احمدوند: روستاها زمینه‌ساز پرورش شخصیت‌های فرهنگی هستند


احمدوند: روستاها زمینه‌ساز پرورش شخصیت‌های فرهنگی هستند

ایرنا نوشت: معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اهمیت روستاها در پرورش شخصیت‌های فرهنگی گفت: روستاها باید به عنوان مولدهای فرهنگی کشور شناخته شوند.

نشست خبری هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ۱۰ مهر در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل اداره مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، حاجت‌الله غلامعلی نماینده روستاها و دهیاری‌های کشور، علی مصباحی نماینده نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور و زاهدی نماینده ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری و مساجد کشور حضور داشتند.

اسماعیل جانعلی‌پور تعداد روستاهای شرکت کرده در هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را ۲۸۴ روستا اعلام کرد.

مدیرکل اداره مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب افزود: شرکت‌کنندگان در این روستاها آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند، در نهایت ۵۲ روستا به مرحله داوری ملی رسیدند و فعالیت داوری انجام شد.

روستاها زمینه‌ساز پرورش شخصیت‌های فرهنگی هستند

یاسراحمدوند هدف اصلی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را توجه به عدالت فرهنگی و تشویق روستانشینان به مطالعه کتاب و دسترس‌پذیر کردن کتاب برای آن‌ها اعلام کرد و ادامه داد: یک چهارم جمعیت ایران در روستاها زندگی می‌کنند، این تعداد قابل توجهی است و باید امکانات و اقدامات لازم برای ترویج کتاب‌خوانی انجام شود. روستاها باید به عنوان مولدهای فرهنگی کشور شناخته شوند، بسیاری از چهره‌های فرهنگی برخاسته از روستاها هستند، ویژگی‌هایی که در روستا وجود دارد، زمینه‌ساز شخصیت‌های فرهنگی است. وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که امکانات لازم را در اختیار روستاها قرار دهد.

معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید از پیشنهادهای خلاقانه و مشارکت مردمی کمک گرفت. در روند اجرای این جشنواره سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سازمان شهرداری و دهیاری، کانون‌های فرهنگی و هنری و مساجد کشور و نهاد کتابخانه‌های عمومی با دبیرخانه جشنواره همکاری کردند.

احمدوند: روستاها زمینه‌ساز پرورش شخصیت‌های فرهنگی هستند

به گفته احمدوند حدود ۳۰۰ روستا در فراخوان ابتدایی وارد رقابت شدند، در مراحل بعد تعدادی برگزیده شدند و در نهایت ۱۰ روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب اعلام می‌شوند.

برنامه‌هایی در روستاهای برگزیده برگزار خواهدشد

معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام تغییراتی که در برگزاری این دوره از جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایجاد شده‌است، ادامه داد: امسال تغییراتی در اجرا خواهیم‌داشت، در نتیجه در تمامی روستاها برنامه‌هایی برای معرفی اقدامات دوستدار کتاب برگزار خواهیم کرد. تلاش داریم کمک‌ها و حمایت‌هایی را برای ایجاد امکانات در روستاها ایجاد کنیم، از دستگاه‌ها تقاضا می‌کنم در این رابطه مشارکت حداکثری داشته‌باشند.

احمدوند درباره تغییر برنامه‌ها نسبت به دوره‌های قبل توضیح داد: در دوره‌های قبل روستاهای برگزیده در یک مراسم اعلام می‌شدند، در این دوره قرار است علاوه بر برنامه‌ای که در تهران برگزار می‌شود، در هر کدام از روستاها مراسم مستقل برگزار شود. این حضور می‌تواند کمک کننده باشد و می‌تواند موجب توجه مردم به دولت و همراهی دولت با مردم باشد. در این مراسم از چهره‌های ملی برای ترویج کتابخوانی استفاده خواهیم‌کرد. تلاش داریم امکانات روستاها نسبت به سال‌های قبل بالاتر باشد.

او با تاکید بر اینکه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب اقدامی ترویجی است و الزامی برای انجام آن وجود ندارد، گفت: متاسفانه شاهد این بودیم که بعد از اتمام جشنواره، برخی از روستاها اقدامات خود را قطع کردند. طبیعتا امر الزام‌آور در این حوزه وجود ندارد، به همین دلیل در برخی از روستاها توجه کافی انجام نشده‌است.

احمدوند افزود: ظرفیت‌های مختلفی برای کمک به روستاها وجود دارد، باید توجه شود از ظرفیت‌ها به درستی استفاده شود، گاه مسئولان در روستاها ترجیح می‌دهند از ظرفیت‌ها در بودجه مصوب خود استفاده کنند، امیدوارم نتایج پیگیری دبیرخانه درباره این موضوع قابلیت اطلاع‌رسانی پیدا کند.

تاثیرگذاری تغییر رویکرد برگزاری اختتامیه

حاجت‌الله غلامعلی با تاکید بر اینکه باید اقداماتی برای تشویق مردم به کتابخوانی انجام شود، گفت: ظرفیت خوبی از روستاها در این دوره شرکت کردند.

نماینده روستاها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب باید به عنوان محملی در این حوزه فعالیت داشته‌باشند، تغییر رویکرد برگزاری اختتامیه در این دوره تاثیرگذارخواهدبود.

لزوم هم‌افزایی میان ارگان‌های سهیم در جشنواره

علی مصباحی با اعلام اینکه ۸۰۳ کتابخانه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در روستاها فعال هستند، بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی ۴۳ کتابخانه سیار دارد و از نظر مادی و معنوی سعی کرده در کنار روستاها باشد.

نماینده نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور ادامه داد: لازم است هم‌افزایی میان ارگان‌هایی که در برگزاری این جشنواره سهیم هستند در حین و بعد از اجرای طرح، انجام شود. ظرفیت‌های فرهنگی روستا باید بیشتر دیده شود. در تلاشیم تا سامانه‌ای ایجاد شود تا نظارت در حین اجرا و نقشه راهی برای روستاهایی که انتخاب می‌شوند، وجود داشته باشد. تهیه شاخص‌های کیفی در کنار شاخص‌های کمی از اهمیت زیادی برخوردار است. این طرح اگر به شکل جدی اجرا شود تحول زیادی را در قشر کودک و نوجوان را موجب می‌شود.

هدیه ۱۰ میلیون تومانی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری و مساجد

زاهدی با اشاره به اینکه ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور فعال است، بیان کرد: حدود ۱۳ هزار کانون در روستاها فعال هستند از ظرفیت‌ها استفاده و کانون‌های فرهنگی روستایی را فعال کردیم.

نماینده ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری و مساجد با اعلام اینکه در دوره‌های قبل حدود ۸۰ درصد روستاهای برگزیده از میان کانون‌های فرهنگی و هنری و مساجد بود، افزود: در این دوره با توجه به اینکه بحث مشارکت مطرح بود، فقط ۴ روستا که با کانون‌های فرهنگی و هنری و مساجد همکاری می‌کند در میان برگزیدگان هستند.

زاهدی در خصوص حمایت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری و مساجد اعلام کرد: در دوره‌های قبل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری و مساجد به روستاهای برگزیده جشنواره چه با کانون فرهنگی و هنری و مساجد همکاری می‌کردند و حتی اگر همکاری نداشتند، ۱۰ میلیون تومان هدیه نقدی اعطا می‌کرد. در این دوره هم این هدیه در قالب کتاب به روستاهای برگزیده اعطا خواهدشد.

احمدوند: روستاها زمینه‌ساز پرورش شخصیت‌های فرهنگی هستند

در پایان این نشست احمدوند ۹ روستا منتخب و یک روستای برگزیده را اعلام کرد:

از استان همدان، شهرستان درگزین، بخش شاهنجرین، روستای استمرار به عنوان روستای برگزیده انتخاب شد.

از استان همدان، شهرستان تویسکران، بخش مرکزی، روستای اشترمل

از استان همدان، شهرستان کبودرآهنگ، روستای ویان

از استان فارس، شهرستان مرودشت، بخش مرکزی، روستای ولیعصر

از استان مازندران، شهرستان بابل، بخش مرکزی، روستای مرزون‌آباد-درویش خیل

از استان مازندران، شهرستان ساری، بخش رودبی جنوبی، روستای عرب محله

از استان بوشهر، شهرستان تنگستان، بخش دلوار، روستای گورک سادات

از استان کرمان، شهرستان بم، بخش دهبکری، روستای دهبکری

از استان آذربایجان غربی، شهرستان بوکان، بخش سیمینه، روستای ناچیت

از استان خوزستان، شهرستان راهرمز، بخش مرکزی، روستای دوکوهک

روستاهای منتخب این دوره بودند.

۵۷۵۷

کد خبر 1679570

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش