هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟


هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟

یکی از بیماری‌هایی که نام آن همه‌ی ما را می‌ترساند، هپاتیت است. اما آیا نام هپاتیت D را شنیده‌اید؟ بدون شک می‌دانید که هپاتیت یک بیماری حاد یا مزمن است که کبد را هدف قرار می‌دهد و به این اندام آسیب می‌رساند. کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های...

یکی از بیماری‌هایی که نام آن همه‌ی ما را می‌ترساند، هپاتیت است. اما آیا نام هپاتیت D را شنیده‌اید؟ بدون شک می‌دانید که هپاتیت یک بیماری حاد یا مزمن است که کبد را هدف قرار می‌دهد و به این اندام آسیب می‌رساند. کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است، زیرا کارخانه‌ی تصفیه‌ی بدن است. بیشتر سموم بدن در این عضو سم زدایی می‌شوند. اگر کبد آسیب ببیند، زندگی ما تهدید خواهد شد.

اما هپاتیت دی چیست؟ راه انتقال بیماری هپاتیت d چگونه است؟ چگونه می‌توان هپاتیت دی را تشخیص داد؟ برای درمان ان چه باید کرد؟ برای تشخیص و درمان به چه دکتری مراجعه کنیم؟ برای یافتن پاسخ هر یک از این سوال‌ها با ما همراه باشید.

اگر هر یک از علائم هپاتیت ‌d را دارید، به متخصص کبد مراجعه کنید تا اقدامات لازم را انجام دهد. برای این کار کافی است وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص کبد در شهر مورد نظر به یک لیست کامل از دکترهای متخصص کبد دسترسی داشته ‌باشید و اولین نوبت در دسترس را دریافت کنید.

هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟

مشاوره با متخصصان
گوارش و کبد
دکترِتو

هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری هپاتیت d چیست؟

آیا نام هپاتیت دلتا یا هپاتیت d به گوش شما رسیده‌است؟ بیماری هپاتیت دلتا یک بیمای ویروسی است که از انواع بیماری های کبد است و معمولا همراه با یک بیماری ویروسی دیگر ایجاد می‌شود. در واقع هپاتیت دی می‌تواند زمانی در شما بروز کند که به هپاتیت b مبتلا شده‌باشید. هپاتیت d توسط ویروسی ایجاد می‌شود که از پروتئین‌های ویروس هپاتیت B استفاده می‌کند تا ساختار خود را کامل کند و کبد را بیمار کند. بدون وجود هپاتیت b، هپاتیت d نمی‌تواند خود را بسازد و کامل کند.

هپاتیت d می‌تواند بسیار خطرناک باشد و عوارض جبران ناپذیری به کبد وارد کند. آثار این بیماری می‌توانند تا آخر عمر همراه بیمار باشند و برای او مشکل ایجاد کنند. هپاتیت دلتا خطرناک‌ترین و شدیدترین نوع هپاتیت است و خوشبختانه چندان بیماری شایعی نیست. هنگامی که شخص به هپاتیت دلتا مبتلا می‌شود، ممکن است که به مرور زمان به نارسایی کبدی و سرطان کبد مبتلا شود و این اصلا خوب نیست.

از طرفی درمان هپاتیت دلتا چندان کار ساده‌ای نیست و یکی از چالش‌برانگیزترین مسائلی است که یک متخصص کبد با آن مواجه می‌شود. اما روش‌های درمانی مختلفی برای مبارزه با این بیماری طراحی شده‌است. علت شدت این بیماری و سختی درمان آن، این است که هپاتیت دلتا به سرعت رشد می‌کند و بخش‌های مختلف کبد را درگیر می‌کند. تنها را پیشگیری از این بیماری، مقابله با هپاتیت B است. سعی کنید که از این بیمای فرار کنید تا به هپاتیت D مبتلا نشوید.

هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟هپاتیت d ویروسی است که تنها در صورت ابتلا به هپاتیت b می‌تواند کبد را بیمار کند.

علائم هپاتیت دی چیست؟

هپاتیت D یکی از بیماری‌هایی است که همراه با هپاتیت B بروز می‌کند و به تنهایی نمی‌توانید به این بیماری گرفتار شوید. علائمی که ممکن است در هپاتیت دی بروز کند، بسیار مشابه هپاتیت بی است، چرا که باید به دنبال این بیماری و همراه با آن ایجاد شود. اما گفتیم که این بیماری از هپاتیت ب خطرناک‌تر است، زیرا شدت بیشتری دارد و با سرعت بیشتری رشد می‌کند و کبد را درگیر می‌کند. بنابراین شدت علائم هم می‌تواند بیشتر باشد. در ادامه به برخی از علائمی که ممکن است به شما در شناسایی هپاتیت دلتا کمک کند، اشاره می‌کنیم:

  • امکان زرد‌‌شدن پوست و چشم‌ها که به زردی یا یرقان معروف است، وجود دارد. پس پوست شما زرد می‌شود و تغییر رنگ را به طور محسوس می‌بینید.
  • احتمال تجربه مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع، تجربه‌ی دردهای همراه با استفراغ و مشکلات معده‌ای در این نوع عفونت کم نیست. پس به تغییر الگوی علائم گوارشی خود دقت کنید.
  • خستگی ممکن است یکی دیگر از این علائم باشد.
  • کاهش اشتها از دیگر علائمی است که ممکن است به آن دچار شوید.
  • ادرار سیاه رنگ هم از دیگر علائمی است که ممکن است با آن مواجه شوید. این علامت می‌تواند شما را بترساند.
  • دردهایی در ناحیه مفاصل هم می‌توانند نشان‌دهنده‌ی هپاتیت دلتا باشند.
هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟مانند دیگر انواع هپاتیت هپاتیت D هم باعث زردی پوست و سفیدی چشم‌ها می‌شود.

علت هپاتیت d چیست؟

همان‌طور که پیشتر هم به آن اشاره شد، اصلی‌ترین عامل خطر ابتلا به هپاتیت دلتا ابتلا به هپاتیت بی است. ویروس هپاتیت دلتا تنها در صورت وجود ویروس هپاتیت بی می‌تواند خود را تکثیر کند. پس تنها در صورتی شما در مواجهه به ویروس هپاتیت دلتا می‌توانید به این بیماری مبتلا شوید که از قبل هپاتیت بی داشته باشید یا همزمان به هر دو ویروس آوده شوید. شما ممکن است از طریق خون آلوده، قرار گرفتن در معرض مایعات آلوده‌ی فرد بیمار و سکس پرخطر به این ویروس آلوده شوید.

راه انتقال هپاتیت دلتا چیست؟

با توجه به اینکه ویروس Hepatitis D فقط پس از ابتلا به هپاتیت ب ممکن است عفونت ایجاد کند، پرداختن به راه‌های ابتلا به هپاتیت ب ضروری است. اگر به یاد داشته‌باشید، در مطالب بالاتر به شما گفتیم که تنها زمانی به هپاتیت دلتا مبتلا می‌شوید که به هپاتیت ب مبتلا شده‌باشید. پس باید راه‌های انتقال هپاتیت ب را به خوبی بشناسید. در هر صورت از سه راه زیر ممکن است که به هپاتیت d مبتلا شوید:

  • از مادر به جنین
  • اگر شغل پرخطر و یا رفتار پرخطر داشته‌باشید.
  • اگر سکس پرخطر داشته‌باشید.

هپاتیت D یکی از بیماری‌هایی است که همراه با هپاتیت B بروز می‌کند و به تنهایی نمی‌توانید به این بیماری گرفتار شوید.

بیایید یکبار دیگر به این مسئله بپردازیم. با‌توجه‌به موارد کلی بالا، در صورت هر یک از شرایط زیر ممکن است که به هپاتیت ب و به دنبال آن به هپاتیت دلتا مبتلا شوید؛

  • در صورتی که مادر به هپاتیت دلتا مبتلا باشد، به فرزند خود این بیماری ویروسی را انتقال می‌دهد. انتقال ویروس در هنگام تولد بسیار شایع است.
  • تتو غیر بهداشتی با سوزن یا دستگاه آلوده
  • انجام پیرسینگ در مراکز آلوده
  • انتقال خون آلوده
  • رابطه جنسی محافظت نشده، سکس پرخطر و داشتن شرکای جنسی متعدد
  • تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک
  • زندگی به فرد آلوده به ویروس
  • انتقال در محیط‌های درمانی و آلوده از طریق با زخم باز یا سوزن و تیغ آلوده
  • برخورد با ترشحات آلوده‌ی بیمار.

برای آگاهی از راه‌های انتقال این بیماری و همچنین درمان آن می‌توانید به دکتر کبد مراجه کنید. در صورتیکه می‌خواهید از بهترین دکتر کبد نوبت بگیرید، می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با وارد کردن تخصص گوارش و کبد به لیستی از متخصصین گوارش در شهر خود دسترسی داشته‌باشید و از بهترین آنها نوبت دریافت کنید.

هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟

مشاوره با متخصصان
گوارش و کبد
دکترِتو

هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟

چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به هپاتیت دلتا هستند؟

احتمالا از خود می‌پرسید که چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت دی قرار دارند. بیایید یکبار دیگر به علت اصلی ابتلا به هپاتیت d بپردازیم. کسانی به این هپاتیت مبتلا می‌شوند که به هپاتیت ب مبتلا شده‌باشند. اگر شما به این بیماری مبتلا نباشید، نمی‌توانید به هپاتیت دلتا دچار شوید. راه‌های انتقال هپاتیت ب و د را دانستیم. حال می‌خواهیم بدانیم که چه کسانی در خطر ابتلا به بیماری هپاتیت دلتا قرار دارند. به گفته‌ی iowa، کسانی که شرایط زیر را دارند، در خطر ابتلا به بیماری هپاتیت d قرار دارند:

  • افراد مبتلا به هپاتیت ب
  • افراد معتاد که تزریق انجام می‌دهند.
  • بیماران هموفیلی چون این افراد به تزریق خون نیاز دارند.
  • نوزادان و کودکانی که از کشورها و شهرهایی مهاجرت می‌کنند که در خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند.
  • زندگی با افراد مبتلا در یک محیط
  • کسانی که شریک جنسی متعدد دارند.
  • مردان همجنسگرا
  • داشتن رابطه جنسی با فرد مبتلا
  • نوزادانی که از مادران مبتلا متولد می‌شوند.
  • معمولا افرادی که در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها کار می‌کنند در معرض ابتلا به این عفونت‌ها هستند.
  • افرادی که مشکلات کلیوی دارند و باید دیالیز کنند هم در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟هپاتیت دلتا از طریق سرنگ آلوده و فراورده‌های خونی و مایعات بدنی آلوده منتقل می‌شود.

هپاتیت d چگونه تشخیص داده می شود؟

قبل از هر چیزی به یاد داشته‌باشید که زمانی می‌توان برای تشخیص یک بیماری اقدام کرد که بیمار شخصا متوجه برخی از تغییرات و علائم در بدن خود شده‌باشد. اما به طور کلی برای تشخیص هپاتیت د روش‌های مختلفی انجام می‌شوند. در ادامه به معرفی این موارد می‌پردازیم:

۱. آزمایش هپاتیت

آزمایش هپاتیت می‌تواند وجود آنتی‌بادی بر علیه این ویروس را تشخیص دهد، انتی‌بادی‌هایی که توسط سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ساخته شده‌اند.

۱. آزمایش عملکرد کبد

آزمایش عملکرد کبد یا LFT که همان liver function test است. با انجام این آزمایش می‌توان از عملکرد کبد و اختلالی که ممکن است در آن ایجاد شده‌باشد، آگاه شد. برای انجام آزمایش خون با یک سرنگ از رگ شما خون گرفته می‌شود و این خون برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

۲. آزمایش های تکمیلی

گاهی ممکن است که شما به هپاتیت د و هپاتیت ب مزمن مبتلا شده‌باشد و برای بررسی میزان آسیبی که به کبد وارد شده‌است، دکتر شما درخواست آزمایش‌های تکمیلی را بدهد. برخی از این آزمایش‌های تکمیلی شامل موارد زیر هستند:

  • آزمایش خون
  • الاستوگرافی: این آزمایش نوعی سونوگرافی است که میزان سفتی کبد شما را تشخیص می‌دهد.
  • بیوپسی کبد: در این آزمایش، دکتر بخشی از کبد شما را با سوزن برداشت می‌کند و به آزمایشگاه پاتولوژی می‌فرستد تا میزان آسیب کبد شما بررسی شود. برای انجام این کار باید نسخه‌ی متخصص را داشته‌باشید.
هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟آزمایش هپاتیت روش مطمئنی برای تشخیص این بیماری است.

درمان هپاتیت d چگونه انجام می شود؟

برخی از بیماری‌ها درمان دارند و برای برخی دیگر درمانی در نظر گرفته‌نمی‌شود. به همین دلیل باید راهی برای مدیریت و کنترل بیماری‌هایی که درمان ندارند در نظر گرفت. بیماری هپاتیت ب یا هپاتیت د هم همین طور است. این بیماری درمان ندارد اما باید از پیشرفت آن جلوگیری کرد. زیرا اگر برای درمان آن اقدامی صورت نگیرد، ممکن است که کبد را بیشتر درگیر کند و آن را از بین ببرد.

یکی از راه‌های پیش روی دکتر کبد برای درمان هپاتیت دلتا، اینترفرون است. اینترفرونی که برای درمان هپاتیت D در نظر گرفته‌می‌شود، پگی اینترفرون یا اینترفرون آلفا-۲آ (پگاسیس) است. هر چند که محققان در حال بررسی برای یافتن راه‌های درمانی و داروهای جدیدی برای هپاتیت دی هستند. از طرفی برای درمان هپاتیت دلتا نیاز است که داروهای هپاتیت ب هم مصرف شوند. زیرا این دو بیماری با هم ایجاد می‌شوند. معمولا این دارو خوراکی است و روزانه مصرف می‌شود.

هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟برای درمان هپاتیت د باید روش‌های مختلفی را در نظر گرفت.

عوارض هپاتیت دلتا

هپاتیت دلتا سخت‌تر از دیگر انواع هپاتیت به کبد حمله می‌کند و علائم و عوارض شدیدتری هم ایجاد می‌کند. برخی از مهمترین عوارض این بیماری عبارت‌اند از:

۱. سیروز کبدی

هپاتیت دی می‌تواند سیروز کبدی ایجاد کند. سیروز کبدی زمانی ایجاد می‌شود که کبد دیگر نتواند زخم‌های خود را ترمیم کند. در نتیجه بافت کبد با شدت بالا تخریب شده و عملکرد کبد مختل می‌شود. برای درمان سیروز کبد راه‌های زیادی در نظر گرفته می‌شود که شامل درمان دارویی، جراحی و روش‌های درمانی دیگر است.

۲. نارسایی کبد

یکی از نتایج سیروز کبدی، نارسایی کبد است. نارسایی به حالتی گفته می‌شود که کبد دیگر نمی‌تواند عملکرد‌های خود را داشته باشد. این حالت می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود. این بیماران نیاز فوری به پیوند کبد خواهند داشت.

۳. سرطان کبد

اگر به سیروز کبد مبتلا شوید، احتمال اینکه این بیماری به سرطان کبد تبدیل شود، زیاد است. بنابراین بهتر است که درمان عوارض هپاتیت را جدی بگیرید. برای اینکه تشخیص داده شود که به سرطان کبد مبتلا شده‌اید یا نه، دکتر کبد ممکن است که درخواست سونوگرافی کبد و یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری را بدهد تا فعالیت کبد شما را بررسی کند. اگر مشکل اختلال عملکرد کبدی پیشرفت کند، ممکن است که نیاز به پیوند کبد و یا جراحی کبد داشته‌باشید.

هپاتیت دلتا به آسیب به کبد می‌تواند زمینه را برای سیروز کبدی، نارسایی کبد، سرطان کبد و احتمالا مرگ بیمار آماده کند.

پیشگیری از هپاتیت D چگونه انجام می شود؟

برای پیشگیری از هپاتیت دی می‌توان راه‌هایی را در نظر گرفت. برخی از روش‌های پیشگیری از هپاتیت دی شامل موارد زیر است:

  • اول از همه باید بدانید که برای پیشگیری از هپاتیت دی باید راه‌های پیشگیری از هپاتیت ب را بشناسید. زیرا این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که شما به هپاتیت ب مبتلا شوید.
  • از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به هپاتیت دلتا، واکسن هپاتیت ب است. هنگامی که شما از این واکسن استفاده می‌کنید، احتمال ابتلا به این بیماری را در خود کاهش می‌دهید. بنابراین احتمال ابتلا به هپاتیت d نیز کاهش پیدا می‌کند.
  • از سوزن مشترک برای مصرف مواد استفاده نکنید.
  • برای تتو و پیرسینگ بدن به مراکزی مراجعه کنید که قابل اطمینان باشند و نکات بهداشتی را رعایت کنند.
  • اگر شغل شما در ارتباط با بیماران آلوده است، سعی کنید نکات بهداشتی را در برخورد با نمونه‌ی خون آلوده و یا ارتباط با بیمار آلوده رعایت کنید. یکی از مهم‌ترین این نکات استفاده از دستکش است.
  • وسایل شخصی خود را در دسترس فرد آلوده قرار ندهید و از وسایل شخصی فرد آلوده مانند مسواک و حوله استفاده نکنید.
  • از سکس با افراد پرخطر بپرهیزید.
هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟برای پیشگیری از هپاتیت d می‌توان از واکسن هپاتیت ب استفاده کرد.

اگر هپاتیت D داریم، چگونه از انتقال آن به دیگران پیشگیری کنیم؟

گاهی موقعیت برعکس می‌شود و شما ممکن است به هپاتیت دلتا مبتلا شوید و بخواهید که از انتقال آن به عزیزان خود و سایر افراد پیشگیری کنید. برای اینکار لازم است که برخی از اقدامات امنیتی زیر را در نظر داشته باشید:

  • تمامی افرادی که با شما در ارتباط نزدیک هستند باید واکسن هپاتیت ب بزنند. اینکار یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به هپاتیت برای افرادی است که در ارتباط با اشخاص بیمار و مبتلا هستند.
  • اگر به آزمایشگاه، دندانپزشکی و یا هر مرکزی که با شما ارتباط نزدیک دارند، مواجه می‌شوید، در رابطه با بیماری خود به آنها اطلاع دهید. هرچند تمامی مراکز بهداشتی درمان نکات ایمنی را رعایت می‌کنند، اما باید اطلاع داشته‌باشند تا در صورت لزوم بیشتر مراقب باشند.
  • به هیچ عنوان به فکر اهدای خون، عضو و یا اسپرم نباشید. این موارد می‌توانند باعث انتقال بیماری به دیگران شوند.

سوالات متداول شما

در ادامه به برخی از سوالات پرتکرار درباره هپاتیت و مخصوصا هپاتیت دلتا پاسخ داده‌شده‌است که می‌توانند مفید و کمک‌کننده باشند. با ما همراه باشید. اگر سؤالی دارید که در این مطلب پاسخی برای آن پیدا نکرده‌اید، لطفا سؤال خود را در انتهای این مطلب برای ما کامنت کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت به آن پاسخ دهند.

کدام هپاتیت خطرناک تر است؟

هپاتیت ب یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هاست زیرا مزمن است و درمان ندارد. از طرفی این بیماری می‌تواند به سادگی انتقال پیدا کند و افراد زیادی را مبتلا کند. اما هپاتیت D نوع شدیدتری از هپاتیت است و کبد را با شدت بیشتری درگیر می‌کند. همچنین این بیماری حاد پیشرفت می‌کند و می‌تواند کبد شما را با سرعت بیشتری به سمت سیروز و یا سرطان هل بدهد. پس هپاتیت د خطرناک‌تر از هپاتیت ب است اما احتمال ابتلا به آن تنها در صورت وجود هپاتیت ب است.

آیا واکسن هپاتیت d وجود دارد؟

برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت د واکسنی ساخته نشده‌است، اما از آنجایی که این بیماری در اثر ابتلا به هپاتیت ب ایجاد می‌شود، می‌توان با واکسن هپاتیت ب از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

برای هپاتیت d چه غذاهایی بخوریم؟

اگر به هپاتیت d مبتلا هستید، باید رژیم غذایی سالم، پایدار و مفیدی داشته‌باشید. با یک متخصص تغذیه درباره داشتن رژیم غذایی سالم صحبت کنید. به شما برای داشتن رژیم غذایی مناسب کمک خواهد شد.

هپاتیت دلتا از طریق شیردهی هم منتقل می شود؟

جالب است بدانید که هیچ اطلاعات و داده‌ای که به طور مشخص نشان‌دهد که مادر می‌تواند از طریق شیردهی این بیماری را به فرزند خود منتقل کند، وجود ندارد. در واقع به طور دقیق این مسئله مورد ارزیابی قرار نگرفته‌است.

هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟

مشاوره با متخصصان
گوارش و کبد
دکترِتو

هپاتیت D چیست و چه علائمی دارد؟

راهنمای دکترتو در مواجهه با هپاتیت d

هپاتیت دلتا خطرناک‌ترین نوع هپاتیت است که چندان شایع نیست، اما می‌تواند عوارض شدیدی برای کبد بیماری داشته باشد. این بیماری تنها در صورت ابتلا به هپاتیت b یا آلودگی همزمان با آن ایجاد بیماری می‌کند. از این رو تزریق واکسن هپاتیت ب برای افراد پرخطر ضروری است. این ویروس هم مانند خواهر و برادرهایش از طریق خون، مایعات بدنی، رابطه جنسی، و زایمان منتقل می‌شود.

در صورتیکه خود شما و یا هر یک از عزیزانتان به هپاتیت d مبتلا شوید و یا علائم هپاتیت د را نشان می‌دهید، باید به متخصص کبد در دکترتو مراجعه کنید. برای اینکار می‌توانید وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص کبد و گوارش در شهر مورد نظر خود به لیستی از متخصصان کبد در شهرتان دسترسی پیدا کنید و از بهترین دکتر مناسب‌ترین نوبت را دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منابع
https://idph.iowa.gov/cade/disease-information/hepatitis-D
https://www.niddk.nih.gov/health-information/liver-disease/viral-hepatitis/hepatitis-d#:~:text=in%20your%20abdomen-,What%20tests%20do%20doctors%20use%20to%20diagnose%20hepatitis%20D%3F,other%20causes%20of%20liver%20disease.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت