وعده قالیباف برای اصلاح شیوه گشت ارشاد/ گزارش وزیر کشور به مجلس درباره حوادث اخیر/ توصیه سردار سلامی به جوانان معترض


وعده قالیباف برای اصلاح شیوه گشت ارشاد/ گزارش وزیر کشور به مجلس درباره حوادث اخیر/ توصیه سردار سلامی به جوانان معترض

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۳۹ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۴۳۹ نفر رسید.

همچنین در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست و ۱۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۵ میلیون و ۸۷ هزار و ۶۶۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۶۹۰ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۷۰۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۶۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته نیز ۱۰ هزار و ۳۷۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

وعده قالیباف برای اصلاح شیوه گشت ارشاد

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی مجلس گفت: در وقایع اخیر اولین مساله چرایی و چگونگی جان باختن خانم امینی است. در این باره همانطور که قبلا هم توسط مسئولان در هر سه قوه مطرح شده موضوع باید با جدیت پیگیری و نتیجه به صورت رسمی اعلام و با هر تقصیر و قصور احتمالی به تناسب خطا و بدون هیچ اغماضی برخورد شود.

وی با بیان اینکه توطئه های دشمن باعث نمی شود ما وظایفمان را نسبت به شهروندانمان فراموش کنیم، تصریح کرد: نکته بعدی در این ماجرا ناکارآمدی دستگاه های فرهنگی و تربیتی است که وظیفه اصلی را در زمینه فرهنگ عفاف و حجاب داشته اند. از کمیسیون های تخصصی مجلس در این حوزه می خواهم گزارشی از عملکرد این دستگاه ها به عنوان پاسخگویان ردیف اول تهیه و این موضوع را به صحن مجلس و مردم ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این مطلب که البته برخورد مقتدرانه با کسانی که امنیت مردم را به خطر می اندازند به این معنی نیست که اشکالات موجود را برطرف نکنیم، تصریح کرد: همانطور که در نطق پیشین یعنی پیش از آغاز اغتشاشات هم تاکید کردم ما باید ساختارها و شیوه های اجرای گشت امنیت اخلاقی را به گونه ای اصلاح کنیم تا این قبیل اتفاقات دوباره تکرار نشود.

وی تأکید کرد: اینجانب در حدود اختیارات، این مسأله را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم با هماهنگی دیگر مسئولان مربوط بتوان در وقت مناسب، تصمیمات مدبرانه و موثری برای اصلاح روند موجود گرفت.

قالیباف همچنین با اشاره به اینکه معتقدم وجود اعتراض برای اصلاح امور از دستاوردهایی است که انقلاب اسلامی به مردم داده است، گفت: به عنوان مثال در همین چند وقت اخیر چه در فضای مجازی و چه در فضای عمومی، اعتراضات زیادی داشتیم که برخی از اعتراضات به حق، در فضای مجازی باعث اصلاح تصمیم ها شد همچنین اعتراضاتی مثل اعتراضات معلمان و بازنشستگان تامین اجتماعی مواردی است که در این مدت وجود داشته است که پشتوانه تصمیمات مجلس شد و بخش مهمی از مطالبه آنان به نتیجه نیز رسید.

رئیس مجلس ادامه داد: اما نکته مهم این بود که آن اعتراضات، اعتراض اصلاح خواهانه بود نه اعتراض براندازانه و هدف واقعی همه این اعتراض ها اصلاح امور یا مطالبه هدف خاصی بود.

***

گزارش وزیر کشور به مجلس درباره حوادث اخیر

به گزارش ایسنا، سید نظام موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز به ارائه توضیحاتی درباره نشست غیرعلنی مجلس با حضور وزیر کشور و فرمانده فراجا برای اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر بعد از فوت مهسا امینی پرداخت.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس و همه مسئولان بر اجرای احکام اسلام و شریعت مصر هستند و بر آن تاکید دارند رئیس جمهور هم تاکید داشت که ارزش‌ها و اصول از جمله حجاب برای ما در جمهوری اسلامی ایران اصل، قانون و تکلیف شرعی است و باید نسبت به آن احساس مسئولیت داشت. نیروی انتظامی هم براساس قانون موظف به اجرای تکالیف است منتها ما نسبت به جان انسانها تقید داریم و برای ما جان انسان‌ها مهم و دارای اهمیت است برهمین اساس بلافاصله بعد از مطرح شدن موضوع فوت خانم امینی به خاطر اهمیت و حرمت جان انسانها مسئولان در بالاترین سطح وارد شده و کمیته‌هایی برای پیگیری و بررسی ماجرا تشکیل شد و این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد: طبق گزارش ارائه شده به رغم عمیق و گسترده بودن سطح تحریک، مردم به این حرکات نپیوستند براساس گزارش وزیر کشور در اوج درگیری و اغتشاش در روزهای ۳۰ و ۳۱ شهریورماه در مجموع همه شهرها بیشتر از ۴۵ هزار نفر نبودند این نشان می‌دهد قاطبه مردم با آشوب‌ها همراه نشدند اما بازنمایی زیادی در فضای مجازی به خصوص رسانه‌های ضد انقلاب صورت گرفت.

موسوی اضافه کرد: فرماندهی ناجا و معاون عملیات سپاه تاکید کردند که بسیاری از سرشاخه‌های آشوب و اغتشاشات معلوم شده‌اند. تروریست‌های تجزیه طلب ورود کرده و مرزهای غربی و شرقی کشور به خاطر حضور تروریست‌ها دچار اغتشاش شد. در شمال عراق سپاه عملیات سنگینی انجام داد. طبق گزارش ارائه شده در مجلس شورای اسلامی از مدت‌ها قبل مقرهای ضد انقلاب در مرزها خالی بود که در جریان اغتشاشات پر شد و آنها به شهرهای غربی و شرقی ورود داشتند و برنامه‌هایی برای تحریک مردم و تبدیل اعتراض و اغتشاش شدند که با ورود سپاه و اقدامات سنگین برای این گروه‌های تروریستی حجم سنگین اغتشاشات کمرنگ شده است.

وی گفت: رئیس مجلس در تفکیک بین اعتراضات و اغتشاشات تاکید شدید داشت. مجلس شورای اسلامی و همه مسئولان کشور به این امر تاکید دارند که باید سازوکار بیان انتقادات و اعتراضات مشخص و در قانون ترسیم شود. مجلس بنا دارد فضای بیان اعتراضات را قانون‌مند کند تا به صورت روشن‌تر و صریح‌تر مرز اعتراض و اغتشاش مشخص شود کما این‌که در گذشته هم در مقابل مجلس اعتراضاتی از سوی گروه‌های کارگری، صنفی، بازنشستگان و طیف‌های مختلف بیان می‌شد و کم‌کم تبدیل به اغتشاش می‌شد. مجلس شورای اسلامی بر قاعده‌مند شدن اعتراضات تاکید دارد.

***

توصیه سردار سلامی به جوانان معترض

به گزارش تسنیم، سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش یادها و نام‌ها بیان داشت: دشمنان می‌خواهند با اغوا و فریب جوان‌ها را به درون خیابان‌ها بکشانند، این آخرین سیاست دشمن است. ما کارآزموده‌ایم. کافی است دشمن را بشناسیم. نداشتن شناخت، موجب شکست است. به جوانان عزیزمان عرض می‌کنیم وقتی به خیابان می‌آیید پشت سرتان را نگاه کنید که امتداد مسیری که در آن هستید به چه کسانی می‌رسد. شما فرزندان این مملکت هستید. ما برای همه دفاع می‌کنیم، حتی برای آنهایی که به‌دلیل فریب و اغوای دشمن ما را دوست ندارند. وقتی از استقلال کشور دفاع می‌کنیم، شناسنامه کسی را نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: ما شما را دوستان خودمان می‌دانیم و اجازه نمی‌دهیم دشمن به شما تعرض کند؛ موقعیت خود را نسبت به دوست و دشمن مشخص کنید. آن‌هایی که از شکسته شدن قلب‌های به‌هم‌پیوسته و ناامنی خوشحال می‌شوند و مستقیم تصاویر آتش‌سوزی را نشان می‌دهند، دوستان شما نیستند؛ این‌ها همان کسانی هستند که ثروت ما را به‌غارت بردند. ملت ایران بسیار آگاه است.

سردار سلامی عنوان کرد: ملت ایران آگاه و بصیر دشمن را تحویل نگرفت. ذبح شدن و قربانی شدن در راه آرزوی این ملت، آرزوی ماست. بزرگترین آرزوی ما قطعه قطعه شدن در برابر فتنه‌های دشمن است. به دشمنانمان آمریکا، انگلیس و سعودی‌ها و این‌هایی که از طریق رسانه‌های مخرب و ویرانگر تلاش می‌کنند هشدار می‌دهیم که ما شما را می‌شکنیم، شما راهی به این سرزمین ندارید.

فرمانده‌کل سپاه اظهار داشت: جوانان ما آگاه هستند، آن‌ها برمی‌گردند و در صف مقابل شما می‌ایستند، ما مردم و جوانان‌مان را می‌شناسیم، پرچم را به‌دست می‌گیرند، آرام و مطمئن حرکت می‌کنند. ملت ما آماده و مستحکم و بیگانه‌ستیز است، می‌داند کجا باید عمل کند. ما رهبری داریم که بارها شما را خلع‌سلاح کرده و شکست داده است. راه بر شما بسته است و شکست خورده‌اید. در دایره معارف سیاسی این ملت شکست معنا ندارد. ما این راه را به‌قوت مردم شریف ادامه می‌دهیم، این روزها موج اقتدار را دیدید.

***

مجلس به دنبال طرحی برای اعتراضات و تجمعات

محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به صحبت های اخیر رئیس جمهور با مردم درباره ضرورت ایجاد بستر مناسب برای شنیدن اعتراضات مردمی در چهارچوب قانون، بیان کرد: طرحی مربوط به برگزاری تجمعات و اعتراضات در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در حال بررسی است و تاکنون جلساتی با حضور وزیر کشور در خصوص این طرح برگزار شده است. بر اساس این طرح احزاب، اصناف، گروه های مختلف و مجموعه هایی که دارای شناسنامه هستند با درخواست از وزارت کشور می توانند تجمعات و اعتراضات قانونی برگزار کنند و از این طریق در چهارچوب قانون می توان نظرات موافق و مخالف را شنید.

وی اظهار کرد: این طرح دارای موادی است که در آن تاکید شده که باید امنیت اعتراضات و تجمعات تضمین شود و جلوگیری از تخریب اموال عمومی از جمله مسائلی است که در این طرح دیده شده است. اینکه مسیر تجمعات و محل تجمعات در کجا باشد نیز در این طرح دیده شده است.

***

پول‌های ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود

به گزارش فارس به نقل از فایننشال تایمز، یک دیپلمات مطلع اعلام کرد که توافق آزادی زندانیان بین ایران و آمریکا می تواند به آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی منجر شود.

از سال 2018 بیش از 7 میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان در 2 بانک کره‌ای و به خاطر تحریم‌های آمریکا مسدود مانده است.

گزارشات حاکی از آن است که ایران سیامک نمازی، زندانی آمریکایی، و پدرش باقر نمازی را پس از 7 سال از زندان آزاد کرده و ممنوعیت سفر برای پدرش را نیز برداشته است و این مسئله می‌تواند زمینه مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا باشد.

یک مقام سازمان ملل گفته که این اقدام به درخواست آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، در دیدار با ابراهیم رئیس، رئیس جمهور کشورمان، در سفر به نیویورک انجام شده است.

گفته می‌شود سیامک نمازی عصر روز گذشته موقتا به مدت یک هفته از زندان آزاد شده و این دیپلمات مطلع گفته که قطر، سوئیس، و سازمان ملل میانجیگری این توافق بین ایران و آمریکا را انجام داده‌اند.

***

واکنش مرندی به تحریم های جدید آمریکا

به گزارش ایسنا محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در گفت‌وگو با شبکه راشاتودی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات ایران و اینکه "آیا این نشان دهنده یک شکاف جدید در روابط تهران و واشنگتن است؟" گفت: ایالات متحده سیاست "فشار حداکثری" را علیه ایران اعمال کرده است و در واقع رئیس‌جمهور بایدن در حال دنبال کردن سیاست‌های دونالد ترامپ است. او تلاش می‌کند تا فشار اقتصادی را تا حد امکان افزایش دهد، چیزی که به عموم مردم آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: این سیاست آمریکا است و ایران به تحریم‌ها عادت کرده است. بنابراین، تحریم‌های جدید بی معنی هستند. این تحریم‌ها هیچ تاثیری بر صادرات ایرانی‌ها ندارند.

مرندی افزود: اما آمریکا تمام تلاش خود را برای خفه کردن ایران به کار می‌گیرد. این کشور رسانه‌های فارسی زبان متعددی در اختیار دارد و به همراه متحدان اروپایی و عربستان سعودی پول زیادی را علیه ایران هزینه می‌کنند و در هفته‌های گذشته آشکارا از مردم ایران می‌خواهند که دست به خشونت زده و به افسران پلیس حمله کنند.

وی همچنین تصریح کرد: این رسانه‌ها نیز اغلب در لندن مستقر هستند. ارتش سایبری آنها در آلبانی، فلسطین و عربستان به‌طور فعال از افراد خود می‌خواهند که به مردم خشونت و چگونگی ساخت کوکتل مولوتف را آموزش می‌دهند. آنها مردم را به خشونت دعوت می‌کنند.

***

فرآیند واردات خودرو آغاز شده است

به گزارش ایرنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به انتشار مطلب یکی از روزنامه‌ها با عنوان «واردات خودرو امسال منتفی است»، توضیحاتی ارائه داد.

بر اساس توضیحات مرکز ارتباطات وزارت صمت، پس از اینکه آیین‌نامه اولیه در هیات وزیران به تصویب رسید، تدوین دستورالعمل اجرایی در دفتر تخصصی خودرویی این وزارتخانه آغاز شد. در کارگروه‌های تخصصی با حضور واردکنندگان، تولیدکنندگان خودرو، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی کار تدوین دستورالعمل انجام شده و هم‌زمان از شرکت‌هایی که برنامه واردات را در دستور کار خود داشتند، درخواست شد تا برنامه‌های خود را به دفتر خودرویی وزارت صمت ارسال کنند.

پس از دریافت، درخواست آنها مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر مطابق با آیین‌نامه واردات و دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه فرایند واردات آغاز شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان