دشمنان کرامت و منزلت زن را هدف گرفته‌اند/ هرچقدر از مواضعمان کوتاه بیاییم دشمن راضی نمی‌شود


دشمنان کرامت و منزلت زن را هدف گرفته‌اند/ هرچقدر از مواضعمان کوتاه بیاییم دشمن راضی نمی‌شود

در آشوب‌های اخیر کشور اسم رمز، نام یک زن بود. اغتشاشگران خواستند فعالیت خود را جهت بهبود وضعیت زنان در جامعه نشان بدهند اما آنچه اتفاق افتاد نشان داد که نام و حضور زنان بازیچه گروه‌های آشوبگری شده است که اصل جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند.

گروه جامعه خبرگزاری فارس؛ آشوبگران در اغتشاشات اخیر که به بهانه فوت مرحومه مهسا امینی آغاز شد، با تاکید بر نقش و حضور زنان به میدان آمدند. دستاویز کردن فوت یک دختر بهانه‌ای برای آشوبگران و فریب‌خوردگان شد تا این در بین حتی به زنانی که نقشی در اغتشاشات نداشتند متعرض بشوند و چادر از سر زنان چادری بکشند. اقدامی که در تعارض کامل با شعار آنان یعنی « زن، زندگی، آزادی» بود.

درحالی که این روزها تا حد زیادی غبار فتنه اولیه خوابیده است و مرز اعتراض و آشوب مشخص شده است، مهم است که نقش زنان در این ماجرا و آنچه از که توسط آشوبگران گفته و عمل شد به خوبی تحلیل بشود. به همین مناسبت دکتر فاطمه جوادی؛ دانشیار دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده بسیج اساتید کشور در گفتگویی با خبرگزاری فارس، درباره آنچه در روزهای گذشته تحت عنوان اعتراض به فوت مهسا امینی، عملکرد گشت ارشاد، مسئله حجاب و... در کشور اتفاق افتاد صحبت کرده است.

دشمنان کرامت و منزلت زن را هدف گرفته‌اند/ هرچقدر از مواضعمان کوتاه بیاییم دشمن راضی نمی‌شود

نظر شما درباره کلیت اتفاقاتی که در 10 روز بعد از فوت مرحومه امینی در کشور اتفاق افتاد، چیست؟

اتفاقی در نقطه‌ای رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد تا الان تا حد زیادی غبارها فرو نشسته است و امکان بررسی حادثه فراهم‌تر است. چرا که در روزهای اول چراها و سوالات زیاد بود. ابتدا باید مسئله را تجزیه کنیم. وقتی اجزای مسئله روشن بشود می‌شود درباره هرکدام صحبت کرد. اتفاق هشت پرده داشت. پرده اول اینکه چه اتفاقی افتاد؟

ما در کف صحنه یک چیز را می‌بینیم ولی پس صحنه راهبردها و نگرش‌هایی است که در گرو یک سیاست کلان است و سیاست هم در گرو جهان‌بینی کلان‌تر است. همه اینها در طول هم قرار دارند تا به یک برنامه اقدام برسند. این برنامه اقدام نیز دارای اجزایی است.خداوند در قرآن می‌فرماید «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» می‌خواهند نور خدا را با یک فوت خاموش کنند، هرچند که کافران کراهت داشته باشند خدا نور خودش را تمام و کمال به عالم خواهند تاباند.

فردی قوانین کشور را رعایت نکرده بود و این عدم رعایت به گونه‌ای بوده است که مسئولین امر طبق وظیفه خود به این نتیجه می‌رسند که ایشان را را دعوت کنند تا صحبتی با او بکنند که قوانین و نحوه پوشش صحیح به او گوشزد بشود. این اولین پرده است. در پرده دوم در کلاس آموزشی برای خانم اتفاقی می‌افتد و او به بیمارستان منتقل می‌شود. تا اینجا کسی از موضوع خبر ندارد چون خیلی وقتها همچین اتفاقاتی پیش می‌آید. کسی هم از وقوع آن خوشحال نمی‌شود و اتفاق حتما ناگوار است. اما اینجا آمادگی سراسری دشمنان وجود دارد که اگر اتفاقاتی از این دست بیفتد بلافاصله شروع به موضع‌گیری می‌کنند. جالب است که این هجمه‌ها سراسری، یکپارچه و یکصداست. یعنی حتی شعارها هم یکی است و همان شعاری که در دانشگاه تهران داده می‌شود در دانشگاه امیرکبیر و صنعتی شریف و بعد در کف خیابان هم داده می‌شود. این نشان می‌دهد که این هجمه‌ها از یک جای ثابت رهگیری می‌شود.

در این ماجرا ما بلافاصله اظهار همدردی مسئولین اصلی کشور را شاهد هستیم و به زیرمجموعه خودشان دستور بررسی و ارسال گزارش دادند. حتی دیدم که به خانواده مرحومه زنگ زدند و اظهار همدردی کردند تا آلام آنها کاهش پیدا کند.

پرده چهارم این ماجرا تظاهرات دانشجویی بود که سه روز اول مسالمت‌آمیز برگزار شد. اتاق من در دانشگاه تهران روبه‌روی مسجد هست و دقیق اینها را رصد کردم. روز اول هم حدود 20الی 25نفر بودند و در روزهای دیگر به 50الی 55نفر رسیدند. متاسفانه شعارهای آنان هنجارشکن بود و بعد همین شعارها به کف خیابان رفت. به همین ترتیب روز چهارم این افراد رو به رفتارهای ناهنجار آوردند و روز پنجم رفتارهای خشن هم بروز کرد. طوری که چادر از سر یکی از دانشجویان خانم در جلوی کتابخانه مرکزی دانشگاه کشیدند.

پرده پنجم این ماجرا افزایش سطح خشونت بود. آسیب به بانکها، خودپردازها، خودروی مردم و نیروی انتظامی و... اتفاق افتاد. در این مرحله افراد وارد مرحله کشته‌سازی شدند. یعنی گویی دستور آمد که بکشید حالا از هر طرف که شد. جای تاسف دارد که این بار دخترها مسلح به چاقو بودند و با چاقو اقدام به ضربه زدن و کشتن می‌کردند.

دشمنان کرامت و منزلت زن را هدف گرفته‌اند/ هرچقدر از مواضعمان کوتاه بیاییم دشمن راضی نمی‌شود

تحلیلتان از شعارهایی که توسط معترضین و بعدها آشوبگران داده شد چیست؟

خرسند نیستم از اینکه این شعارها را یکبار دیگر تکرار کنم اما به عنوان یک سند تاریخی باید این شعارها را تحلیل کرد. چون شعار در حال دادن پیام به مخاطب است و اینکه مخاطب چه آرمانی به دست بیاورد. شعار اولیه این بود: «می‌کشم، می‌کشم هرآنکه خواهرم کشت»، به سرعت تبدیل شد به «آزادی، آزادی، حجاب اختیاری» که تبدیل شدن شعارها به یک بحث دینی و اعتقادی است. البته حجاب اختیاری عنوانی بود که در چندماهه گذشته تکرار شده بود. شعار بعدی «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم». مرحله بعد هم تبدیل شعارها به توهین به رهبری بود. به همین ترتیب اغتشاشاگران جلوتر آمدند و اهانت به ساحت مقدس قرآن و اهل‌بیت(ع) و پیامبر(ص) را رقم زدند. انتشار فیلم آتش زدن قرآن در فضای مجازی نشان می‌داد که هنجارشکنی اینان حدی ندارد.

البته هیچکدام از افراد اپوزیسیون و رسانه‌های معاند به این عوض شدن فضا که مقصود اصلی آشوبگران بود، اشاره‌ای نکردند.

درست است. در واقع پرده ششم حمایت تمام قد نظام استکبار و سلطه‌طلب آمریکا از این تحرکات بود. شخصی مانند علینژاد پول می‌گیرد تا جوانان ما را فدای آرمانهای خودش کند. فضای مجازی هم اشتباه محاسباتی زیادی برای مردم ایجاد کرد. اینطور به جوانان نشان داده شد که اگر الان به خیابان بیایند نظام تغییر می‌کند و انقلاب جدیدی اتفاق می‌افتد. حتما انتظار داشتند که کسی مثل علینژاد یا مریم رجوی هم رهبر آنان بشود! کسی هم نپرسید که رجوی با آنهمه ظلم و ستم علیه زنان در اردوگاه اشرف و ترور 17هزار نفر چه‌طور برای حقوق زنان و مردم صحبت می‌کند؟ اگر حجاب اختیاری خوب بود چرا زنان زیرمجموعه تو روسری‌های یک رنگ و یک مدل را زیرگلو گره می‌زنند و یونیفرم یکدست می‌پوشند؟ این یک بام و دوهوا بعنی چه؟

پرده هفتم وقتی بود که عموم مردم متوجه این مسئله شدند که این خرابکاری‌ها جدی است. پس حضور پرشور در نمازجمعه و بعد هم تجمع میدان انقلاب اتفاق افتاد.

پرده هشتم نیز ورود نیروهای حافظ امنیت به مسئله بود. حتی علینژاد در فضای مجازی اعلام کرد که اسم مهساامینی یک اسم رمز برای ما بود که اغتشاش و آشوب کنیم. بعد از آن هم متوجه شدیم حزب کومله در ماجراها فعالیت می‌کرده است و در کردستان سلاح کشف شده است و تجهیزاتی که برای اغتشاش و آشوب لازم بود کشف شد. در دیداری که اساتید با ریاست محترم دانشگاه تهران داشتیم ایشان توضیح می‌داند که در کوله‌پشتی برخی دختران معترض بنزین آماده اشتعال و کوکتل مولوتف کشف شده بود.

دشمنان کرامت و منزلت زن را هدف گرفته‌اند/ هرچقدر از مواضعمان کوتاه بیاییم دشمن راضی نمی‌شود

چرا این آشوبگری در این برهه از زمان در ایران اتفاق افتاد؟

دشمن و نظام سلطه فهمیده است که ایران امن‌ترین کشور غرب آسیاست. در اطراف ما کشورها درگیر حواشی و حادثه هستند. غرب آسیا همیشه درگیر آشوب و سختی و رنج بوده است.در اطراف ما هرجایی را ببنید یک مشکلی دارد و دشمنان می‌خواهند این امن‌ترین کشور منطقه یعنی ایران هم درگیر بی‌ثباتی بشود.

به علاوه موفقیت‌های زیادی توسط مسئولین کشور در یک سال گذشته کسب شده بود. دیوار تحریم‌ها با عضویت ایران در پیمان شانگهای ترک خورد، مبالغ زیادی بدهی دولت به مردم در اوراق مشارکت پرداخت شد، در بحث تنش بین روسیه و اوکراین و عدم صادرات گاز و مشکل کمبود گندم داشت کشور را دچار مشکل می‌کرد که دولت تا حد زیادی این بحران را جمع کرد. مردم در زحمت هستند من این را انکار نمی‌کنم اما بالاخره بعد از هشت سال اتفاقات خوبی به وقوع پیوست. دشمنان توفیقات این دولت را دوست ندارند. من کاستی‌ها را نفی نمی‌کنم اما دشمن کلان نگاه می‌کند. دشمن هرطور که بتواند ترمزی برای توفیقات کشور درست کند دریغ نمی‌کند. حتی اگر این ترمز با استفاده ار سپر انسانی به نان زن، به وجود بیاید.

علت دیگر وقوع این مسئله برگزاری باشکوه پیاده‌روی اربعین و ارسال این پیام به جامعه جهانی بود که ملت مسلمان یکپارچه ملت امام حسین(ع) هستند. به هرحال از هشتاد کشور دنیا مسلمان در عراق جمع شد. الان که غبار رفته است کاملا مشخص است که اینها از این احوالات ناراضی و خشمگین هستند.

عبور از مشکل و معضل کرونا در کشور موفقیت دیگر ما بود. سال گذشته در تابستان روزی بیش از 700نفر در کشور فوت می‌شدند. خط تولید واکسن برکت با چندین ماه تاخیر به علت عدم صدور مجوز برای واردات تجهیزات به راه افتاد. اما بالاخره این سختی هم تمام شد درحالی که دشمن نگذاشت خوشی آن به دل مردم بنشیند. هر وقت که حس خوبی به این مردم دست بدهد دشمن فتنه و کارشکنی‌ای به راه انداخته است.

در این بین بخش زیادی از مشکل آب مردم خوزستان و همدان حل شد. مسئولین پای طرح انتقال اصلاح آب و فاضلاب ایستادند تا مشکل مردم این منطقه حل بشود. کارهایی که بسیاری از آنها 36ماه زمان برای راه‌اندازی نیاز داشت، در این دولت 12ماهه انجام می‌شد.

آغاز سال تحصیلی به صورت حضوری نیز نوید شور و هیجانی را در جامعه می‌داد که دشمن این را هم دوست نداشت. معلوم است که دشمن این همه توفیق که یکسال‌ونیم ایجاد شده است را برنمی‌تابد. معلوم است که برنامه می‌ریزد تا اینها تحت‌الشعاع قرار بدهد.

دشمنان کرامت و منزلت زن را هدف گرفته‌اند/ هرچقدر از مواضعمان کوتاه بیاییم دشمن راضی نمی‌شود

درباره استفاده ابزاری از حضور و اسم زنان در آشوبهای اخیر بیشتر توضیح بدهید

به نظر من اگر نظام سلطه می‌خواست موفق بشود اشتباه کرد که این برگش را زود رو کرد. ما برای موضوع زن برنامه داشتیم و داریم. مقام معظم رهبری سال 1391 از «الگوی سوم زن مسلمان» صحبت کردند. زنی که نه شرقی است و نه غربی. بلکه زنی است که تاریخ و تمدن می‌سازد. زن پیش ما تا اینجا بالاست اما دشمن از طریق مخلوقی به نام علینژاد به بچه‌های ما دستور می‌دهد که روسری‌هایتان را در آتش بیاندازید. که چه بشود؟ بعد شبکه‌های خودشان از طرف دیگر برنامه بسازند و بگویند که مسئله حجاب و ناموس نیست، ما دلمان می‌خواهد برای انجام هرکاری آزاد باشیم. در این تفکر اولین کسی که ضربه می‌خورد زن است. کرامت و منزلت زن توسط اینها ضایع می‌شود.

باید بدانیم که دشمن با هویت ما کار دارد. مشکل دشمن حجاب اختیاری و اجباری نیست. این را باید به جوانها توضیح داد و تبیین کرد. جوانها باید بدانند که مشکل دشمن هویت دینی ماست.

چرا آشوبگری‌هایی از این دست در کشور ما هیچوقت به نتیجه مدنظر سردمداران آن نمی‌رسد؟

برای اینکه هر انقلابی اتفاق بیفتد نیاز به یک جهان‌بینی قوی و یک مکتب اصولی است. این مکتب گاهی مادی است مثل مکتب سرمایه‌داری و گاهی دینی و اسلامی مثل جمهوری اسلامی ایران. رکن دوم یک انقلاب داشتن یک رهبر خوب است. از علینژاد و امثالهم رهبر درمی‌آید؟ سوم هم مردم هستند. این سه رکن اگر پای کار نباشند انقلاب و تغییری در جامعه اتفاق نمی‌افتد.

دشمن همیشه دشمن است مگر شما از مواضعتان کوتاه بیایید. قرآن هم همین را می‌گوید. الان سه اتفاق برای دشمن ما افتاده است. احساس شکست وحشتناکی کرده است برای اینکه هیمنه و حیثیتش با 44سال تحریم بی‌اثر شکسته است. دکترین دشمن ما تجزیه کشورها به کشورهای کوچک است. همانطور که مثلا آمریکا در عراق تلاش می‌کند این کار را انجام بدهد یا عربستان در یمن. درباره ایران هم آرزوی تجزیه شدن کشور را دارند.

دشمن با وضعیتی که خودش دارد نباید اجازه داشته باشد درباره امور کشور ما صحبت کند.اروپا در تنش بین اوکراین و روسیه خیلی ضرر کرد. آمریکا خیلی راحت آنها را جلو انداخت ولی عمده گرفتاری آن متوجه اروپا شد. باید به کشورهای اروپایی گفت مستعمره شدنتان مبارک. من خیلی خوشحال شدم وقتی مکرون در رودررویی با آقای رئیسی از وضعیت زنان ایرانی گله کرد، ایشان به خوبی جوابش را دادند و درباره تجاوز و آزار و اذیت‌ها به زنان غربی و فرانسوی گفتند که آنها بروند و فکری برای خودشان بکنند.

دشمن فهمیده است که نسخه مقاومت ما نه تنها منطقه‌ای شده است بلکه دارد جهانی می‌شود. همچنین دشمن متوجه اهمیت ولایت فقیه شده است. فهمیده است که چرا این انقلاب 44سال دوام آورده است. پس ولایت فقیه را هدف می‌گیرد که بزند و ما باید به این آگاه باشیم. باید جوانان را آگاه کنیم. همه کسانی که به خیابان و میادین آمدند همه اینها عوامل نظام سلطه نبودند بخش عمده آنها جوانانی بودند که هیجان و جو آنها را فراگرفت. اینها را باید از سردمداران اغتشاشات جدا کرد. از قوه قضائیه می‌خواهیم مسئله این سردمداران را به جد پیگیری کنند و مسبب اصلی را به مجازات برسانند.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید