پتانسیل بالای ماسوله برای تبدیل شدن به سایت جهانی / زندگی مدرن در بافت معماری سنتی ماسوله تغییر خاصی ایجاد نکرده است


پتانسیل بالای ماسوله برای تبدیل شدن به سایت جهانی / زندگی مدرن در بافت معماری سنتی ماسوله تغییر خاصی ایجاد نکرده است

رکنا: نماینده سازمان جهانی یونسکوگفت:کارهای بسیار خوبی توسط مردم و مسئولان در زمینه ثبت جهانی ماسوله انجام شده و ماسوله پتانسیل های زیادی برای پیوستن و تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد ایشان همچنین عنوان کرد: زندگی مدرن در بافت معماری سنتی ماسوله تغییر خاصی ایجاد نکرده و تمدن آن حفظ شده است.

به گزارش رکنا از گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی در دیدار خانم نعیمه احمد بن کاری نماینده یونسکو که به منظور انجام مراحل ثبت جهانی ماسوله به گیلان سفر کرده است، به وجود میراث‌های گرانبهای فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گیلان اشاره و اظهار کرد: اقدامات موثر شکل گرفته در مسیر ثبت جهانی چادر شب بافی و نیز چای لاهیجان و ماسوله تلاش برای شناسنامه دار کردن و معرفی مزیت های گیلان است.

وی با اشاره به همراهی مردم خونگرم و مهمان نواز ماسوله و همکاری موثر شهرداری و شورای اسلامی این شهر تاریخی و دیگر مسئولان فومن برای اجرای اقدامات ثبت جهانی ماسوله گفت: زیبایی خدادادی ماسوله و تلفیق آن با معماری کم نظیر و تاریخ کهن این شهر تاریخی، وجه تمایزی برای آن ایجاد کرده است.

نماینده عالی دولت در گیلان به ایجاد زیرساخت های لازم به نحوی‌که به بافت تاریخی ماسوله آسیبی نرسد و تغییر وضعی ایجاد نکند اشاره و ادامه داد: خوشبختانه نماینده یونسکو در بازدید یک هفته ای به صورت زمینی و هوایی و نیز در جلسه جمع‌بندی، ارزیابی مثبتی از اقدامات داشته است.

وی با بیان اینکه در آینده ای نزدیک شاهد پیوستگی حلقه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گیلان خواهیم بود، افزود: در تلاشیم تا به معنای واقعی آنچه ظرفیت های این حوزه در استان است را شکوفا کنیم.

استاندار گیلان به آغاز برنامه های راهبردی و توسعه ای و همچنین سرمایه گذاری در حوزه های میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری همزمان با سفر رییس جمهور به گیلان اشاره و اظهار کرد: تسهیلات لازم برای فعالان این عرصه به عنوان اولویت دولت سیزدهم در جهت حمایت از سرمایه گذاران پیش بینی شده است.

دکتر عباسی تصریح کرد: با توجه به ارزیابی های صورت گرفته و قابلیت های موجود و نگاه کارشناسانه یونسکو، آمادگی کامل برای مهیا سازی امکانات بیشتر با توجه به بافت ماسوله و تقویت و رشد این شهر تاریخی بیش از پیش وجود دارد.

نماینده سازمان جهانی یونسکو نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده و اهتمام استاندار گیلان برای ثبت جهانی ماسوله گفت: کارهای بسیار خوبی توسط مردم و مسئولان در این زمینه انجام شده و ماسوله پتانسیل های زیادی برای پیوستن و تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد.

نعیمه احمد بن کاری با توصیف وضعیت ماسوله و اقدامات اثربخش برای ثبت جهانی این شهر تاریخی و با بیان اینکه زندگی مدرن در بافت معماری سنتی ماسوله تغییر خاصی ایجاد نکرده و تمدن آن حفظ شده، افزود: برنامه های مسئولان در شهر تاریخی ماسوله برای جلوگیری از ورود خودروها و عبور مرور گردشگران از طریق وسایل نقلیه عمومی در جهت کاهش ترافیک و حفظ شرایط آب و هوایی، بسیار مناسب است.

وی، پاکیزگی در محیط ماسوله و نیز اقدامات تفکیک زباله و فرهنگ سازی را در این بخش مهم دانست و گفت: در این زمینه نیز کارهای مطلوبی انجام شده که احداث پارکینگ و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در مسیر توسعه پایدار و در راستای اهداف یونسکو است.

مرجان گودرزی /گیلان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن