وقتی نمونه های گرفته شده از مریخ به زمین برسد،چه می شود؟


انجام ماموریت بازگشت نمونه های گرفته شده از مریخ نزدیک و نزدیک ‌تر می ‌شود، اما وقتی آن نمونه ها واقعاً به زمین می رسند چه اتفاقی می افتد؟ به گزارش سیناپرس، ساختار کلی ماموریت زمانی که...

وقتی نمونه های گرفته شده از مریخ به زمین برسد،چه می شود؟

انجام ماموریت بازگشت نمونه های گرفته شده از مریخ نزدیک و نزدیک ‌تر می ‌شود، اما وقتی آن نمونه ها واقعاً به زمین می رسند چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش سیناپرس، ساختار کلی ماموریت زمانی که مریخ نورد استقامت (Perseverance) اولین نمونه را جمع آوری کرد، به نقطه عطف جدیدی رسید. ناسا و آژانس فضایی اروپا هنوز در حال کار بر روی آن هستند، اما ناسا اخیراً یک برگه اطلاعاتی منتشر کرد که آنچه را که در مرحله اول فرآیند بازگشت به زمین اتفاق خواهد افتاد را نشان می دهد.

این بازگشت در وسط بیابانی در غرب ایالات متحده، در منطقه ای به نام محدوده آزمون و تمرین یوتا (UTTR) انجام خواهد شد. در حالی که این مکان ممکن است مکانی مبهم برای فرود آمدن چنین مأموریت مهمی به نظر برسد، اما چندین سناریو برای آن تصور شده است.

اول، این مکان در ایالات متحده است. این امر دسترسی نسبتاً آسانی به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته موجود در سراسر کشور را فراهم می کند. ناسا محتمل ترین نامزدی است که بتواند تمام منابع لازم را برای قرنطینه کردن نمونه به کار گیرد تا آن را از محیط وسیع زمین جدا نگه دارد که می تواند به حذف رویداد رها شدن یک ابر میکروب مریخی کمک کند.

مهار ایمن یکی از دلایلی است که ناسا از فرود این کپسول در آب چشم پوشی می کند. انجام این کار تاثیر روی نمونه ها را کاهش می دهد اما احتمال کمی وجود دارد که کپسول بتواند در اقیانوس غرق شود و قطعات ریز مریخ درون آن در دریا گم شوند، بنابراین بهتر است در خشکی فرود بیایید.

به گفته دانشمندان ناسا، زمین محل فرود باید ایزوله و جدا شود و راه ارتباطی نداشته باشد. محدوده یوتا نه تنها نزدیک هیچ جاده ای نیست، بلکه از نظر هوایی نیز محدود شده است زیرا محل آزمایش های موشکی و هواپیماهای فراوانی است. ایزوله بودن همچنین به این معنی است که در صورت بروز مشکل در مسیر، احتمال کمتری وجود دارد که کپسول بر چیز مهمی تأثیر بگذارد.

با توجه به روش فرود انتخاب شده برای فرود کپسول، این اتفاق یک رویداد خیلی مهم خواهد بود. گفتنی است که این کپسول بدون نیاز به چتر نجات و فقط با استفاده از سیستم ترمز هوایی به زمین می رسد.

بنابراین، به طور قابل توجهی سریعتر از کپسول های معمولی پیش می رود. اما، طبق محاسبات ناسا، نمونه ها و ظروف آنها باید از ضربه ناشی از برخورد به زمین جان سالم به در ببرند. عدم استفاده از چتر نجات طراحی کپسول را بسیار ساده کرده و وزن آن را کاهش می دهد که هر دو فاکتورهای اساسی هستند زیرا کپسول باید از مریخ بازگردد. به گزارش سیناپرس، با فرض سالم ماندن نمونه ها و کپسول، گام بعدی انتقال ایمن آنها به آزمایشگاهی است که بتوان آنها را به درستی مطالعه کرد.

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: universetoday

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس