ناسا پرتاب مأموریت آرتمیس 1 را به اواخر آبان موکول کرد


ناسا پرتاب مأموریت آرتمیس 1 را به اواخر آبان موکول کرد

هفته گذشته توفند ایان موجب شد پرتاب اسپیس لانچ سیستم بازهم به تعویق بیفتد. اکنون ناسا می‌گوید این موشک در اواخر آبان یا اوایل آذر پرتاب خواهد شد.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که موشک غول‌پیکر SLS (اسپیس لانچ سیستم) را در صورت مهیا بودن شرایط،‌ در اواسط ماه نوامبر ۲۰۲۲ (اواخر آبان - اوایل آذر ۱۴۰۱) پرتاب می‌کند. پرتاب این موشک تاکنون بارها به تأخیر افتاده است. در آخرین نمونه، ناسا به دلیل نگرانی از وضعیت جوی نامناسب به دلیل وقوع توفند استوایی ایان اعلام کرد SLS برخلاف وعده قبلی در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۵ مهر ۱۴۰۱) پرتاب نخواهد شد.

به گزارش ورج، ناسا اکنون قصد دارد مأموریت مورد انتظار آرتمیس ۱ را در زمانی نامشخص در بین ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) تا ۲۷ نوامبر (۶ آذر) انجام دهد. در قالب این مأموریت، موشک SLS و ماژول اوراین به دور ماه فرستاده خواهند شد. آرتمیس ۱ اولین مأموریت از مجموعه‌مأموریت‌های آرتمیس است که در نهایت تلاش می‌کند انسان را پس از دهه‌ها به ماه برگرداند. به‌لطف مأموریت آرتمیس، برای اولین بار پای یک زن و یک انسان رنگین‌پوست به ماه باز خواهد شد.

انتظار می‌رفت مأموریت آرتمیس ۱ پیش از پایان ماه جاری میلادی انجام بگیرد. بااین‌حال به‌دلیل توفند ایان، در نهایت ناسا تصمیم گرفت موشک SLS را از سکوی پرتاب به ساختمان مونتاژ VAB در مرکز فضایی کندی برگرداند. موشک SLS سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته برای برگشتن به مرکز فضایی کندی مسیری یک ساعته را طی کرد.

توفند استوایی ایان به هنگام درنوردیدن فلوریدا نوعی توفند رده ۴ بود، بااین‌حال پس از رسیدن به مرکز فضایی کندی در پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته از شدت آن کاسته شد. ناسا می‌گوید این توفند هیچ آسیبی به تجهیزات مأموریت آرتمیس وارد نکرده و تأسیسات مرکز فضایی کندی صرفاً با «نفوذ جزئی آب» مواجه شده است.

اولین تلاش ناسا برای پرتاب SLS به دلیل نقص یکی از موتورهای این موشک، در دقایق پایانی لغو شد. در دومین تلاش، مهندسان ناسا موشک را با سوخت هیدورژن مایع فوق‌سرد پر کردند؛ اما بعداً به دلیل نشت سوخت ناسا مجبور شد پرتاب SLS را مجددا به تعویق بیندازد.

آزمایش‌های بعدی ناسا نشان داد سیستم سوخت‌رسانی موشک SLS همچنان مشکل دارد، اما با شدتی کمتر. حال‌که SLS به ساختمان مونتاژ VAB بازگشته، ناسا در حال آماده شدن برای آزمایش‌های اضافی است تا از معیوب نبودن موشک اطمینان حاصل کند.

ناسا همچنین قصد دارد سیستم توقف پرواز موشک SLS را ریست کند. این سیستم که توسط نیروی فضایی ایالات متحده استفاده می‌شود، در صورت خارج شدن موشک از مسیر، آن را منهدم می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت