نهاد کتابخانه های عمومی کشور 803 کتابخانه روستایی دارد


نهاد کتابخانه های عمومی کشور 803 کتابخانه روستایی دارد

مصباحی با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور ۸۰۳ کتابخانه روستایی و ۴۳ کتابخانه سیار دارد، گفت: هم افزایی بین ارگان برای ترویج کتاب و کتابخوانی های ضروری است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب امروز یکشنبه 10 مهر با حضور دکتر یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی، دکتر اسماعیل جانعلی پور مدیر کل اداره مجامع تشکل ها و فعالیت های فرهنگی و دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و نمایندگانی از نهادهای همکار در برگزاری این جشنواره در سالن جلسات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مصباحی، نماینده نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نشست هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب اظهار داشت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور 803 کتابخانه روستایی و 43 کتابخانه سیار دارد. لازم است که برای ترویج کتاب و کتابخوانی هم افزایی بین ارگان های دخیل صورت بگیرد.

وی بیان کرد: ظرفیت روستاها باید به طور ویژه دیده شود و در آن روستاها تحولی در حوزه کتاب و کتابخوانی ایجاد شود. انشاءالله سامانه ای طراحی شود که ارتباط با روستاها برای آموزش و پشتیبانی هرچه بهتر صورت گیرد.

دکتر اسماعیل جانعلی پور امروز یکشنبه دهم مهر در نشست خبری هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب که در سالن جلسات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: آبان ماه 1400 هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب آغاز به کار کرد. به دلیل استقبال چندین مرتبه این جشنواره تمدید شد و در نهایت 284 روستا برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کردند. با بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره و بررسی طرح ها و ایده های روستاها در نهایت 52 روستا به مرحله داوری ملی رسیدند.

نهاد کتابخانه های عمومی کشور 803 کتابخانه روستایی دارد

دبیر جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب اظهار داشت: فرآیند داوری با حضور داوران انجام شد و روستاها انتخاب شدند. در روستاهای برگزیده فرصت ها و زیرساخت های فرهنگی وجود دارد. در راستای عدالت فرهنگی در همه این روستاها کتابخانه های عمومی وجود دارد یعنی در این روستاها نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتابخانه دارد. در چهار تا از روستاهای برگزیده هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون دارند.

مدیر اداره کل مجامع تشکل ها و فعالیت های فرهنگی با اشاره به روز 24 آبان که به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است، بیان کرد: از ابتدای آبان به مدت دو هفته در 10 روستای منتخب هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب آیین اختتامیه را برگزار می کنیم. این مراسم ها با همکاری ادارات ارشاد در مدارس، مساجد یا مکان عمومی دیگری برگزار می شود.

جانعلی پور خاطرنشان کرد: ما در هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شاهد حضور اهالی 10 روستای منتخب در آیین اختتامیه خواهیم بود. همچنین شاهد حضور پررنگ مردم در این مراسم خواهیم بود. انشاءالله در سال آینده شاهد وقوع اتفاقات ترویجی خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم و با حضور مدیران در این روستاها بتوانیم کار عملی بهتری در حوزه ترویج داشته باشیم.

گفتنی است، هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با هدف پشتیبانی از برنامه ها، فعالیت ها، اقدامات انجام شده و طرح های ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی در راستای تقویت هویت ایرانی اسلامی، امیدبخشی توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری محلی و بومی و محرومیت زدایی با محوریت فرهنگ در میان روستاییان و عشایر سراسر کشور برگزار می شود.

285 روستا از استان های سراسر کشور به هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب مدارک لازم را ارسال نموده اند که از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره پس از بررسی و انجام مرحله غربالگری تعداد 50 روستا به مرحله داوری نهایی راه یافته اند. پس از انجام مرحله نهایی داوری تعداد 9 روستای برگزیده و یک روستا به عنوان روستای استمرار معرفی شد.

لازم به ذکر است، در هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری می کنند.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش