مکرون شمشیر را برای پوتین از رو بست/ تحریم‌های جدید در راه است


مکرون شمشیر را برای پوتین از رو بست/ تحریم‌های جدید در راه است

رییس جمهور فرانسه در تازه ترین سخنان خود، کمک به اوکراین برای بازیابی حاکمیت کامل و تمامیت ارضی خود و همکاری با شرکای اروپایی‌اش برای تحریم‌های جدید تاکید کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، امانوئل مکرون روز یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود، الحاق غیرقانونی چهار منطقه از اوکراین توسط روسیه را قاطعانه محکوم کرد.

وی بر عزم فرانسه برای کمک به اوکراین برای بازیابی حاکمیت کامل و تمامیت ارضی خود و همکاری با شرکای اروپایی‌اش برای تحریم‌های جدید تاکید کرد.

براساس این گزارش، رهبران دو کشور در مورد وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا صحبت و نسبت به وضعیت آن اظهار نگرانی کردند.

مکرون دستگیری مدیر این نیروگاه توسط نیروهای روسی را محکوم کرد و هر دو رئیس جمهور تاکید کردند که باید هرچه سریعتر به کارکنان اوکراینی اجازه داده شود که عملکرد و ایمنی این تاسیسات را تضمین کنند.

مکرون همچنین خواست خود برای حاکمیت اوکراین بر این نیروگاه و تلاش برای خروج نیروهای روسی از سایت آن را یادآوری کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز پنجشنبه هفته گذشته با اعلام اینکه درگیری بین روسیه و اوکراین و همچنین درگیری‌ها در مرزهای جمهوری‌های استقلال یافته نتیجه فروپاشی شوروی است، با امضای فرمان‌های به رسمیت شناختن استقلال خرسون و زاپوروژیا مسیر الحاق این مناطق به روسیه را فراهم و روز جمعه آیین رسمی الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه را برگزار کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که همه‌پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد.

بنابر نتایج نهایی، در جمهوری خلق دونتسک ۹۹.۲۳ درصد رای‌دهندگان، در جمهوری خلق لوگانسک ۹۸.۴۲ درصد، در منطقه ژاپوروژیا ۹۳.۱۱ درصد و ساکنان منطقه خرسون نیز با ۸۷.۰۵ درصد رای خواهان تبدیل شدن به عنوان بخشی از فدراسیون روسیه هستند.

تحلیلگران تاکید دارند که این اقدام پوتین جنگ هفت ماهه بین مسکو و کی‌یف را وارد مرحله غیرقابل پیش‌بینی کرده است؛ حرکتی که دولت‌های غربی و اوکراین می‌گویند نتیجه یک رای‌گیری شتاب‌زده، ناقض قوانین بین‌المللی و اجباری است اما رئیس جمهور روسیه آن را خواست شهروندان چهار منطقه در جنوب اوکراین و دارای پشتوانه تاریخی می‌داند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)