کشف یخچالی که رومی‌ها استفاده می‌کردند


کشف یخچالی که رومی‌ها استفاده می‌کردند

باستان‌شناسان بقایای یک یخچال رومی را در بلغارستان کشف کردند.

به نقل از انشنت اوریجینز، باستان‌شناسان بلغارستانی و لهستانی در چند دهه اخیر مشغول کاوش در محوطه‌ای بوده‌اند که زمانی یکی از استحکامات سپاه روم بود. ویرانه‌های این دژ دوهزار ساله در شمال بلغارستان و در امتداد رود دانوب دیده می‌شود.

ادامه جست‌وجو در این محوطه به کشف آثار تاریخی و اطلاعات ارزشمندی منجر شده است و حالا بقایای یک نسخه باستانی از یخچال‌های امروزی نیز به فهرست یافته‌های حیرت‌انگیز این مکان اضافه شده است.

بر اساس گزارش «آژانس خبری لهستان» (PAP)، گروهی از باستان‌شناسان به کاوش در زیر کف این دژ مشغول بودند که با یک شئ مربعی مواجه شدند که به شکل یک محفظه و با استفاده از سرامیک‌های سرخ ساخته شده بود.

باستان‌شناسان معتقدند این شئ، نسخه باستانی یخچال یا یخدانی است که آن زمان نیز برای نگهداری از مواد غذایی فاسدشدنی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این یخچال باستانی در حقیقت داخل یک سربازخانه قرار داشت. این یخچال یکی از بخش‌های اتاقک سربازخانه محسوب می‌شد که در یک فرورفتگی واقع در کفپوش سنگی سربازخانه قرار گرفته بود تا فقط از سمت بالا باز شود. این طراحی باعث می‌شد این محفظه کاملا به وسیله سنگ‌های سردی که از اطراف آن را محاصره کرده بود، عایق باشد.

از آنجایی که بلغارستان تا پنج ماه دمای زیر نقطه انجماد را تجربه می‌کند، سربازان رومی می‌توانستند یخ و برف لازم را جمع‌آوری کنند و آن‌ها را در جعبه سنگی قرار دهند تا مواد غذایی را تازه و خنک نگه دارند.

خوشبختانه باستان‌شناسان این یخچال سرامیکی را درحالی کشف کردند که خالی نبود و بقایای ظروف سرامیکی و تکه‌های استخوان پخته‌شده که گمان می‌رود آثار به جای مانده از غذای پخته شده باشند را نیز در آن کشف کردند.

این استحکامات نظامی رومی که با نام «نوا» (Novae) شناخته می‌شود در طول قرن اول میلادی ساخته شد.

البته این یخدان که طراحی هوشمندانه برای ساخت آن به کار رفته است، تنها یافته قابل‌توجه کاوش اخیر باستان‌شناسان در این مکان نبود؛ کاوشگران همچنین مجموعه‌ای از ده‌ها سکه تاریخی را کشف کردند که به دوران امپراتوری روم تعلق دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403