان، این قصه را دربرمی‌گیرد: «گیلگمش، پهلوان نامدار اوروک، شهری از سرزمین سومر در میان‌رودان، که شخصیتی نیمه‌ایزدی-نیمه‌انسانی دارد، عمری در جستجوی جاودانگی و خداگونه شدن می‌کوشد و بارها شکست می‌خورد اما سرانجام به گیاهی دست می‌یابد که او را جاودانه خواهد کرد ولی ماری آن گیاه را می‌رباید و حاصل عمر او از دست می‌رود (مار در اساطیر نماد جاودانگی است).»

همچنین ۵ فیلم کوتاه داستانی با اقتباس از آثار ادبی شناخته شده در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارند.

«جناکات» به نویسندگی و کارگردانی عطا مجابی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران، نیکولتا کاتالدو، عطا مجابی و پویان صدقی از تهران از رمان «جنایت و مکافات» نوشته فئودور داستایوفسکی، یک فیلم نوآر فانتزی است و داستان یک دزد است که پس از ارتکاب جنایت می‌گریزد اما متوجه می‌شود که چیزی او را تعقیب می‌کند.

«رنگارنگ» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا مرادی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر اراک و گلسا غفاری از اراک و برگرفته از هزارویک شب (قصه علاءالدین و چراغ جادو) است. این فیلم خلاصه داستان زیر را دربرمی‌گیرد: «سروش به دلیل فوت مادرش، بعد از سال‌ها به ایران بازگشته، متوجه می‌شود تنها یک نوار کاست به او ارث رسیده است. مجبور می‌شود به زیرزمین خانه رفته و نوار کاست را گوش کند اما این نوار کاست یک نوار کاست معمولی نیست.»

«سریشوک» به نویسندگی و کارگردانی صمد قربان‌زاده و تهیه‌کنندگی اکرم خوشوقت پیر با اقتباس از اسطوره گاو هدیوش، به صورت خیالی فردی را نشان می‌دهد که جنین تازه به دنیا آمده گاو مقدسی را که آیندگان از آن به اکسیر جاودانگی می‌رسند، دزدیده است و می‌خواهد تنها خود را به عمر جاودان برساند اما در نهایت….

«فلس» به نویسندگی و کارگردانی هومن نادری و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر اصفهان، مولود معظمی و دینا اثباتی از اصفهان و برگرفته از شاهنامه فردوسی (داستان شام آخر ای شی گورو) در بخش داستانی جشنواره سی‌ونهم حضور دارد. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «سیاوش پس از سال‌ها زندگی در خارج از کشور به زادگاهش در یکی از بنادر جنوب کشور بازمی‌گردد و متوجه می‌شود که همه چیز تغییر کرده است.»

«لیدی» به نویسندگی و کارگردانی فردین انصاری و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران، نیلوفر صادقی و فردین انصاری از تهران و اقتباس شده از نمایشنامه «هملت» ویلیام شکسپیر این داستان را دربرمی‌گیرد: «لیدی پس از سال‌ها دوری به ملاقات مکبث می‌رود تا او را ارشاد کند…»

به بهترین فیلم‌نامه اقتباسی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگ زرین جشنواره و مبلغ ۲۵ میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

۱۳ مهر؛ آخرین مهلت ارسال اثر به نمایشگاه عکس «ایران من»

متقاضیان حضور در دومین نمایشگاه عکس «ایران من» تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱ فرصت دارند تا آثار خود را به این رویداد تجسمی ارسال کنند.

این نمایشگاه که با تکیه بر محورهای آداب و رسوم و فرهنگ‌های اقوام ایران اسلامی، ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های میراث فرهنگی کشور و طبیعت زیبای ایران برگزار می‌شود، همراه با فروشگاه خواهد بود و امکان فروش آثار عکاسان حاضر در دومین نمایشگاه «ایران من» به دو صورت چاپی و دیجیتال فراهم است.

فراخوان و جزییات مربوط به این رویداد در سایت انجمن سینمای جوانان ایران قرار دارد.

سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس