جزایر خلیج فارس مقصد گردشگران/ لزوم ارتقای هتلینگ در کیش و قشم


جزایر خلیج فارس مقصد گردشگران/  لزوم ارتقای هتلینگ در کیش و قشم

بندرعباس - کمتر از دو ماه دیگر جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در جنوب خلیج فارس آغاز می شود و جزایر کیش و قشم می توانند مقصد جذابی برای گردشگران خارجی باشند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، رضا زرگر: کمتر از دو ماه دیگر جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در همسایگی جنوبی ایران با حضور ۳۲ تیم از پنج قاره برگزار می‌شود. جام جهانی به دلیل حضور علاقمندان پر شمار فوتبال از سراسر جهان یک ظرفیت مناسب برای جذب گردشگران و بهره گیری از این ظرفیت اقتصادی بالقوه است. نزدیکی ایران و قطر یک فرصت برای بهره گیری از این اتفاق مهم فوتبالی است.

فرصتی که باید استفاده شود

هرمزگان نیز از سال ۱۳۹۷ با پیشنهاد میزبانی اردوی تیم‌ها و تماشاچی‌ها در جزایر خلیج‌فارس اعلام آمادگی کرد. ارزانی هزینه‌ها، نزدیکی این جزایر به قطر و امکان سفر بدون ویزا، از جمله انگیزه‌ها بود. در قطر حدود ۱۷۵ هزار اتاق برای تماشاچی‌ها و شرکت‌کنندگان در بازی‌های جام جهانی وجود دارد که توازنی با آمار یک میلیون و ۵۰۰ هزار تماشاچیِ تخمین زده‌شده، ندارد.

وزیر راه قطر شاید با همین رویکرد، در فرصتی که حدود شش ماه تا آغاز جام جهانی مانده بود، راهی کیش شد؛ جزیره‌ای که تا دوحه فقط ۴۰ دقیقه فاصله هوایی دارد. در همین سفر طرفین درباره برقراری خط مستقیم هوایی و دریایی از دوحه به کیش و همچنین افزایش تعداد پروازها بین دو کشور توافق کردند.

درحال حاضر، از قطر به شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و مشهد حدود ۳۶ پرواز هفتگی برقرار است که در جریان سفر رئیس‌جمهور به قطر و مذاکره با امیر این کشور برای برقراری ۳۶ پرواز مسافری و باری هفتگی به صورت دوطرفه و بدون محدودیت نیز توافق شد.

جزایر کیش و قشم در جنوب ایران و شمال قطر می‌تواند مقصد انتخابی گردشگران علاقمند به فوتبال باشد. اما نقطه قابل اهمیت در این بین کیفیت خدمات دهی در حمل و نقل هوایی و دریایی و اسکان گردشگران در اقامتگاه‌ها است

جزایر کیش و قشم در جنوب ایران و شمال قطر می‌تواند مقصد انتخابی گردشگران علاقمند به فوتبال باشد. اما نقطه قابل اهمیت در این بین کیفیت خدمات دهی در حمل و نقل هوایی و دریایی و اسکان گردشگران در اقامتگاه‌های کیش و قشم است. در سال‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا و عدم استقبال گردشگران داخلی از ظرفیت‌های گردشگری جزایر قشم و کیش این حوزه را تا حدی به عنوان یک آسیب مطرح کرده است.

مسئولان گردشگری کشور باید پیش از آنکه گردشگران خارجی را دعوت به حضور در ایران کنند توجه جدی به کیفیت و سطح ارائه خدمات هتل‌ها در جزایر کیش و قشم داشته باشند. بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از برخی هتل‌های کیش نشان می‌دهد ارائه خدمات و کیفیت هتل‌ها در حد جذب گردشگران خارجی نیست. طول عمر بالای ساختمانها، نم زدگی برخی از اتاق‌ها، عدم جذابیت خدمات هتلینگ، نبود آموزش صحیح پرسنل و کارکنان هتل در مواجه با گردشگران خارجی، عدم آشنایی با زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط اولیه با گردشگران از جمله نقاط ضعف در حوزه هتل‌ها به حساب می‌آید.

طی یک سال اخیر تعداد تخت‌های هتلی در جزیره کیش و قشم افزایش یافته است اما در حوزه نوسازی هتل‌های موجود اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است. از سوی دیگر نبود برنامه ریزی دقیق و انسجام در مهیاسازی قشم و کیش برای پذیرش گردشگران هم قابل ملاحظه است.

طی ماههای اخیر سفر مقامات ورزشی و گردشگری قطر به کیش نشان از توجه مسئولان قطری به استفاده از ظرفیت‌های ایران بود. ولی در عمل زیرساخت‌های جزایر کیش و قشم توسعه چندانی نداشته است.

کیش؛ نماد توریسم ورزشی کشور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر

هیئتی از کشور قطر در سفری دو روزه به جزیره کیش از پروژه‌ها و امکانات ورزشی، گردشگری و حمل و نقلی منطقه آزاد کیش به منظور بهره گیری از ظرفیت‌های این جزیره در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بازدید کردند.

امضای صورتجلسه همکاری‌های ایران و قطر در حوزه‌های مختلف طی نشست مشترک هیئت‌های دو کشور با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و وزیر حمل و نقل دولت قطر، از دستاوردهای این سفر است.

در این سفر، هیئت قطری ضمن ابراز رضایت از وضعیت منطقه آزاد کیش، از امضای یک توافقنامه بین مناطق آزاد ایران و دولت قطر در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

کشتی‌های کروز و هواپیماهای شاتل آماده ارائه خدمات به گردشگران هستند

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهارنظر درباره میزان آمادگی طرف قطری برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در ناوگان حمل و نقل هوایی و دریایی ایران برای جابه‌جایی مسافران در ایام جام جهانی فوتبال، گفت: از نظر تعداد پرواز تقریباً محدودیتی نداریم و با قطری‌ها به توافق رسیده‌ایم. آن‌ها برای لندینگ یک هواپیما در ایام جام جهانی حدود ۱۰ هزار دلار دریافت می‌کنند، ولی این رقم برای ایران تقریباً مجانی شده است و پولی دریافت نمی‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: برای جابه‌جایی هموطنانی که قصد تماشای مسابقات جام جهانی را در قطر دارند، محدودیتی نداریم و پیش بینی شده با سفر به قطر همراه مسئولان وزارت ورزش و جوانان دو نمایشگاه در زمینه گردشگری و صنایع های‌تک در آن ایام در جنوب کشور برگزار شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که طرف قطری عنوان کرده است به شرط اقامت ۳ روز در قطر بلیت بازی‌های جام جهانی را به متقاضیان ایرانی می‌فروشد، گفت: ایرانی‌ها می‌توانند صبح با استفاده از کشتی کروز به قطر مسافرت کنند و بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و شب به کشور برگردند. همچنین تماشاگران خارجی می‌توانند با استفاده از هواپیماهای شاتل ما و انتخاب کیش به عنوان محل اقامت‌شان، بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و به کشور مبدا خود برگردند. چون به هر حال اقامت در قطر، اقامت گرانی است.

اقامت گران در قطر؛ اقامت ارزن در ایران

یکی از مزیت‌های ایران در جذب گردشگران داخلی و خارجی هزینه ارزان اقامت در کیش و قشم نسبت به قطر خواهد بود. هزینه اقامت در هتل‌های کیش و قشم نسبت به سفر و اقامت سه روزه در قطر برای هر گردشگر ایرانی مقرون به صرفه خواهد بود.

این جزیره از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت استراتژیک، زیبایی‌های بی نظیر و توسعه همه‌جانبه اقتصادی و گردشگری مقصد گردشگران و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد بوده و همواره یکی از مطرح ترین مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود.

۵۰ هتل فعال جزیره کیش شامل ۱۳ هتل پنج ستاره، ۱۴ هتل چهار ستاره ،۱۳ هتل سه ستاره و چهار هتل ۲ ستاره در جزیره کیش فعال است.

مسیح اله صفا، عضو ستاد جام جهانی در جزیره کیش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تعداد مراکز اقامتی جزیره کیش هم اکنون ۵۰ هتل فعال و تعداد اتاق‌ها به پنج هزار و ۲۲۰ مورد و تعداد تخت‌ها نیز به ۱۹ هزار تخت می‌رسد.

صفا با اشاره به اینکه اشتغالزایی این هتل‌ها ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم است افزود: تعداد اشتغال ایجاد شده در تمام ۵۰ هتل فعال جزیره به ۶ هزار و ۳۰۰ نفر می‌رسد.

وی یادآور شد: همچنین در جزیره کیش هم اکنون ۶۰ هتل در دست احداث است که با بهره برداری از آنها ظرفیت بخش هتلداری شامل تعداد تخت، اتاق و اشتغال مستقیم آن به ۲ برابر وضعیت فعلی افزایش پیدا خواهد کرد.

ویزای رایگان دو ماه برای گردشگران از مقصد قطر به ایران

ویزای ایران برای دوران جام جهانی رایگان شده است؛ چرا که جزایر کیش و قشم، مناطق آزاد محسوب شده و سفر به آن‌ها بی‌نیاز از ویزا است. اعتبار ویزای رایگان ایران که در زمان جام جهانی برای مسافران متقاضی از مبدأ قطر صادر می‌شود نیز دو ماه است که امکان ۲۰ روز اقامت در ایران را دارد.

برنامه هرمزگان برای میزبانی از گردشگران جام جهانی قطر

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر، گردشگری هرمزگان را دیگر مزیت مهم این استان برشمرد و تصریح کرد: برقراری پروازهای دائمی میان بندرعباس و دوحه یک ظرفیت مناسب برای جابجایی توریست و گردشگر میان ۲ کشور است.

برقراری پروازهای دائمی میان بندرعباس و دوحه یک ظرفیت مناسب برای جابجایی توریست و گردشگر میان ۲ کشور است

استاندار هرمزگان ظرفیت جام جهانی را نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های همکاری میان ایران و قطر با محوریت استان هرمزگان دانست و عنوان کرد: در این زمینه هم طرح‌هایی برای ورود گردشگران به کشور و استقرار آنها در جزایر کیش و قشم وجود دارد که با همکاری قطر می‌توان آنها را عملیاتی کرد.

دوستی از توجه ویژه استان هرمزگان به فرصت جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خبر داد و گفت: در بعد برنامه ریزی باید بیش از آنکه بر روی بازی‌ها سرمایه گذاری کنیم بایستی بر روی دورانی که بازی‌ها برگزار نمی‌شود، تمرکز و برنامه ریزی کنیم تا با شناخت کافی از سلیقه گردشگران مختلف، امکانی فراهم کنیم که گردشگران بتوانند در زمان باقی مانده تا بازی‌های تیم‌شان از ظرفیت‌های جزایر ایران استفاده کنند.

وی اظهار داشت: ما باید روی ساعت پرواز و مقاصد گردشگری در فواصل چند روزه بین بازی‌ها در دورهای مختلف جام جهانی هم تمرکز و برای آن برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم از فرصت موجود در جهت توسعه گردشگری استفاده کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی