مولانا و ملتی که مست عشق او شده‌اند


مولانا و ملتی که مست عشق او شده‌اند

ششم ربیع الاول زادروز شاعری عارف مسلک به نام مولاناست که سال های درازی است ماجرای عشق و عرفان او سینه به سینه نقل مردمی شده که عاشقانه مست مرام و مسلک او شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلال الدین محمد بلخی معروف به مولوی، مولانا و یا ملای رومی در 6 ربیع الاول 604 هجری قمری در بلخ (که امروزه در افغانستان قرار دارد) دیده به جهان گشود. این شاعر پارسی گوی در طول 68 سال عمر خود در شهرهای زیادی سکنی گزیده است؛ ایرانیان، افغانستانی‌ها، تاجیک ها، ترکیه، یونانی ها و بسیاری از مردم آسیای میانه مولانا را از آن خود می دانند و به داشتن او افتخار می کنند.

اشعار مولوی به زبان های زیادی در سراسر دنیا ترجمه شده به طوریکه آثار او در آمریکا جزء پرفروش ترین کتاب های شعر به شمار می رود و ترجمه آثار او در ترکیه، آذربایجان و جنوب آسیا بسیار پرطرفدار و محبوب است.

بهاءالدین ولد پدر مولانا که از بزرگان صوفیه بوده، در سال 617 هجری قمری به همراه خانواده در آناتولی مرکزی و روم سکونت می کنند و لقب «رومی» مولانا از آن جهت به وی داده شده است.

به نقل از تواریخ مولانا در سن 37 سالگی عارف و دانشمند زمانه خود بوده است به طوریکه نامی، شناخته شده و مریدان بسیاری داشته است و در همین زمان با «شمس» دیدار می کند و شیفته و مرید این عارف می شود؛ به طوریکه درس و وعظ را کنار گذاشته و به شعر و ترانه و دف و سماع مشغول می شود و در این زمان است که مولانا بهترین اشعار زندگی اش را می سراید؛ مثنوی معنوی مولانا 6 جلد 27 هزار بیتی است که یکی از بزرگترین آثار عرفانی در قالب شعر به شمار می رود.

مولانا و ملتی که مست عشق او شده‌اند

ملت عشق

یکی از رمان های معروفی که درباره مولانا نوشته شده، کتاب «40 قانون عشق» نوشته الیف شافاک، نویسنده ترکی- انگلیسی است که در سال 2010 همزمان به دو زبان ترکی و انگلیسی روانه بازار شد و تاکنون بیش از 500 بار در ترکیه تجدید چاپ شده است و توانسته رکورد پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه را از آن خود کند و جالب اینکه ترجمه فارسی این کتاب به نام «ملت عشق» در مدت زمان کوتاهی به یکی از پرفروش ترین کتاب های بازار تبدیل شد.

نویسنده در این کتاب دو داستان و در حقیقت زندگی شخصیت‌های دو دورهٔ زمانی مختلف را به موازات هم پیش برده‌است. دورهٔ اول در حدود ۶۳۹ تا ۶۴۵ قمری حول و حوش زندگی مولانا و شمس بازمی‌گردد و دورهٔ دوم در سال ۲۰۰۸ و دربارهٔ زندگی زنی چهل ساله است که به تازگی شغل ویراستاری یک کتاب را برعهده گرفته‌است. همان‌طور که از نام انگلیسی آن برمی‌آید در این کتاب چهل قانون عشق آورده شده که از زبان شمس تبریزی است.

مولانا و ملتی که مست عشق او شده‌اند

جلال الدین روی آنتن

مجموعه تلویزیونی «جلال الدین» به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان در سال 93 از شبکه اول سیما به آنتن رسید؛ این سریال که در ابتدا قرار بود در سه فصل کودکی، جوانی و پیری مولانا را به تصویر کشد، به دلایلی نامشخص در همان فصل نخست و در 11 قسمت به همان دوران کودکی مولانا بسنده کرد.

مجموعه تلویزیونی جلال‌الدین به وقایع حکومتیِ زمان کودکی و نوجوانی مولانا می‌پردازد. پدر مولانا، محمدبن حسین خطیبی، معروف به سلطان‌العلما، مردی عارف و از بزرگان صوفیه است که در برابر حکومت می‌ایستد، و این در حالی است که جلال الدین در حال نظارهٔ این وقایع است.

علی نصیریان، لادن مستوفی، علیرضا خمسه، محمد فیلی، علی دهکردی، شبنم مقدمی، آرش مجیدی، رضا بهبودی، مهتاج نجومی، آتش تقی پور، محمود جعفری، فریده سپاه منصور، کاظم هژیر آزاد و انوش معظمی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی بودند؛ محمد جواد جعفرپور در نقش کودکی مولانا، علی دهکردی در نقش بهاءالدین ولد پدر مولانا و علی نصیریان ایفاگر نقش ایام پیری پدر جلال الدین را بازی کرده است.

مولانا و ملتی که مست عشق او شده‌اند

مست عشق

حسن فتحی فیلمنامه نویس و کارگردان معروف سینما که در کارنامه خود فیلم ها و سریال های معروفی همچون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه، میوه ممنوعه، شهرزاد و جیران را به یادگار دارد، در سال 98 با همکاری یک شرکت فیلمسازی ترکیه ای تصمیم گرفتند تا فیلمی سینمایی درباره مولانا بسازند.

مهران برومند که تهیه کنندگی سریال هایی مانند شاهگوش و دندون طلا را در کارنامه دارد و در کنار داوود میرباقری برای سریال مختارنامه در مقام مشاور تهیه و تولید حضور داشته، تهیه کنندگی این فیلم سینمایی را برعهده می گیرد. اما حسن فتحی علاوه بر کارگردانی با همکاری فرهاد توحیدی فیلمنامه این پروژه را می نویسند تا در کنار بازیگران ترکیه ای و ایرانی این کار کلید بخورد.

پارسا پیروزفر در نقش مولانا، سید شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، سلما ارگچ در نقش همسر مولانا، هانده ارچا در نقش کیمیا خاتون و جمعی از بازیگران ایرانی و ترکیه ای در این فیلم سینمایی ایفاگر نقش های کلیدی و فرعی این پروژه سینمایی بوده اند.

در میانه این ماجرا و در زمان ساخت، حاشیه های بسیاری بر سر مالکیت «مست عشق» شد اما برومند، تهیه کننده این فیلم طی مصاحبه ای گفت که تمام مشکلات این حوزه که با طرف ترکیه‌ای فیلم وجود داشت برطرف شده و سهام فیلم به‌طور کامل در اختیار طرف ایرانی قرار گرفته است و برنامه ریزی ها به نحوی است تا اکران داخلی این فیلم همزمان با اکران خارجی آن انجام شود.

برومند می گوید:« مست عشق» در کنار نسخه سینمایی خود، دارای یک مینی سریال 5 قسمتی است و برنامه‌ریزی ما این است که در ابتدا این فیلم در سینماهای سراسر کشور اکران شود و بعد نسخه سریالی آن راهی شبکه نمایش خانگی شود اما تاکنون با هیچ کدام از پلتفرم ها به تفاهم نرسیده ایم.

بیشتر بخوانید؛

پیشتازی شبکه نمایش خانگی در غیاب سریال‌های تلویزیونی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها