برگزاری انتخابات سراسری در بوسنی


برگزاری انتخابات سراسری در بوسنی

بوسنی در حالی امروز یکشنبه شاهد برگزاری انتخابات سراسری است که بعید به نظر می‌رسد برگزاری این انتخابات در این کشور کوچک حوزه بالکان که رهبران سیاسی‌اش تا مدتها بر مبنای تعلقات فرقه‌ای و قومیتی تعیین شده‌اند، باعث یک تغییر ساختاری شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بوسنی دارای یک تشکیلات سیاسی پیچیده است که به موجب یک توافق صلح که در دهه ۱۹۹۰ به سه سال و نیم خشونت بین سه گروه قومیتی اصلی بوسنی یعنی مسلمانان بوسنی، صربهای ارتدوکس و کرواتهای کاتولیک پایان داد، تعیین شد.

به نوشته آسوشیتدپرس، انتخابات امروز در بوسنی شامل رقابت بر سر چند سطح دولت این کشور است.

توافقنامه صلح دهه ۱۹۹۰ منجر به این شد که بوسنی به طور کلی دارای دو نهاد حکومتی بسیار مستقل- یکی تحت اداره صرب‌ها و دیگری تحت اداره مشترک توسط مسلمانان بوسنی و کروات‌ها شود. این دو نهاد حکومتی با وجود اینکه هر یک دارای سطح گسترده‌ای از خودمختاری هستند اما دارای نهادهای مشترک و ملی مرتبط می‌باشند. همه اقدامات در بوسنی در سطح کشوری مستلزم اجماع میان این سه گروه قومی است.

در انتخابات امروز در بوسنی، رای دهندگان سه عضو ریاست جمهوری مشترک بوسنی، و نمایندگان مجالس این کشور اعم از پارلمان کشوری و پارلمان‌های منطقه‌ای و همینطور رئیس بخش صرب نشین این کشور را تعیین می‌کنند.

همه اقشار بوسنیایی‌ها می‌گویند، نمایندگانی را می‌خواهند که اقتصاد را بهبود بخشند و صلح را حفظ کنند، اما از این گلایه دارند که نظام حکومتی قومیتی-فرقه‌ای ایجاد شده در دوران پس از جنگ در این کشور سبب شده افراد عمل گرا و اصلاح طلب کشور انگیزه چندانی برای رای دادن نداشته باشند و سابقه زیاد مشارکت کم رای دهندگان در انتخابات بوسنی به نفع تقویت رهبران تفرقه افکن و فرقه‌گرا تمام شده است.

در حالی که نامزدها و احزابی که بر اساس وعده تشدید مبارزه با فساد گسترده رقابت می‌کنند، احتمالاً در برخی از رقابت‌ها رقابت خواهند کرد، تحلیلگران می‌گویند که ملی‌گرایان دیرپایی که دوستان خود را غنی کرده‌اند و نیازهای مردم را نادیده گرفته‌اند، احتمالاً همچنان مسلط خواهند بود.

"میلوراد دودیک"، رهبر سیاسی صرب‌های بوسنی با سابقه طولانی مدت، که برای ریاست‌جمهوری بخش صرب بوسنی نامزد می‌شود، از مبارزات انتخاباتی برای حمایت از دستور کار جدایی‌طلبانه و جنگ روسیه در اوکراین استفاده کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق