پیدا و پنهان آبرسانی در همدان/ هنوز خبری از آب نیست


پیدا و پنهان آبرسانی در همدان/ هنوز خبری از آب نیست

همدان- درحالیکه مسئولان همدان از رسیدن آب به این شهر خبر می دهند اما هنوز آب شرب به خانه ها نرسیده است و مردم همچنان دچار مشکل هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همدان طی چند سال اخیر با مشکل کم آبی مواجه شده است؛ به نوعی که طی این سال‌ها نماینده سابق مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی آن را ابرچالش خوانده و بارها خواستار رسیدگی به این وضعیت بود.

تابستان سال گذشته فرماندار همدان نیز از تمام شدن آب سد اکباتان به عنوان اصلی ترین منبع آب مردم این شهرستان خبر داد و این وضعیت با قطعی‌های آب همراه شد. به نوعی که مردم شهر همدان قطعی آب را در ساعت ۲۴ تا اذان صبح تجربه می‌کردند اما این وضعیت طولی نکشید و در سال جاری، قطعی‌های آب از بین رفت.

اما همچنان هشدارها و وضعیت کم آبی سد اکباتان نمکی بر زخم خشکسالی‌ها بود. مردادماه سال جاری درحالی که اصلی ترین دغدغه مردم همدان وضعیت آب و البته مسکن بود؛ دغدغه‌ها همه به این سمت و سو رفت و در ادامه، صحبت از رسیدن آب سد تالوار و قوت گرفتن این پروژه پس از سال‌ها شد.

اقدامات جهادی پیش رفت و مردم هر روز دلخوش تر از گذشته، زندگی با بطری‌های آب معدنی و آب آشامیدنی و خریدن دبه و تشت و شلنگ و… را به جان خریدند. قرار بود آب تالوار دو ماهه یعنی نهایتاً ۶ مهرماه به همدان برسد اما این روزها مردم همدان قطعی‌های شبانه روزی را تجربه می‌کنند.

از نداشتن آب و این وضعیت خسته شده‌ایم

یکی از بانوان ساکن در محله خرمرودی همدان به خبرنگار مهر گفت: ساعت‌ها آب نداریم، دخترم کلاس اول ابتدایی است و ساعت ۱۳ به خانه می‌آید، حتی یک قطره آب نمی‌آید که بتواند دست و پایش را بشورد نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از نداشتن آب و این وضعیت خسته شده‌ایم، عنوان کرد: برای نوشیندن از لیوان یک بار مصرف استفاده می‌کنیم تا نخواهد لیوانی را بشوریم، آبی نداریم و باید آبی هم که ذخیره می‌کنیم برای کارهای دیگر کنار بگذاریم و دیگر آبی برای شستن این ظرف‌ها نداریم.

پیدا و پنهان آبرسانی در همدان/ هنوز خبری از آب نیست


یکی از ساکنین شهرک الوند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: متأسفانه این روزها ساعت‌های بسیاری را در بی آبی به سر می بریم، بنده در یکی از شهرستان‌های همدان مشغول به کار هستم، ساعت ۶ صبح به سر کار می‌روم و ساعت ۱۶ درحالی به خانه می آیم که نه صبح آبی بوده و نه تا شب آبی در خانه مان وجود دارد.

وی با گلایه مندی گفت: من تنها زندگی می‌کنم و نمی‌توانم اگر صبح آبی در منزلم هست، آن را برای طول شبانه روز ذخیره کنم، منزل خانواده ام هم در این شهر نیست که به آنجا پناه ببرم؛ واقعاً باید با این وضعیت چه کنم؟

با معضل روبرو هستیم

یکی از ساکنین در محله گلزار همدان نیز به خبرنگار مهر گفت: منزل ما در طبقه هم کف است، اما آبی برای مصرف نداریم به نوعی که پنجشنبه هفته گذشته از ساعت ۱۴ بعدازظهر آبی در منزل ما نبود، جمعه هم حتی یک قطره آبی نیامد، چطور می‌شود با این وضعیت زندگی کرد؟

این شهروند همدانی ادامه داد: من و همسرم سن بالایی داریم و نمی‌توانیم آبی را در ظرف‌های بزرگ از جای دیگری به خانه مان بیاوریم، متأسفانه درحالی که بارها تلویزیون مطرح می‌کند آب به همدان رسیده اما خبری از آب نیست و ما واقعاً با مشکل و معضل روبرو هستیم.

آب تالوار در مرحله تصفیه و ارتقای کیفیت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت آب همدان با بیان اینکه با کار سنگینی که به صورت شبانه روزی انجام شد و تلاش‌های مستمری که در این عرصه صورت گرفت و خوشبختانه آب تالوار به سه ایستگاه‌های پمپاژ یک، دو و سه رسیده و وارد مدار شده است، عنوان کرد: این آب، روز پنجشنبه به منبع کی تو (K2) رسید و در انتقال آن مشکلی نداشت.

فرزاد تیموری اضافه کرد: روز ۵ شنبه جلسه‌ای برگزار شد و اساتید تصفیه آب شرب از وزارت نیرو که مسئولیت کشوری دارند به همدان آمدند و تیم فنی تشکیل شد.

پیدا و پنهان آبرسانی در همدان/ هنوز خبری از آب نیست

وی با بیان اینکه این تیم با حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی، وزارت نیرو و استاندارد تشکیل و قرار شد که نحوه کنترل کیفیت آب همدان را برنامه ریزی و دستورالعملی نیز در این راستا تدوین شود، اضافه کرد: این کار شروع شده است و درحال حاضر آب تالوار که در مخزن کی تو قرار دارد با آب چاه خالقوردی مخلوط و وارد تصفیه خانه شهید بهشتی خواهد شد.

تیموری خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمارم، این آب به تصفیه خانه شهرک بهشتی رسیده و در مسیر فرایند تصفیه آب قرار دارد.

معاون امور عمرانی استانداری همدان با اشاره به اینکه این آب هم اکنون در تصفیه خانه است و پس از آنکه به استانداردهای بهداشتی به لحاظ بهداشتی، سلامت و آرسنیک رسید، وارد شبکه می‌شود؛

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام