همه دستگاه‌ها باید نسبت به معلولین در جامعه دغدغه داشته باشند


همه دستگاه‌ها باید نسبت به معلولین در جامعه دغدغه داشته باشند

قزوین - مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: دستگاه‌ها بایدنسبت به مسائل مرتبط با معلولین دغدغه داشته باشند اما متاسفانه همکاری و تعامل ها در این حوزه ضعیف است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی دهباشی پور ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در راستای خدمات تخصصی معاونت توانبخشی سالمندان، ناشنوایان و نابینایان که در سالن جلسات اداره کل بهزیستی برگزار شد اظهار کرد: بیش از ۲۸ هزار مددجوی توانبخشی به همراه ۲ هزار و ۴۳۶ سالمند و بیش از ۵ هزار و ۱۰۰ مددجوی اجتماعی تحت پوشش بهزیستی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: اگر غربالگری شنوایی و بینایی در سنین پایین انجام شود به مراتب اثرگذارتر بوده و نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت و در این میان نقش خانواده و میزان همکاری آنها بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: اختلالات ژنتیکی در حوزه بینایی بیشتر از شنوایی است و میزان مشکلات بینایی که به صورت موروثی و ژنتیکی منتقل می‌شوند به مراتب بیشتر از شنوایی است.

این مسئول با بیان اینکه مراجعه به موقع در پیشگیری و درمان اثرگذار است ابراز کرد: در حوزه مسائل مربوط به بینایی و یا حتی نابینایی اگر مراجعه به موقع انجام شود فرد از دوران کودکی مهارت‌های لازم برای استقلال در زندگی را می‌آموزد که با توجه به این مسئله در آینده می‌تواند باعث فعالیت مستقل فرد در جامعه شود و فرد احساس ناتوانی نداشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر انجمن نابینایان در استان وجود دارد و اقدامات مهم و آموزشی را در بخش‌های مختلف انجام می‌دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه دغدغه ما برای ناشنوایان و نابینایان مسئله اشتغال و تشکیل خانواده است، تاکید کرد: در این حوزه افراد نیازمند مشاوره پیش از ازدواج و پس از آن هستند که در گام اول برای تحقق این امر خانواده‌ها باید از دانش کافی برخوردار باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر برای تحقق این مسئله لازم است سایر دستگاه‌ها نیز نسبت به مسائل مرتبط با معلولین، نابینایان، ناشنوایان و سالمندان دغدغه داشته و اقداماتی انجام دهند اما متأسفانه همکاری در این حوزه کمرنگ بوده و بهزیستی در این مسائل تنها است.

این مسئول تشریح کرد: فرهنگ‌سازی حضور معلولین، ناشنوایان و نابینایان در اجتماع به صورت تک بعدی امکان پذیر نیست و لازم است این اشخاص بیشتر در جامعه فعالیت داشته باشند و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت این افراد فراهم شود و الگوهای موفق نیز به جامعه معرفی شوند.

وی تصریح کرد: محدودیت ارتباط‌گیری و برقراری ارتباط با دیگران مسائل مختلف از جمله سوظن را به همراه دارد.

دهباشی پور عنوان کرد: ادارات و دستگاه‌ها باید شرایط و توانایی برقراری ارتباط با افراد ناتوان در حوزه‌های مختلف را داشته باشند. زمانی که افراد معلول، ناتوان، نابینا و یا ناشنوا در اجتماع قرار بگیرند و بتوانند امور اجتماعی خود را انجام دهند بیشتر دیده می‌شوند و این فرآیند سبب اعتماد به نفس و قدرت پیگیری در آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبار و احداث ساختمان اداری بهزیستی از قالب انجمن به مؤسسه خارج شود می‌تواند خدمات آموزشی بیشتری ارائه دهد ادامه داد: از سوی دیگر فضای شهری نیز باید زیرساخت‌های لازم برای حضور این افراد را داشته باشد تا افراد بتوانند مانند مردم عادی به زندگی خود ادامه دهند.

این مسئول تصریح کرد: در حوزه اشتغالزایی نیز درصدی از ظرفیت اپراتورها به نابینایان یا درصدی از ظرفیت تصدی‌گری دفتری نیز به معلولین جسمی حرکتی اختصاص دارد که ما از دستگاه‌ها خواستاریم از ظرفیت معلولین و ناتوان برای اشتغالزایی استفاده کنند چنانچه خود بهزیستی نیز در این حوزه پیشگام بوده است.

وی در پایان گفت: قوانین مربوط به حقوق سالمندان و شهروندان وجود دارد که ما از دستگاه قضا خواستاریم تا در حوزه‌هایی از قبیل سالمندآزاری، کودک آزاری، همسرآزاری و مسائل اینچنینی ورود جدی‌تری داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط