تغییر رویه بانک مرکزی در اعلام نرخ ارز / الزام صرافی‌ها به انتشار لحظه ای قیمت‌ها


تغییر رویه بانک مرکزی در اعلام نرخ ارز / الزام صرافی‌ها به انتشار لحظه ای قیمت‌ها

با وجود محدودیت در اعلام نرخ ارز توسط رسانه‌ها در ماه‌های اخیر، حال صرافی‌ها موظف شدند که قیمت‌ها را به صورت لحظه‌ای منتشر کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در تازه‌ترین بخشنامه خود، صرافی‌های دارای مجوز را موظف کرد که از ۱۱مهر ماه، نرخ‌های خرید و فروش ارز را نه تنها بر تابلو صرافی، بلکه بر درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز نیز نمایش دهند.

به این ترتیب، از این پس فهرست نرخ‌ها به علاوه اطلاعات صرافی‌ها از جمله آدرس و شماره تماس در وبگاه رسمی بازار متشکل ارز ایران ارائه خواهد شد.

بر اساس این بخشنامه، نرخ‌های خرید و فروش ارز در این درگاه به صورت لحظه‌ای بروزرسانی می‌شوند و تا زمانی که صرافی اقدام به تغییر آنها نکند در درگاه مذکور و همچنین وبگاه بازار متشکل ارز ایران تغییر نخواهد کرد.

آغاز انتشار نرخ ارز توسط بانک مرکزی

این بخشنامه در حالی به صرافی‌ها ابلاغ شده است که از ۲۳ شهریور ماه، اطلاعات مربوط به حجم عرضه، تقاضا و معاملات سامانه نیما و بازار متشکل ارزی، به صورت روزانه توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود.

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با اعلام این خبر در پیامی توئیتری، اظهار کرد که هدف از این برنامه شفافیت در نظام پولی و ارزی کشور است.

به نظر می‌رسد که این بخشنامه جدید نیز در ادامه این مسیر است و بانک مرکزی قصد دارد که با انتشار لحظه‌ای قیمت ارز، باعث افزایش شفافیت در این بازار شود.

تغییر رویه بانک مرکزی

با وجود اینکه اقدامات اخیر بانک مرکزی در مسیر افزایش شفافیت در بازار ارز بوده، اما به نظر می‌رسد که این بخشنامه‌ها همچنان برای بازار آزاد برنامه‌ای ندارد. این درحالی است که بخش بزرگی از معاملات ارز در بازار آزاد انجام می‌شود و این بازار نقش مهمی در تعیین قیمت ارز دارد.

از سوی دیگر، این بخشنامه‌ مربوط به انتشار قیمت ارز توسط صرافی‌ها تنها چند ماه پس از اعلام محدودیت‌های شدید در انتشار قیمت ارز است. به طوری که رسانه‌های رسمی کشور از ۲۱ اردیبهشت تا هشتم شهریور ماه در انتشار نرخ ارز بازار آزاد محدودیت داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل