ایجاد تمدن نوین اسلامی نیازمند حضور مؤثر بانوان عالم، متدین و متعهد در جامعه است


ایجاد تمدن نوین اسلامی نیازمند حضور مؤثر بانوان عالم، متدین و متعهد در جامعه است

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی به فضل الهی، شاهد پویایی، کنشگری و اثربخشی بانوان در عرصه‌های مختلف فرهیختگی و علمی بوده ایم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «سیده زهره برقعی» در آیین مشترک آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که امروز 9 مهرماه 1401 با حضور نمایندگان بیوت مراجع، علما، فضلا، اساتید، طلاب و فرهیختگان در سالن آیت الله شرعی(ره) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: وقتی دین طلوع کرد، «اقرأ باسم ربک الذی خلق»، مطلع زیبای آن و سوگند قرآن به «ن و القلم و ما یسطرون» بود، ما توصیه نبوی را درباره علم داریم که فرمودند: «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِیضَةٌ» و «إن الملائکه لتضعوا أجنحتها تحت اقدام طلاب العلوم» و آرمان، وظیفه و هداف اصلی ما «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» است که باید به این سمت حرکت کنیم.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: در تاریخ انقلاب اسلامی به فضل الهی، شاهد پویایی، کنشگری و اثربخشی بانوان در عرصه‌های مختلف فرهیختگی و علمی بوده ایم؛ البته همچنان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و لبیک به فرمایشات امامین انقلاب، به حضور موثر بانوان عالم، متدین و متعهد برای شکل‌گیری خانواده‌های متمدن اسلامی و ترویج سبک زندگی اسلامی و نیز حضور در مجامع علمی، اجتهادی و مناصب مدیریتی نیاز داریم که ان‌شاءالله این مهم با قوّت روزافزون و انگیزه و امید بیشتر دنبال خواهیم کرد.

خانم برقعی با بیان اینکه خود ارزیابى از مسیر طى شده حوزه‌های علمیه، امری ضروری است، تصریح کرد: مسلما اقدامات قابل توجه و ارزشمندی انجام شده که بسیار قابل تقدیر است، اما الان محل بحث ما نیست، ما باید همت خود را برای دستیابی به سطح مطلوب‌تر متمرکز کنیم.

وی یادآور شد: مسلما همه ما اذعان داریم که گستره مأموریت حوزه، ملى نیست، بلکه فراتر از ملى و حتى منطقه اى است؛ امروز رسالت و مأموریت حوزه هاى علمیه تشیع، یک رسالت کاملا جهانى و بین الملل است، اما ما چه مقدار از اسناد بالادستی و فرمایشات امامین انقلاب را در زمینه چشم انداز و رسالت حوزه محقق کرده ایم؟

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: ما باید برنامه جامع و مدل عملیاتی و نیز لایه هاى نظرى، علمى- کاربردى را میدانی بررسی کنیم؛ مرتب خودارزیابی و ارزشیابى داشته باشیم؛ گاهی به نظر می‌رسد ناخواسته اولویت‌هایمان در حال تغییر است یا برخی اولویت‌های مهم منزوی شده اند، ما باید نقاط ضعف را دقیق ببینیم و با جدیت بیشتر به دنبال نور باشیم.

خانم برقعی تصریح کرد: ما با برنامه راهبردى و عملیاتی جامع، به روز کردن نیروی انسانی موجود و ارتقای نیروی‌های قبل، ایجاد سرمایه انسانی خلاق و کارآمد، اتخاد روش‌های جدید با حفظ اصالت و سنت مطلوب حوزه‌ها، دادن هویت و اعتباربخشی صحیح به طلاب و حوزه مى توانیم کارهاى اثربخش و ماندگار داشته باشیم.

وی در ادامه با عنایت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی خطاب به مدیران و راهبران حوزوی، عنوان کرد: رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی در 14 خرداد سال جاری در بخشی از فرمایشات خود خطاب به مسئولان، بر زندگی در مدرسه اراده و مسیر درست تأکید داشتند. معظم له به فرموده حضرت امام اشاره داشتند که می فرمایند: «کارنامه شما در گرو تلاش و مجاهدت شما است»، هر چه تلاش کنید، هر چه مجاهدت کنید، محصولش را جمع خواهید کرد»؛ حضرت امام در ادامه می‌فرمایند: «زندگی در دنیای امروز زندگی در مدرسه اراده است»؛ تابع اراده است. لذا هر جا ملّت و مسئولان، با اراده قوی وارد میدان بشوند، موفّقیّت است؛ هر جا اراده‌ها سست بشود، تلاش کم بشود، عقب‌ماندگی هست».

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: امروز هم انتخاب راه درست، جزم کردن اراده برای حرکت در این مسیر، مقاومت داشتن در طی این مسیر و برنامه‌ریزی عملیاتیِ صحیح از طرف مسئولان حوزه، بیش از پیش ضرورت دارد.

خانم برقعی بیان داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی، ایمان هم در انتخاب مسیر درست زندگی و هم در جزم شدن اراده‌ها و هم افزایش مقاومت در برابر دشمن، نقشی مهم و اساسی دارد. مبتنی بر همین ایمان است که می‌توان کنشگران و طلاب کنشگر را در مسیر «قیام لله» به عنوان شاخصِ «عمل صالح» به حرکت در آورد.

وی توصیه کرد: معاونان حوزه باید انگیزه‌بخشی و زمینه‌سازی کنند و با کمک مسئولان و همیاران بخش‌های مختلف، فرآیند تحصیل طلاب را به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا کنند که «نقشه راه طلبه»، «نقشه راه اساتید» و فرآیندهای عملیاتی و اجرایی روشن شود.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: باید به گونه ای فرایند قبل جذب تا فرافارغ التحصیلی طلاب را مدیریت کنیم که حکمت و عقلانیت طلاب را در کنار معنویت و به توازنِ هم رشد دهیم، طلبه ای تربیت کنیم که امیدوار باشد و با نشاط و حال خوب، ایام تحصیل خود را طی کند و سپس نشاط و اثربخشی حیات طیبه را با علم و عمل خود در اجتماع نشر دهد.

خانم برقعی اضافه کرد: طلبه ای تربیت کنید که معنوی باشد و روح لطیف را در کنار عقل و منطق و تدبیر تقویت کند؛ طلبه ای که جامع نگر باشد و قدرت تجمیع بین وظایف و رسالت دخترانه، خواهرانه، همسرانه و مادرانه و در عین حال تحصیل، تبلیغ، تحقیق، تدریس و غیره را سدر مسیر تحصیل کسب کند. طلبه ای که اهل برنامه ریزی و نظم، مدیریت زمان باشد و مهارت‌های خودآگاهی، مدیریت خویشتن، حل مسئله و غیره را در مسیر تحصیل یاد گیرد و تمرین کند. لذا مسئولان مربوطه، برنامه ریزی برای مهارتهای پایه طلاب را با کمک سایر بخش‌ها جدی بگیرند.

وی عنوان کرد: ما باید همانند حضرت امام یاد بگیریم و به طلاب بیاموزیم که چگونه هماهنگ و همساز می‌توانند دوگانه‌های درونی، فکری، خانوادگی و اجتماعی را فهم کنند، تحلیل کنند، مدیریت و راهبری کنند؛ بنابراین لازم است این کار را ابتدا در جمع معاونان، مدیران و بزرگان الگوسازی کنیم.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه ما باید از ظرفیت طلاب خوش فکر، فرزانه، خوش بیان، متدین و هوشمند در مسیر برنامه‌ها و اجرا استفاده کنیم، گفت: استفاده از ظرفیت‌های مختلف خود طلاب در گذشته، بسیار پررنگ بوده و لازم است این مبحث را و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و استعدادهای طلاب را از ابتدای ورودشان، جانی دوباره دهیم و روحیه امید، توانایی و قدرشناسی را در طلاب تقویت کنیم.

خانم برقعی اظهار داشت: همه باید با فهم و اراده و استقامت در مسیر تحول حوزه و احیای تمدن نوین اسلامی و احیای اثربخشی حوزه‌های علمیه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اقدام کنند؛ ما باید ابتدا با روش‌های آینده‌نگرانه و نیز آینده‌پژوهی و حتی استفاده از اقدام‌پژوهی، نیازها را پیش بینی کنیم. سپس سناریونویسی مناسب برای اقدام مناسب با پیش بینی داشته باشیم. فعالانه و پرقدرت از ابتدا ذهن‌ها را تسخیر کرده و اندیشه‌ها را به کار گیریم. این رویکرد باید الگوی ما باشد و در آن پیشرو باشیم.

وی تصریح کرد: بایستی با ایجاد یک ستاد قوی در حوزه‌های علمیه، یکصدایی و تمرکز با تمام قدرت در اولویت کارها باشد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: طلاب ما نیاز به هویت بخشی دارند، لازم است هویت و رسالت طلبگی را با روش‌های نوین برای آنان متذکر شویم؛ فرآیند تحصیل طلاب به گونه‌ای در کلاس راهبری شود که علاوه بر کسب مطالب علمی و تخصصی در هر رشته، زیربنای ذهن، روح، اندیشه، برنامه، علم و عمل آنان، خدا، حق طلبی و رضای خدا باشد.

خانم برقعی خطاب به اساتید حوزه، توصیه کرد: اساتید باید روش‌های نوین تدریس و تکنیک‌های مختلف آموزش پژوهش محور را جدی بگیرند، فارغ از برنامه ریزی سازمانی با عزم راسخ به دنبال پویا شدن روش‌های تدریس و به سازی آن باشند.

وی تأکید کرد: بانوان طلبه باید در بین طیف‌های مختلف مردم و اجتماع بتوانند اثربخش و کارآمد حاضر شوند و مهمترین رکن این تربیت اساتید هستند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشات شان به الگوگیری از امام راحل با ذکر ویژگی‌های ایشان، تاکید داشتند، گفت: با تأسی به فرمایش رهبر معظم انقلاب، طلبه ای باید تربیت کنیم که صرفا طلبه دیروز و امروز نباشند؛ بلکه طلبه‌ای باشند که همچون امام خمینی برای زمان‌های مختلف و مسائل مختلف با نگاه جامع‌نگری و عمیق‌نگری تربیت شوند. با مطالعه آینده‌نگرانه، خود را برای آینده این کشور طبق نیازها آماده کنند تا تحول‌آفرین و شتاب‌دهنده و کمک‌کننده به خانواده خود، دین و میهن باشند.

خانم برقعی بیان داشت: رسالت شما اساتید بزرگوار، رسالتی بسیار بزرگ است و مسلما عنایت ویژه خواهید کرد و با بهره مندی از روش‌های نوین و استفاده از مزایای روش‌های سنتی و میراث حوزه، زمینه‌ساز تربیت طلابی با تراز بانوی تمدن ساز خواهید بود.

وی همچنین خطاب به طلاب به نکاتی اشاره کرد و گفت: در این فرصت کوتاه از همه شما دختران عزیز می‌خواهم که برای خود نقشه راه طلبگی داشته باشید و مسیر طلبگی خود را پربار کنید.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: موضوع قیام لله و سربازی امام زمان را همیشه به یاد داشته باشیم؛ از تمام ظرفیت‌هایمان برای پیشبرد رسالت‌مان استفاده کنیم. به نظر می‌رسد که لازمه حرکت از انقلاب اسلامی به سوی جامعه و تمدن اسلامی، وجود کنشگرانی است که در مسیر قیام لله حرکت می‌کنند. در این میان نقش اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه بسیار برجسته است.

خانم برقعی اظهار داشت: جامعه اگر به سمت خمودگی و بی تحرکی گرایش پیدا کند و نسبت به مسایل و مشکلات و ناهنجاریها بی تفاوت شود، حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی رخ نخواهد داد؛ لذا باید همواره به دنبال کنشگران و جامعه ای پویا بود.

وی در پایان تصریح کرد: کنشگران و جامعه ای که در مسیر رشد و پیشرفت حرکت می‌کنند و از مبارزه در راه حق، عدل و معنویت خسته نمی شوند. طلاب نیز در عرصه لازم است آماده و پویا باشید و مهارت‌های لازم را از طریق کارهای میدانی، رویداد، آموزشهای مهارتی، آموزش پژوهش محور و غیره کسب کنید.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک