تاثیر ارزهای دیجیتال بر اقتصاد چیست؟


تاثیر ارزهای دیجیتال بر اقتصاد چیست؟

رمزارز بسیار فراتر از یک نوآوری مالی است – این یک شکل اجتماعی، فرهنگی و فناوری توسعه است. ارزهای دیجیتال از طریق ویژگی قابل دسترس خود، این پتانسیل را دارند که اقتصاد را به میزان قابل توجهی تحریک کنند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ رمزارزها، دارایی‌های دیجیتالی هستند که با الگوریتم‌های رمزنگاری مدیریت می‌شوند. انواع مختلفی از رمزارزها وجود دارد. بیت‌کوین (BTC) احتمالاً شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال است، اما هزاران ارز دیجیتال دیگر در طول زمان ظهور کرده‌اند.

طبیعتا، این‌ها همچنین شامل استیبل‌کوین‌ها، ارزهای دیجیتالی که ارزش آنها به عنوان مثال، با یک ارز فیات، اوراق بدهی یا کالاهایی مانند طلا مرتبط است، می‌شود.

هنگامی که قیمت ارزهای دیجیتال در حال اصلاح است و شاخص ترس و طمع بالا می‌رود، این موضوع اهمیت دارد که خونسردی خود را حفظ کرده و درک کنید که تأثیر گسترده‌تر ارزهای دیجیتال فراتر از نوسانات روزانه قیمت است.

موارد استفاده از ارزهای دیجیتال و فناوری‌های بلاکچین زیربنایی آن‌ها با سرعتی تصاعدی در حال توسعه هستند. تأثیر اقتصادی عظیم ارزهای دیجیتال بر اقتصاد جهانی بخش‌های فراتر از مرزهای ملی را کاهش می‌دهد و از چیزی فراتر می‌رود که چندی پیش غیرممکن بود.

رمزارزها مانند هر ابزار یا فناوری، مزایا و معایبی دارند. تاثیرات مثبت ارزهای دیجیتال عمیق است. یکی از بزرگترین مزیت‌ها، مسلماً دسترسی است. با ارزهای دیجیتال، می‌توان بدون دخالت اشخاص ثالث مانند بانک‌ها، عملیات پرداخت را انجام داد.

وضعیت موجود سیستم مالی فعلی مسلماً بسیاری از افراد را در سطح جهان شکست داده است. در واقع، بیش از 1.7 میلیارد نفر حساب بانکی ندارند.

به دلیل در دسترس بودن، رمزارزها ممکن است شمولیت مالی در سطح جهان را تحت تاثیر قرار دهند. برای جمعیت‌های محروم و بدون بانک - که یک میلیارد نفر از آنها تلفن همراه دارند - استفاده از رمزارزها فرصتی برای شمولیت مالی است. بنابراین می‌توان استدلال کرد که ارزهای دیجیتال ذاتاً برای اقتصاد خوب هستند.

رمزارز چگونه با تورم مقابله می‌کند؟

پاسخ به اینکه آیا ارزهای دیجیتال و به طور خاص بیت‌کوین از تورم محافظت می‌کند یا خیر، ممکن است به موضع شما بستگی داشته باشد. برخی ممکن است تصمیم بگیرند که فقط خود را با استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه خوب درگیر کنند.

ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین به طور سنتی به عنوان محافظ در برابر تورم در نظر گرفته می‌شدند. اعتقاد بر این است که عرضه محدود بیت‌کوین و ماهیت غیرمتمرکز آن، به افزایش ارزش این رمزارز که به راحتی در دسترس بوده و آنهایی که هنوز در طول زمان استخراج نشده‌اند، کمک می‌کند.

کاهش قیمت کریپتوکارنسی و نرخ تورم بالا امروز ممکن است برای برخی این سوال را ایجاد کند که آیا بیت‌کوین انتظارات بالای شمولیت مالی و محافظ بودن در برابر تورم را برآورده می‌کند یا خیر.

ممکن است کسی بخواهد بین «مالکیت» بیت‌کوین و «استفاده» از آن تمایز قائل شود. آیا بیت‌کوین را وسیله‌ای برای پرداخت می‌داند که احتمالا نیازهای یک اقتصاد واقعی را برآورده می‌کند یا آن را به عنوان یک وسیله سرمایه‌گذاری به منظور پناهگاهی در برابر تورم می‌بیند؟ بسته به این پاسخ، می‌توان تحلیل کرد که آیا ارزهای دیجیتال به عنوان محافظ عمل می‌کنند یا خیر.

جایگزین‌ها نیز مهم هستند. برخی ممکن است تصمیم بگیرند که فقط از استیبل‌کوین‌هایی که پشتوانه خوبی دارند، استفاده کنند. همچنین اینکه آیا ارزهای دیجیتال راه‌های معتبری برای فرار از تورم فزاینده هستند یا خیر، بستگی به این دارد که آیا آن‌ها را جایگزین‌های واقعی برای سیاست‌های پولی (شکست‌خورده) در نظر بگیریم یا خیر.

یک بیت‌کوین ماکسیمالیست ممکن است استدلال کند که اجازه دادن به عرضه پول غیرثابت، پس از سال 1971 و به خصوص پس از 2008، ثابت کرده است که با نیازهای یک اقتصاد واقعی مطابقت ندارد. نرخ‌های تورم سرسام‌آور در سطح جهان احتمالاً کنجکاوی و نیاز به ارزهای دیجیتال را تحریک می‌کند.

مزایای کریپتوکارنسی نسبت به فیات و کاربرد آنها به ویژه در کشورهایی که 50 درصد یا بیشتر کاهش ارزش پول خود نسبت به دلار آمریکا را تجربه کرده‌اند (طی ده سال گذشته) قابل توجه است.

ونزوئلا، لبنان، ترکیه، سورینام یا آرژانتین را در نظر بگیرید. افرادی که در چنین کشورهایی زندگی می‌کنند، پنج‌ برابر بیشتر از کسانی که در کشورهای با تورم کمتر از 50 درصد زندگی می‌کنند، می‌گویند که برنامه استفاده از رمزارزها را دارند.

رمزارزها مشکلی دارند؟

روایاتی در مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد که استفاده از آنها برای فعالیت‌های مجرمانه، تاثیر ظاهرا مضر آنها بر محیط زیست (و تاثیرات اقتصادی مرتبط با آن) و ماهیت نوسانی ارزهای دیجیتال را برجسته می‌کند.

مانند پول نقد، تعجبی ندارد که برخی مجرمان (سایبری) از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. به اندازه کافی جالب توجه است، با توجه به اینکه رشد استفاده قانونی از ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از رشد استفاده مجرمانه است، سهم فعالیت غیرقانونی از حجم تراکنش ارزهای دیجیتال بسیار کم است، زیرا تراکنش‌های مربوط به آدرس‌های غیرقانونی تنها 0.15 درصد از حجم تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را در سال 2021 تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این، گفته می‌شود که ارزهای دیجیتال برای محیط زیست مضر هستند. مشخصا، مکانیسم اجماع اثبات کار بیت‌کوین(PoW) گفته می‌شود که اثرات منفی (زیست محیطی و اقتصادی) ایجاد می‌کند.

با این حال، برآورد مطالعات نشان می‌دهد که بیت‌کوین 0.08درصد در انتشار دی‌اکسیدکربن جهانی نقش دارد. در عوض، بیت‌کوین کل بخش و شمول مالی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یکی دیگر از معایب این است که اکثر ارزهای دیجیتال با نوسانات کنار می‌آیند. در نتیجه، برخی از ارزها ممکن است به سرعت ارزش خود را از دست دهند.

اقتصاددانانی که تمایل دارند به "پول" با دید سنتی نگاه کنند، ممکن است استدلال کنند که ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت نامناسب هستند و کاربران در معرض خطرات بیشتری قرار دارند.

قتصاددانان همچنین ممکن است استدلال کنند که ارزش ارزهای دیجیتال به دلیل عدم شمولیت تجاری یا بانک مرکزی تضمین نشده است. یک اقتصاددان ممکن است معتقد باشد که یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) می‌تواند راه حل خوبی باشد؛ زیرا حکمرانی در دست بانک مرکزی باقی می‌ماند.

نیازی به گفتن نیست که بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند در واقع بسیار بی‌ثبات و بی‌نظم باشند، اما به نظر می‌رسد که از فاصله دورتر به آنها نگاه کردن باعث می‌شود که یک منطق اساسی ببینیم.

به عنوان مثال، نگاهی به نمودار لگاریتمی بیت‌کوین به جای نمودار خطی آن، نشان می‌دهد که نوسانات و کاهش ارزش‌ها در طول زمان نسبتا ثابت مانده است.

تاثیر ارزهای دیجیتال بر اقتصاد چیست؟

آیا ارزهای دیجیتال از رکود اقتصادی جان سالم به در خواهند برد؟

قیمت ارزهای دیجیتال، پیشرفت‌های صنعت و نوآوری‌ها به‌رغم زمستان موقت کریپتو، مسلماً یکدیگر را از طریق یک حلقه بازخورد مثبت تقویت می‌کنند.

فشار نزولی در بازار ارزهای دیجیتال ممکن است با لغزش بازارهای سنتی و عوامل ژئوپلیتیکی مرتبط باشد. سرمایه‌گذاران رمزارز روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند. جو مالی به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

برای مثال، تورم بالا باعث می‌شود بانک‌های مرکزی سیاست‌های خود را تعدیل کنند: آنها نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند و بنابراین بازار مالی محدودتر را تضمین می‌کنند. همچنین به عنوان مثال، افزایش نرخ بهره، سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه را جذاب‌تر می‌کند.

هنگامی که بازارهای سهام دچار اصلاح می‌شوند، استراتژی‌های ریسک‌گریزی نیز سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال را کاهش می‌دهند.

اغلب گفته می‌شود که زمستان کریپتو نزدیک است، چیزی شبیه به چرخه نزولی بازار در بازار سهام، اما در مورد قیمت دارایی‌های دیجیتال در بازار رمزارزها است.

زمستان با برخی اثرات دردناک (شخصی) همراه است. به عنوان مثال، برخی از شرکت‌های مرتبط با رمزارز، هزینه‌های خود را با اخراج کارکنان خود کاهش داده‌اند.

همبستگی ارزش بازار ارزهای دیجیتال با بازارهای سنتی نشان دهنده نهادی شدن است، اما این موضوع لزوما بد نیست. این نشان دهنده پذیرش به عنوان اولین گام به سمت پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال و شالوده تکنولوژیکی آنهاست.

در واقع، رهبران فکری برجسته استدلال می‌کنند که بازار ارزهای دیجیتال به صورت چرخه‌ای توسعه می‌یابد و این چرخه‌ها می‌توانند از نقطه‌نظر بیرونی آشفته به نظر برسند. اما، در واقعیت، یک منطق اساسی وجود دارد که در آن قیمت‌ها، پیشرفت‌های صنعت و نوآوری در یک حلقه بازخورد مثبت به یکدیگر متصل می‌شوند.

چگونه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بر اقتصاد رمزنگاری گسترده‌تر تاثیر می گذارد؟

اگرچه به نظر می‌رسد بازار ارزهای دیجیتال در یک حلقه بازخورد مثبت رشد می‌کند، اما این بدان معنا نیست که رویدادهای غیرمنتظره ممکن است به کلی بر مسیر این اکوسیستم تأثیر نگذارند.

اگرچه بلاکچین و ارزهای دیجیتال اساسا به عنوان فناوری‌های «غیر قابل ‌اعتماد» معرفی می‌شوند، اما جایی که انسان‌ها با یکدیگر تعامل دارند، اعتماد، آنجا کلید باقی می‌ماند.

بازار ارزهای دیجیتال نه تنها تحت تأثیر اقتصاد گسترده‌تر است، بلکه ممکن است به خودی خود تاثیرات عمیقی نیز ایجاد کند. در واقع، پرونده ترا Terra نشان می‌دهد که هر نهادی – چه یک شرکت واحد، یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا پروژه‌ای که یک استیبل کوین الگوریتمی منتشر می‌کند – می‌تواند به طور بالقوه به حرکت درآید و به «رونق» یا «رکود» بازارهای ارزهای دیجیتال کمک کند.

تأثیر چنین اتفاقات رمزارزی با تأثیر سیستمی منعکس کننده تأثیرات دومینوی مالی سنتی است. ورشکستگی شرکت‌های سلسیوس و Three Arrows Capital، همگی نشان می‌دهد که اقتصاد رمزنگاری از شکست مصون نیست.

در واقع، در حالی که امور مالی سنتی دارای موسساتی است که آنقدر بزرگ هستند که شکست نمی‌خورند، بخش کریپتو اینطور نیست.

نگاه به گذشته همیشه آسان است، اما پروژه ترا اساسا ناقص و در طول زمان ناپایدار بود. با این وجود، سقوط آن تأثیری سیستماتیک داشت؛ زیرا بسیاری از پروژه‌ها، سرمایه‌های پرریسک و شرکت‌های ثابت در معرض دید و به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند.

این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، فکر کردن به ریسک‌ها و پاداش‌های احتمالی است. از آنجا که نوآوری و قیمت ها ذاتا به هم مرتبط هستند و توسعه در مراحل اولیه اقتصاد رمزنگاری پتانسیل های بکر زیادی را ارائه می‌دهد، اقتصاد مذکور ممکن است همچنان شاهد رویدادهایی باشد که به طور موقت رشد را تضعیف می‌کند.

با این حال، بسیاری از فعالان این بخش، باوری "نامطمئن" دارند که پروژه‌های قوی در طول اصلاح قیمت‌های موقت به مسیر خود ادامه خواهند داد و زمستان ارزهای دیجیتال راه را برای چرخه‌ای از نوآوری‌های نامحدود و از هم گسیخته جدید پاک می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی