روز مهم برای بازار دلار/ چرا ارزپاشی دولت بی‌نتیجه ماند؟


روز مهم برای بازار دلار/ چرا ارزپاشی دولت بی‌نتیجه ماند؟

قیمت دلار امروز در بازار آزاد تغییر چندانی نداشت و در محدوده ۳۳ هزار و ۱۵۰ تومان ماند. این در حالی است که کارشناسان معتقد بودند که امروز روز سرنوشت‌سازی برای بازار است. اما چرا؟

به گزارش تجارت‌نیوز، افزایش قیمت دلار از هفته گذشته آغاز شد و در اولین روز هفته جاری این رشد قیمتی سرعت گرفت. کارشناسان دلایل متعددی برای رشد قیمت دلار اعلام می‌کنند. از افزایش نااطمینانی در جامعه گرفته تا تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز دلایل افزایش قیمت دلار در بازار را بررسی کرد و گفت: افزایش قیمت ارز دور از انتظار نبود. پیش‌بینی‌ها همه حاکی از این بود که دولت تا مدتی می‌تواند فنر ارز را فشرده نگه دارد و نهایتا این فنر رها می‌شود. حالا به نظر می‌رسد که اعترضات، قطعی اینترنت و فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام توعی نااطمینانی در جامعه ایجاد کرده است.

به گفته این کارشناس، در چند ماه گذشته، بازارساز به هر شکلی که شده قیمت دلار را مهار می‌کرد. اما در روزهای گذشته مدیریت بازار ارز از دست دولت خارج شده و همین مساله سبب رشد قیمت دلار شد.

روز مهم برای بازار دلار

به گفته دیبا عامل دیگری که به افزایش قمیت دلار دامن زد، تقاضای انباشته شده در بازار است. انباشت تقاضای دلار به عوامل قبلی اضافه شد و ریتم بازار را بهم زد.

در چند ماه گذشته، مذاکرات برجامی، انتظارات تورمی در جامعه را تاحدودی کنترل کرده و مردم منتظر نتیجه برجام بودند که بدانند دلار ارزان می‌شود یا نه. اما حالا به نظر می‌رسد که تکلیف برجام تا حدودی مشخص شده و خریداران منتظر وارد بازار شده‌اند. البته کارشناسان بازارهای مالی هم پیش از این گفته بودند اگر دلار وارد کانال ۳۲ هزار تومان شود، سیگنال خرید صادر می‌کند.

دیبا تاکید می‌کند که در شرایط کنونی، افراد به دنبال ایمن‌تر کردن سرمایه خود هستند که معمولا این سرمایه‌ها به سمت بازار دلار روانه می‌شود. در نتیجه افزایش تقاضا، دلار بازار آزاد با افزایش مواجه شد.

از نظر این کارشناس، تحریم‌ها‌ی جدید آمریکا هم دلیل دیگری برای افزایش قیمت دلار است. روز پنج شنبه ۱۰ شرکت نفتی و پتروشیمی به لیست تحریم‌های جدید اضافه شدند.

روز گذشته قیمت دلار حدود هزار تومان رشد کرد. کارشناسان و معامله‌گران امروز را روز مهمی برای بازار ارز می‌دانند. دیبا در این مورد می‌گوید: امروز برای بازار دلار مهم است و باید دید بازار چه روندی را طی می‌کند. این کارشناس تاکید می‌کند که شب گذشته دو خبر مثبت منتشر شد که می‌تواند روی روند بازار اثر بگذارد، یکی آزادی دو زندانی سیاسی و دیگری احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی. دیبا می‌گوید این دو خبر می‌تواند کمی از التهاب بازار کم کند. اگر روند بازار امروز کاهشی شود، احتمال کاهش بیشتر قیمت وجود دارد جز این، دولت باید به فکر راه دیگری باشد.

ارزپاشی دلار جواب نداد؟

تا قبل از این دولت با ارزپاشی قیمت را مهار کرده بود. اما چرا این بار دولت نتوانست قیمت دلار را در محدوده دلخواه نگه دارد؟ روز پنج‌شنبه دولت ۱۰۰ میلیون دلار به بازار ارز تزریق کرد. اما نتوانست تغییر چندانی در بازار ایجاد کند.

دیبا می‌گوید: هدف بازارساز این بود که در شرایط فعلی، بتواند فضا را آرام کند. اما چشم‌انداز تورمی خریداران به اندازه‌ای قوی بود که بازارساز به هدف خود نرسید.

او توضیح داد: در حال حاضر خبرهای خوب، مثل حصول توافق در برجام می‌تواند بازار را آرام کند و نوسان قیمتی را کاهش دهد. در غیر این صورت بازار به روال طبیعی خود ادامه می‌دهد و هرچقدر هم که بازارساز دلار تزریق کند، تغییری مشاهده نخواهد شد.

این کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: حجم نقدینگی و چشم‌انداز دولت برای فروش نفت، قیمت دلار در بلندمدت را تعیین می‌کند.

آخرین اخبار از تحولات بازار ارز و طلا را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان