محبی‌نیا: گشت ارشاد باید از حالت فعلی خارج شود/ اعتراضات به ابتذال کشیده نشود


محبی‌نیا: گشت ارشاد باید از حالت فعلی خارج شود/ اعتراضات به ابتذال کشیده نشود

نماینده سابق مجلس گفت: حالا که رییس‌جمهوری اعلام کرده نسبت به شنیدن صدای اعتراضات و قانونی کردن آمادگی دارد، باید سریعاً به نهادهای فرهنگی مأموریت دهند که اولاً گشت ارشاد را از این حالت سنتی درآورند تا ضمن حفظ حرمت‌ مسئله پوشش و مشخص‌کردن محدوده آن، نسبت به تبدیل‌شدن مسئله پوشش به امر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امتناع کنند.

جهانبخش محبی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به امکان اصلاح روند گشت ارشاد، اظهار کرد: من پیش از این طی مصاحبه‌ای کاملاً پیش‌بینی‌ کرده بودم که ما در آینده نزدیک با یک هیجانات غیرقابل‌کنترل مربوط به «پوشش» مواجه خواهیم شد تا در پشت خاکریز پدیده‌ای به اسم پوشش، نارسایی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نگرانی‌هایی عمومی به وجود آید و در قالب اعتراضاتِ فورانی، شاهد آن باشیم.

وی یادآور شد: بسیاری از دلسوزان انقلاب هم این هشدارها را به مسئولان نهادهای عمومی اعلام کرده بودند که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت. مسئله دیگر این است که هم حاکمیت و هم معترضان متوجه نیستند که آن‌ها پدیده مورد اعتراض‌شان «حجاب» نیست، بلکه ما درباره «پوشش» وارد یک منازعه و جدلی شده‌ایم که طرفین به جایگاه و خاستگاه پدیده مورد بحث هم توجه کافی ندارند. پوشش امری فرهنگی است و در قالب نگاه فرهنگی باید حد و مرز آن مشخص شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر مسئله پوشش به هر دلیلی مورد قبول حاکمیت نیست باید آن را با نهادهای فرهنگی مورد کنترل، محدودیت یا بحث قرار دهد، تصریح کرد: بسیار متاسفم که برخی از سیاستمداران در تلویزیون جمهوری اسلامی می‌آیند و بحث از برهنگی و موضوعاتی از این دست می‌کنند. مردم ما طالب برهنگی نیستند حتی آن معترضان هم دنبال ایده‌ای به نام برهنگی نیستند. جامعه ایران را با جوامع غربی که با فرهنگ «مدرنیته‌ی رها» اداره می‌شوند، مقایسه می‌کنند.

محبی‌نیا افزود: متاسفانه یکی از ایرادهای اساسی به صداوسیما این است که اکثراً افرادی را برای مباحثه در این زمینه دعوت می‌کنند که به جای اینکه نسبت به کنترل علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قضیه اظهار نظر کنند، آن برنامه را به جایگاهی برای تندترکردن فضا و در نتیجه آسیب‌خوردن به اموال مردم بدل می‌کنند که این خودش بزرگترین ناامنی است و به گسترش خصلت‌های ضدامنیتی جامعه می‌انجامد که براندازان طالب آن هستند.

وی یادآور شد: الان در شرایطی هستیم که یک حادثه‌ای آنقدر ذائقه مردم را تلخ کرده است که حتی افرادی که نسبت به کنترل شدید اجتماعی در این زمینه معتقد بودند هم نمی‌توانند این حادثه را محکوم نکنند. در این وضعیت ما باید برگردیم به حل مسئله و برای نحوه مهار و مدیریت این پدیده برنامه‌ و طرحی ارائه دهیم چراکه از دل این واقعیت اتفاقاتی رخ داد که به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست، از جمله آتش‌زدن مراکز عبادت، درگیری با پلیس که از موضوعاتی است که حتماً امر اعتراض را به ‌عنوان حق مسلم مردم، به ابتذال می‌کشاند. ورود برخی از عناصر ناصالح که سالیان سال است با سعادت ملت همراه نیستند این مسئله را به ابتذال کشانده است.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه معترضان، جوانان و بانوان عزیز جامعه باید توجه کنند که ما برای اصلاح و رسیدن به حق‌مان، باید اعتراضات را از اینکه مورد سرقت قرار گیرد و به ابتذال کشانده شود، برهانیم، تاکید کرد: از طرف دیگر حاکمیت هم باید حواسش جمع باشد که الان با نگاه‌های سنتی نمی‌توان یک جامعه ۸۰ و چند میلیونی را مدیریت کرد یا صرفاً با جمع‌کردن اعتراضات به دنبال جمع‌بندی باشد.

محبی‌نیا با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری درباره لزوم شنیدن صدای معترضان و منتقدان، تصریح کرد: حالا که رییس‌جمهوری اعلام کرده نسبت به شنیدن صدای اعتراضات و قانونی کردن آمادگی دارد، باید سریعاً به نهادهای فرهنگی مأموریت دهند که اولاً گشت ارشاد را از این حالت سنتی درآورند تا ضمن حفظ حرمت‌ مسئله پوشش و مشخص‌کردن محدوده آن، نسبت به تبدیل‌شدن مسئله پوشش به امر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امتناع کنند. از طرفی مسئولان نه‌تنها به اعتراضات مربوط به پوشش بلکه برای هر اعتراضی که حق مردم است میادینی را در شهرها و مراکز استانها مشخص کنند تا بارِ هیجانی تخلیه شود.

وی در پایان اظهار کرد: مسئولان اگر مسائل را در محور سیاست قرار ندهند و نسبت اظهاراتی که در برخی نمازهای جمعه دارند یا در تلویزیون انجام می‌دهند، این موضوع که مردم را ولی نعمت خود می‌دانند، حفظ کنند؛ می‌توان شاهد تجدیدنظر یا بازاندیشی در موضوع گشت ارشاد بود. لازمه این امر همان است که حجت الاسلام علی‌اکبری در نماز جمعه تهران گفت یا برخی امامان جمعه در شهرهای دیگر اظهار کردند که حاکمیت باید برای شنیدن صدای اعتراضات و دادن حقِ عموم مردم سعه صدری بیشتری از خود نشان دهد که اگر این امر رخ دهد و مشمول مسائل سیاسی نشود اطمینان دارم نسبت به جلب رضایت و مجاب کردن معترضان نه براندازان موثر خواهد بود. واضح است که براندازی باید جدای از این موارد و خارج از زیست‌جهان فرهنگی سیاسی مورد بحث شناخته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟