5 روش موثر کاهش استرس و احساسات منفی


5 روش موثر کاهش استرس و احساسات منفی

مدیریت موثر استرس شامل ترکیبی از عادت‌ها و الگوهای فکری است که استرس شما را در زندگی به حداقل می‌رساند و توانایی شما را در مقابله با استرس‌هایی که باید با آن‌ها روبرو شوید افزایش می‌دهد. چندین عادت وجود دارد که می‌تواند مقاومت شما را در...

مدیریت موثر استرس شامل ترکیبی از عادت‌ها و الگوهای فکری است که استرس شما را در زندگی به حداقل می‌رساند و توانایی شما را در مقابله با استرس‌هایی که باید با آن‌ها روبرو شوید افزایش می‌دهد. چندین عادت وجود دارد که می‌تواند مقاومت شما را در برابر استرس افزایش دهد، از جمله مدیتیشن، ورزش، تمرکز روی جوانب مثبت و قرار دادن خودمان در حلقه‌ی آدم‌های مثبت و حمایتگر که از روش های موثر کاهش استرس و احساسات منفی است.

هرچند ایجاد مقاومت در برابر استرس اجتناب‌ناپذیری که باید در زندگی با آن روبرو شوید می‌تواند اثری فوق‌العاده را برای کمک به شما در حفظ تعادل با وجود استرس داشته باشد، اما به هیچ وجه تنها شیوه‌ی کاهش و مدیریت استرس نیست و نباید هم باشد. از بین بردن عوامل استرس‌زا در صورت امکان همیشه ایده‌ی خوبی است. رها کردن عادتهای خودشکنانه، استراتژی مهم دیگری است. شما حتی ممکن است از شیوه‌هایی که باعث سرکوب خودتان می‌شوید آگاهی نداشته باشید، بنابراین در این نوشتار یک دوره‌ی مهم می‌بینید که به وسیله‌ی آن می‌توانید به روح و روان‌تان تازگی و طراوت ببخشید.

رها کردن حسادت‌ها، دیدگاه‌های منفی، روابط سمی و سایر جنبه‌های منفی در زندگی‌تان ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما به محض این‌که رها کردن را شروع کنید، به مرور کارتان راحت‌ و راحت‌تر می‌شود.

5 روش موثر کاهش استرس و احساسات منفی

در این‌جا برخی از موارد تحریک‌کننده‌ی استرس را می‌بینید که ممکن است در ‌وجودتان حبس کرده باشید. به علاوه با برخی از راهکارهای اثبات شده برای از بین بردن آن‌ها در زندگی‌تان آشنا خواهید شد.

کاهش استرس و احساسات منفی

۱. کینه را کنار بگذارید

حرف‌های زیادی در مورد بخشش و فواید آن به گوش‌مان می‌رسد، و اکثر مردم احتمالاً خودشان را کاملا بخشنده می‌دانند مگر این‌که کسی به آن‌ها بدی کند یا اشتباهی در حق‌شان مرتکب شود! همه‌ی ما می‌دانیم که بخشش می‌تواند رهایی‌بخش باشد، اما ممکن است متوجه نباشیم که چه‌قدر در وجودمان کینه و احساسات منفی حبس کرده‌ایم، یا ممکن است اصلا ندانیم که چگونه باید از شر کینه رها شویم.

اگر در این فکر هستید که آیا می‌توانید از رها کردن عصبانیت فایده‌ای ببرید، از خودتان بپرسید، آیا مدام در مورد اتفاقاتی که در گذشته رخ داده نشخوار فکری می‌کنید؟ آیا به خاطر این‌که نتوانستید کارهایی متفاوت انجام دهید از سال‌های جوانی خود عصبانی هستید، یا از دیگران عصبانی هستید به خاطر کارهایی که عمدا یا ناخواسته علیه شما انجام داده‌اند و به گونه‌ای منفی روی شما تاثیر گذاشته‌اند؟

۲. درهم و برهمی ذهن‌تان را ز بین ببرید

آیا تا به حال به یک اتاق کثیف (یا یک خانه‌ی کثیف!) رفته‌اید و احساس خستگی را در اثر به هم ریختگی آن محیط تجربه کرده‌اید؟ چه احساسی دارید وقتی در انتهای یک روز طولانی به خانه‌تان می‌روید و آیا اتاق خاصی دارید که بتوانید در آن واقعاً احساس آرامش کنید؟ بسیاری از مردم نمی‌دانند که درهم و برهمی می‌تواند سطح استرس ما را بدتر کند. درهم و برهمی مشکلات زیادی ایجاد می‌کند، و همه‌ی آن‌ها می‌توانند به عنوان یک عامل از بین برنده‌ی انرژی عمل کنند که باعث ایجاد استرس می‌شود، حتی اگر خودمان هم متوجه این موضوع نشویم.

اگر درهم و برهمی که دارید باعث ایجاد استرس می‌شود، ممکن است وقت آن باشد که اولویت‌بندی و ساده‌سازی فضا و امور زندگی‌تان را مد نظر قرار بدهید.

۳. نگرش منفی را در مورد خودتان یا دیگران کنار بگذارید

مانند کینه‌های کوچک، ممکن است از محدود کردن اعتقادات‌تان درباره دیگران یا خودتان آگاهی نداشته باشید. آیا متوجه شده‌اید که توانایی‌های خودتان را نفی می‌کنید، موفقیت‌های‌تان را دست کم می‌گیرید، حتی قبل از تلاش کردن تصور می‌کنید که از عهده‌ی فلان کار برنمی‌آیید، حتی اگر آن کار همان چیزی باشد که واقعاً دوست دارید؟ در همین راستا، آیا متوجه شده‌اید که موفقیت دیگران را مورد انتقاد قرار می‌دهید زیرا از پیروزی‌های‌ آن‌ها احساس خود کوچک‌بینی به شما دست می‌دهد، حتی اگر واقعا می‌دانید که تصورتان لزوما درست نیست؟ یاد بگیرید که الگوهای تفکر منفی و تحریفات شناختی را بشناسید و سپس آن‌ها را تغییر دهید.

۴. مداراها را حذف کنید (و بدانید که آن‌ها چه هستند)

مداراها چیزهایی در زندگی‌مان هستند که انرژی‌مان را تخلیه می‌کنند و استرس ایجاد می‌کنند اما ما با آن‌ها زندگی می‌کنیم و حتی نمی‌دانیم که آن‌ها ذره ذره به سطح استرس‌مان اضافه می‌کنند. اگر لحظه‌ای زمان بگذارید و از عوامل از بین‌برنده‌ی انرژی و چیزهایی که صبر و تحمل‌تان را سرریز می‌کنند آگاه شوید، می‌توانید طرحی را برای از بین بردن آن‌ها در زندگی‌تان توسعه بدهید و استرس غیرقابل توصیف را در این فرآیند حذف کنید. انجام این کار قطعا ارزشش را دارد.

۵. به روابط سمی نه بگویید

روابط می‌توانند به عنوان منابع قدرتمندی برای مقابله با استرس یا به عنوان منابع موثری بر سطح استرس عمل کنند. حتی تعجب‌آورتر این است که “دوستی‌های” خاصی که با تضاد، رقابت منفی یا به دور از اعتماد متقابل هستند، نسبت به روابط غیر دوستانه اما پایدار می‌توانند استرس بیش‌تری ایجاد کنند.

اگر خود را در یک رابطه ناسالم قرار می‌دهید – یک رابطه عاشقانه یا یک دوستی ساده، تلاش برای ایجاد ارتباط سالم‌تر راهی عالی برای به حداقل رساندن استرس است. اما اگر این روش تاثیری نداشته باشد، یادگیری رها کردن و زمان رها کردن می‌تواند بسیار مفید باشد.

کلام پایانی

کنار گذاشتن الگوهی فکری و جنبه‌هایی از زندگی که باعث بروز استرس در شما می‌شوند، کار آسانی نیست، اما قطعا از آنچه تصور می‌کنید آسان‌تر است. و البته می‌تواند اعتیاد‌آور باشد – یعنی زمانی که رها کردن عوامل استرس‌زا را شروع کنید، طی کردن باقی مسیر برای‌تان آسان‌تر خواهد بود.

ممکن است انتخاب‌تان این باشد که هر از گاهی و مثلا برای مدت چند هفته روی یک بعد تمرکز کنید (یک بار در ماه برای شروع ایده‌آل است) و بعد وقتی که تسکین و آرامش پیدا کردید، سراغ بعد دیگری بروید. در طول این فرایند متوجه و مشوق خودتان باشید، و و به یاد داشته باشید که در نهایت، برای رسیدن به آرامش بیش‌تر، تلاش کردن کار ارزشمندی است.

اگر کنار گذاشتن احساسات منفی برای‌تان خیلی دشوار است، گرفتن کمک حرفه‌ای می‌تواند کمک‌کننده باشد. مراجعه به درمانگر، مشاور و دیگر متخصصان سلامت روان کمک‌تان می‌کند که با احساسات منفی مبارزه کرده، استرس را در خودتان کاهش بدهید.

5 روش موثر کاهش استرس و احساسات منفی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس