چگونه شبکه های اجتماعی می‌توانند جان نوجوانان را تهدید کنند؟


چگونه شبکه های اجتماعی می‌توانند جان نوجوانان را تهدید کنند؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی می‌توانند سلامت روان نوجوانان را به خطر انداخته و حتی جان آن‌ها را تهدید کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مولی راسل، یک دختر ۱۴ ساله اهل لندن که در سال ۲۰۱۷ بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد، به گفته یک پزشک ارشد پزشکی انگلیس که او را معاینه کرد، خودکشی نکرده بود.

بر اساس گزارشی از گاردین، راسل پیش از مرگش، بیش از ۲۰۰۰ پست اینستاگرامی مرتبط با خودکشی، خودآزاری یا افسردگی را مشاهده کرده و با آن تعامل داشت. این مقاله همچنین صد‌ها تصویر مربوط به خودآزاری را که در حساب راسل در پینترست یافت شده است، تشریح کرد. طبق گزارش‌ها، پینترست برای نوجوانان ایمیل‌هایی را با عناوینی مانند «۱۰ پین افسردگی که ممکن است دوست داشته باشید» ارسال کرده بود.

پزشک مذکور در شهادت خود گفت: «احتمالا مطالب فوق که توسط مولی مشاهده شد، به این دلیل که او قبلا از بیماری افسردگی رنج می‌برد و به دلیل سنش که در دوران آسیب پدیری قرار داشت، تاثیر منفی بر او گذاشت و به شکلی بیش از حد به مرگ او کمک کرد».

تحقیقات که پنج سال پس از مرگ این نوجوان انجام شد، قبلا چندین بار به تعویق افتاده بود، تا حدی به دلیل درخواست‌های ویرایش محتوا از سوی متا، مالک اینستاگرام.

در طول این تحقیق، مدیران متا و پینترست عذرخواهی کردند و اذعان کردند که مولی با محتوایی در پلتفرم‌های شرکت‌ها مواجه شده است که نباید در آنجا وجود داشته باشد. در سال‌های اخیر، چندین خانواده از شرکت‌های فناوری به دلیل نقش ادعایی که شبکه‌های اجتماعی در آن بازی کرده‌اند، شکایت کرده‌اند.

اندرو باروز، رئیس خط مشی آنلاین ایمنی کودک در موسسه خیریه کودکان NSPCC مستقر در انگلیس می‌گوید: با این حال به نظر می‌رسد حکم روز جمعه منحصر به فرد باشد، زیرا نتیجه گیری پزشکی قانونی «اولین بار در سطح جهانی» است که مشخص شده است محتوای یک سایت رسانه اجتماعی مستقیما در مرگ یک کودک نقش داشته است.

پیتر وانلس، مدیرعامل NSPCC، در بیانیه‌ای پس از نتیجه‌گیری پزشکی قانونی، هشدار داد: «این باید موجی از شوک را به راه انداخته است، شرکت‌های فناوری باید انتظار داشته باشند که وقتی ایمنی کودکان را در اولویت تصمیم‌های تجاری قرار می‌دهند، پاسخگو باشند. سخنگوی متا ادعا کرده است که بر اساس داده‌های خود گزارش شده توسط کاربران و ارسال به صفحه پشتیبانی والدین، در سه ماه اول سال ۲۰۲۲، اینستاگرام موفق شد ۹۸ درصد از تمام محتوای مربوط به خودکشی و آسیب رساندن به خود را در این پلتفرم قبل از گزارش شدن حذف کند.

سخنگوی پینترست در بیانیه‌ای گفت: «افکار ما با خانواده راسل و همه کسانی است که تحت تاثیر این مرگ غم انگیز قرار گرفته‌اند. ما متعهد هستیم که اینستاگرام یک تجربه مثبت برای همه، به ویژه نوجوانان باشد و زمانی که پزشک قانونی گزارش کامل را ارائه کند، به دقت بررسی می‌کنیم. ما با دقت به همه آنچه پزشک قانونی و خانواده در طول بازجویی گفته‌اند گوش داده‌ایم. پینترست متعهد به بهبود مستمر است تا اطمینان حاصل شود که این پلتفرم برای همه ایمن است و گزارش پزشکی قانونی با دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت».

از زمان مرگ راسل، خانواده او به مدافعان اختصاصی امنیت آنلاین تبدیل شده و از پلتفرم خود برای جلوگیری از تکرار همان تراژدی استفاده می‌کنند. در سراسر اقیانوس اطلس، چندین خانواده در حال پیگیری اقدامات قانونی علیه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در مسیر‌های مشابه هستند. در ماه آوریل، خانواده‌ای از ویسکانسین از اسنپ چت و متا به دلیل مرگ یک پسر ۱۷ ساله شکایت کرده و ادعا کردند که این شرکت‌ها «آگاهانه و عمدا» محصولات مضر و اعتیادآور ایجاد می‌کنند. یک ماه بعد، مادر یک کودک ۱۰ ساله علیه تیک تاک به دلیل به اصطلاح «چالش خاموشی» شکایت کرد که ادعا می‌کند دخترش را کشته است. در ماه ژوئن، دو والدین در کالیفرنیا در شکایت خود علیه متا به دلیل اختلال غذایی دخترشان، به اسناد فیس بوک استناد کردند.

تحقیقات نشان داده است که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند تاثیر مضری بر سلامت روان نوجوانان داشته باشند، اگرچه میزان مسئولیت قانونی که در پای شرکت‌ها قرار دارد هنوز حل نشده است. چندین مطالعه اخیر ارتباط بین افزایش زمان صرف شده در شبکه‌های اجتماعی و افزایش خطر اضطراب، افسردگی و سایر شرایط سلامت روان در جوانان را نشان داده است. علاوه بر این، طبق اسناد داخلی به نظر می‌رسد که شرکت‌های ایجاد کننده شبکه‌های اجتماعی مانند متا از آسیب‌هایی که محصولاتشان ایجاد می‌کنند، آگاه هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته