کمبود داروهای آنتی بیوتیک در کشور/ وضعیت ذخایر مواد اولیه و تولید دارو بررسی می‌شود


کمبود داروهای آنتی بیوتیک در کشور/ وضعیت ذخایر مواد اولیه و تولید دارو بررسی می‌شود

عضو کمیسیون بهداشت، درمان به کمبود داروهای آنتی بیوتیک و حتی سرم در کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع در دستور کار کمیسیون بهداشت قرار دارد و این هفته، آخرین وضعیت ذخایر مواد اولیه و تولید دارو مورد بررسی خواهد کرد.

ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد کمبود داروها بویژه آنتی بیوتیک اظهار داشت: در حال حاضر چرخه تامین دارو در کشور دارای نقص جدی است، چرا که بیماران با کمبود برخی دارو یا افزایش چند برابری قیمت داروهایشان مواجه هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید دارو به اندازه کافی در جامعه وجود داشته و بیماران به آن دسترسی داشته باشند، اظهار داشت: مسئولان مربوطه باید از طریق برآورد نیاز ۶ ماهه کشور، دارو به اندازه کافی دپو کنند تا با بروز هرگونه کمبود، بیماران دچار آسیب نشوند.

فاضلی با اشاره به اینکه برخی از این داروها متاسفانه بصورت آزاد و بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند،گفت: داروهایی همچون سرم یا آنتی بیوتیک‌ها که برای درمان عفونت دندان یا عفونت ریه در هنگام سرماخوردگی استفاده می‌شوند و به رغم تاکید مداوم جامعه پزشکی مبنی بر عدم استفاده بی‌رویه و بدون تجویز پزشک مردم همچنان این داروها را سرخود استفاده می‌کنند که این امر عاملی برای کمبود دارو در سطح کشور به ویژه شهرستان‌های کوچک‌تر شده است.

به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان، آخرین وضعیت ذخایر مواد اولیه و تولید دارو به ویژه آنتی بیوتیک‌ها در دستور کار این هفته کمیسیون بهداشت قرار دارد و این موضوع با حضور رئیس سازمان غذا و دارو و فعالان این صنعت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است؛ سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در گفتگویی، علت کمبود داروهای آنتی بیوتیک را، ناشی از اختلاف نظر تولید کنندگان با سازمان غذا و دارو، بر سر تعیین قیمت این داروها عنوان کرد و گفت: بعد از اجرای طرح دارویاری، سازمان غذا و دارو بر سر تعیین قیمت داروهای آنتی بیوتیک به گونه‌ای تصمیم گیری کرد که رضایت خاطر تولید کنندگان فراهم نشد.

وی با عنوان این مطلب که در تأمین ماده مؤثره و بسته بندی داروهای آنتی بیوتیک هیچ مشکلی نداریم، افزود: مهم‌ترین مشکل در تولید داروهای آنتی بیوتیک، اختلاف نظر بر سر قیمت این داروها است که می‌بایست اصلاح شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !