مخابره پیام سیاسی به بازار فردوسی/ ترمز قیمت دلار کشیده می‌شود؟


مخابره پیام سیاسی به بازار فردوسی/ ترمز قیمت دلار کشیده می‌شود؟

اولین روز هفته جاری، دلار ترمز برید و به سقف تاریخی خود یعنی ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. اما انتشار شبانه دو خبر، ترمز قیمت دلار را کشید؛ یکی خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران و دیگری آزادی دو زندانی سیاسی.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته بازار ارز، روز آرامی داشت و قیمت دلار نه تنها افزایش نداشت بلکه با اندکی کاهش در محدوده ۳۳ هزار و ۱۰۰ تومان در نوسان بود و معاملات فردایی بیانگر این بود که این روند امروز هم ادامه دارد. اما ترمز دلار چگونه کشیده شد؟

شنبه شب دو خبر شبانه مهم منتشر شد. نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی خبر آزادی باقر و سیامک نمازی را منتشر کرد. بعد از این خبر بود که رویترز، خبر آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران را منتشر کرد و نوشت: «به واسطه تبادل زندانیان و میانجی‌گری یکی از کشورهای همسایه منابع بلوکه شده ایران به خاطر تحریم‌ها به زودی آزاد می‌شود.»

اگرچه رویترز اعلام نکرده بود که قرار است کدام منابع ارزی ایران آزاد شود، اما فاینشال تایمز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد دلارهای مورد نظر، منابع ارزی است که در کره جنوبی بلوکه شده است. این خبرگزاری اعلام کرده بود که «کشورهای قطر، سوییس و سازمان ملل در این امر درگیر هستند.»

آزادسازی چند باره دلارهای ایران!

آزادسازی منابع بلوکه شده ایران به خصوص در کره جنوبی یکی از آن دست اخباری است که بارها و در بزنگاه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی مطرح شده است. برای همین فعالان اقتصادی بسیاری این سوال را مطرح کردند که مگر کره جنوبی چه میزان از منابع ارزی ایران را بلوکه کرده که هر بار خبر آزادسازی آن منتشر می‌شود اما این منابع به انتها نمی‌رسد؟

منابع خبری متعددی میزان دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی را حدود ۷ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. رقمی که بارها خبر آزادسازی آن منتشر و دوباره تکذیب شده است. آخرین بار فروردین ماه سال جاری بود که ایران اعلام کرد منابع ارزی ایران آزاد می‌شود. اما ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا «آزادسازی پول‌‌های بلوکه شده ایران» را «تکذیب» کرد.

ماه گذشته هم وزیر امورخارجه ایران در دیدار با وزیر امور خارجه کره جنوبی بر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره تاکید کرده بود. خبری که نشان می‌داد هنوز منابع ارزی ایران آزاد نشده و در بانک‌های کره جنوبی است.

اما حالا شب گذشته دوباره آزادسازی این منابع خبرساز شد. خبری که واکنش‌های متعددی در پی داشت. برخی از فعالان اقتصادی ایران، این خبر را راهکار دولت برای مهار قیمت دلار عنوان و اعلام کردند که ایران بارها و بارها خبر آزادسازی این ۷ میلیارد دلار را اعلام کرده و هر بار مشخص شده که این مساله در حد یک وعده بوده و احتمالا این بار هم از منابع ارزی خبری نیست.

اما برخی دیگر می‌گویند انتشار این خبر از رسانه‌های خارجی و انتشار آن توسط نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، می‌تواند به این معنا باشد که شاید این بار، منابع ایران واقعا آزاد شود و این مساله در حد یک خبر نباشد. به خصوص که گفته شده پای کشورهای قطر، سوییس و سازمان ملل هم در میان است.

سیگنال همزمانی دو خبر برای بازار ارز

خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران تاثیر خود را بر بازار ارز ایران گذاشت و بازار فردوسی روز دهم مهرماه را با آرامش بیشتری پشت سر گذاشت و حداقل از افزایش ناگهانی روز گذشته خبری نبود. برخی معتقدند که این خبر توانست ترمز دلار را بکشد. اما برخی دیگر معتقدند که مهار قیمت دلار نتیجه ارزپاشی دولت در بازار ارز بود.

بر اساس اخباری که روز جمعه منتشر شد، دولت در این روز ۱۰۰ میلیون دلار ارز توافقی با قیمت ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان وارد بازار کرد. اگرچه این تزریق سنگین در روز شنبه هیچ تاثیری نداشت. اما برخی از فعالان احتمال می‌دهند که دولت روز گذشته با قدرت بیشتری وارد بازار شده و توانسته بازار را مهار کند.

اما همزمانی دو خبر آزادی زندانیان سیاسی و آزادسازی منابع بلوکه شده می‌تواند بیانگر ماجرای دیگری هم باشد. اینکه قدم‌های جدیدی برای دور جدید مذاکرات برجام برداشته شده است.

سال گذشته بود که وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که طرفین برای نشان دادن حسن نیت طرف مقابل دو شرط را اعلام کردند؛ آزادی زندانیان سیاسی در ایران و آزادی منابع بلوکه شده ایران در دیگر کشورها. حالا سوال مهم این است که همزمانی این دو رویداد و اعلام آن از سوی رسانه شورای عالی امنیت ملی، قرار است پیام خاصی مخابره کند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها