رفتار عجیب سهامداران در بورس/ واریز 500 میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه


رفتار عجیب سهامداران در بورس/ واریز 500 میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: براساس پیگیری انجام شده، صندوق توسعه ملی امروز یکشنبه مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه باز هم در روند نزولی قرار گرفته و همین مساله نیز باعث شده است، سهامداران ترجیح بدهند، از بازار سرمایه خارج شوند.

بسیاری از کارشناسان وضعیت بازار را را از نظر بنیادی بسیار ارزنده می‌دانند و از نظر تکنیکالی قیمت اکثر سهم‌ها را در کف می‌دانند.

افزایش ریسک‌های موجود در بازار به دلیل افت قیمت کالایی‌ها یا فلزات اساسی در بازارهای جهانی به همراه ریسک‌های بیرونی همچون مسائل سیاسی و اجتماعی سهامداران را هیجان زده کرده تا به فروش‌های سنگین اقدام کنند. به طوری که این مطلب دوباره در بازارهای مالی تداعی شده است که افراد از ترس مرگ خودکشی می‌‌کنند.

* ممکن است سطح حمایتی بازار شکسته شود

رضا گلستانی خواه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: تا سهامداران دست از فروش در قیمت‌های زیر عدد 30 در rsi، برندارند، بازار سهام با همین وضعیت آشفته دست و پنجه نرم خواهد کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از اهالی بازار سرمایه منتظر هستند تا تعیین تکلیف بودجه 1402 مشخص شود و بعد از آن نسبت به ورود به بازار تصمیم بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حال حاضر از منظر تکنیکالی، شاخص کل روی سطح حمایت خط روند کلاسیک قرار دارد و می‌توان این سطح حمایت را به عنوان کف کانال صعودی دانست. در صورتی که شاخص این سطح را نیز از دست بدهد، کار برای بازار سرمایه بسیار دشوار می‌شود.

* امروز ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود

امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: براساس پیگیری های انجام شده، صندوق توسعه ملی امروز (یکشنبه) مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌کند.

وی ادامه داد: با انجام این واریزی در مجموع مبلغی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه سرمایه گذاری شده است.

* افت دسته جمعی شاخص‌های بازار سرمایه

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 8 هزار و 854 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 322 هزار و 25 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 69 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم وزن با ریزش 4 هزار و 22 واحدی در سطح 382 هزار و 114 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 1.04 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 37 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 123 واحد قرار گرفت.

* کاهش ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت 28 درصدی به رقم 8 هزار و 297 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 4 هزار و 743 میلیارد تومان بود که 53 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 290 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 25 درصد بوده است.

* افت خروج سرمایه حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 451 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که کاهش 12 درصدی را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، خودرو (شرکت ایران خودرو) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت و نمادهای غویتا (ویتانا)، گدنا (تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک) و دسبحان (سبحان دارو) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش صف‌های فروش بازار سهام

در جریان معاملات روز یکشنبه 26 نماد صف خرید داشتند و 108 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 29 درصدی به 85 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 6 درصد افزایش یافت و 303 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای غنوش (شرکت نوش مازندران)، وتعاون (شرکت بیمه تعاون) و گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد بفجر (فجر انرژی خلیج فارس)، فمراد (آلومراد) و خپویش (سازه‌ پویش‌) تعلق داشت.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط