موضع متفاوت ضرغامی درباره معترضان/ انتقاد روزنامه اصولگرا از کم‌کاری رئیسی در کاهش التهابات سیاسی اخیر/ روایت کنعانی از تبادل پیام‌ها میان ایران و آمریکا


موضع متفاوت ضرغامی درباره معترضان/ انتقاد روزنامه اصولگرا از کم‌کاری رئیسی در کاهش التهابات سیاسی اخیر/ روایت کنعانی از تبادل پیام‌ها میان ایران و آمریکا

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

موضع متفاوت ضرغامی درباره معترضان

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در توییتی نوشت: «کومله و دمکرات و منافق کیلو چند؟ اجمالا مشغول بچه های دهه‌ی هشتادی خودمان شدیم. آنها را درک نمی‌کنیم و آنها هم مارا نمی‌فهمند. آنها را دریابیم و عقب ماندگی‌ها و غفلت‌ها را جبران کنیم.»

گفتنی است ضرغامی چند روز پیش در توییت دیگری نوشته بود: «بزرگترین منکر، بدبین کردن مردم نسبت به اساس دین است. نظام بن‌بست ندارد. برخلاف تصور برخی دوستان و دشمنان، تجدیدنظر در برخی قوانین و روش‌های ناکارآمد اجتماعی، به سقوط دومینووار نظام منجر نمی‌شود. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.»

البته وی در همان زمان اغتشاش و ناامنی را محکوم کرده و نوشته بود: «مرزبندی بین فعالان کف خیابان ضروری است . جوانان و زنان آزرده از فوت غمبار مهسا امینی با لیدرهای آموزش دیده و متصل به خارج متفاوت اند. رفتار، ادبیات و صبوری ضابطین باید آگاهانه، مدیریت شده و متناسب با سوژه باشد.»

***

انتقاد روزنامه اصولگرا از کم‌کاری رئیسی در کاهش التهابات سیاسی اخیر

فرهیختگان نوشت: «واقعیت آن است که در بخشی از افکار عمومی هنوز در ماجرای خانم امینی سوال وجود دارد و در سازوکار اطلاع‌رسانی کشور به خیلی از سوالات پاسخ داده نشده است.

ورود رئیس‌جمهور و تماس با خانواده مرحومه امینی در آغاز ماجرا اتفاق خوبی بود که اگر آن خط دنبال می‌شد حتما وضع افکارعمومی بهتر از اوضاع فعلی بود. گفت‌و‌گوی تلویزیونی چهارشنبه‌شب رئیس‌جمهور سرجمع نتوانست آن خط را دنبال کند.

طرح استقبال از مساله حق اعتراض بدون اشاره به دستگاه مسئول پیگیری و بدون اقدام عملی آن هم چند روز بعد از طرح موضوع توسط آقای رئیسی ممکن است این موضع را در افکار عمومی صرفا در حد یک ژست اخلاقی تصویر کند، چیزی شبیه دستور به وزیر کشور در ماجرای مشهد و... تصویری که تکرار آن می‌تواند این شائبه را ایجاد کند که برخی دستورات رئیس‌جمهور از جنس و موضوعاتی خاص در دولت آنچنان که باید و شاید پیگیری نمی‌شود.

فکر کنید مشاوران و ایده‌پردازان اطراف رئیس‌جمهور-اگر چنین چیزی واقعا وجود داشته باشد- قبل از گفت‌و‌گوی تلویزیونی چند ایده عملی برای کاهش التهاب طرح می‌کردند و جناب رئیسی آن شب مطرح می‌کرد. چه اتفاقی می‌افتاد؟

اگر سازوکار اعتراض و چهارچوب‌های آن همان شب توسط دولت اعلام می‌شد آیا تاثیری در کاهش شبهات نداشت؟ اگر تشکیل کمیته‌ای با خانواده مرحوم امینی، تعدادی از دانشجویان یا اساتید، تعدادی از روزنامه‌نگاران و... توسط رئیس‌جمهور برای بررسی مساله اعلام می‌شد، آیا این پیام را نمی‌داد که دولت عزم جدی‌تری برای پاسخ به مساله دارد؟

منتظر سازوکارهای رسمی ماندن، راه‌حل کاهش این التهاب نیست، همان‌طور که تماس رئیس‌جمهور با خانواده امینی در سازوکارهای رسمی و مرسوم نبود اما موثر بود. با روش‌هایی که سال‌ها قبل حل منازعه می‌کردیم نمی‌شود مسائل ایران 1401 را حل کرد، باید پلن B داشته باشیم.»

***

تلقی رایج مسئولان از اعتراضات اخیر اشتباه است

محمدرضا اخضریان، عضو هیات علمی گروه اندیشه سیاسی اسلام دانشگاه تهران درباره اعتراضات اخیر به ایرنا گفت: اتفاقاتی که اکنون در حال رخ دادن است، حدفاصل بین طرح یک مطالبه قانونی با تلاش انقلابی است؛ یعنی از یک سو خواسته‌هایی داریم که تحقق‌شان با زبان آرام و نامه‌نگاری اداری ممکن نیست و از سوی دیگر در حد انقلاب هم نیست و مولفه‌های انقلاب را هم ندارد. چیزی بین این دو است. آنچه بین این دو قرار دارد، در ادبیات جامعه‌شناسی سیاسی جنبش نامیده می‌شود.

اخضریان افزود: در شرایط جنبشی، پیگیری مطالبات و احساس کسانی که معترضند، این است که پیگیری مطالبات از طریق قانونی دچار انسداد است؛ به آن معنا که امکان پیگیری مطالبه وجود ندارد. در عین حال شرایط انقلاب هم فراهم نیست؛ به همین دلیل این خواسته‌ها ابتدا در ذهن افراد شکل می‌گیرد، سپس بروز و ظهور آن در خیابان ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تلقی رایجی که اکنون در ادبیات سیاسی مدیران مرتبط با این پدیده مشاهده می‌شود، این است که این ناآرامی‌ها یک شورش و خرده اعتراض سیاسی است .... به نظر می‌رسد فهم و تحلیلی که اکنون در ادبیات سیاسی مسئولان دیده می‌شود، فهم جنبشی نیست، بلکه تلقی یک شورش است که با تحریک دشمنان ایجاد شده و با حضور میدانی گروهک‌ها، جوانان را به میدان می‌فرستند؛ به طور قطع بخشی از این تحلیل درست است اما براساس اینکه ما تشخیص دهیم این جنبش است یا یک شورش ساده، نوع مواجهه ما را متفاوت می‌کند.

اخضریان افزود: اگر فهم درست ایجاد شود که این یک شورش نیست، بلکه یک جنبش است و مابه‌ازای بیرونی آن که اعتراض خیابانی است، خود را در قالب حرکت شورشی نشان می‌دهد، ما باید در قالب جنبش با آن مواجه شویم. اگر این را درک کنیم، زمینه‌های ارتباطی ما با جامعه و نسل جوان متفاوت می‌شود و آنها را به عنوان یک عده شورشی که می‌خواهند هنجارهای جامعه را به هم بریزند، تلقی نخواهیم کرد، بنابراین مواجهه ما به طور قطع متفاوت می‌شود.

***

انتقاد تند بسیج دانشجویی دانشگاه شریف از وزیر علوم و نیروهای امنیتی

در پی وقایع روز گذشته در دانشگاه شریف، بسیج دانشجویی این دانشگاه در نامه‌ای به وزیر علوم نوشت: «آن‌چه روز یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در دانشگاه صنعتی شریف گذشت، مجموعه‌ای از رویدادهای عمیقاً تلخ و ناباورانه بود که دانشگاه را در منگنه‌ی افراط‌گرایی و ویرانی‌طلبی قرار داد.

برگزاری یک تجمع هتاکانه و وقیحانه توسط عده‌ای از دانشجویان از یک سو، و رفتارهای خارج از منطق و ورود غیرمسئولانه‌ی نیروهای امنیتی به فضای پیرامونی دانشگاه از سوی دیگر، روزی تلخ و سیاه برای دانشگاه شریف رقم زد و صحنه‌های ناراحت‌کننده‌ای در محیط علمی دانشگاه آفرید که به‌راحتی از حافظه‌ی دانشجویان و اساتید پاک نخواهد شد.

حضور بی‌ضابطه و رعب‌آور جمعی از نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه صنعتی شریف، صحنه‌هایی تاسف‌آور و نگران‌کننده را رقم زد و بی‌تردید این حضور بی‌مبالات، در دمیده‌شدن بر آتش تنش در دانشگاه صنعتی شریف نقش داشت...

از سوی دیگر رفتارهای پر از توحش و سر دادن شعارهایی رکیک که حتی کلمه‌ای از آن‌ها را نمی‌توان بازگو نمود، تجمع گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف در روز دهم مهرماه را تبدیل به صحنه‌ای شرم‌آور نمود که هیچ رنگ و بویی از ادب و فرهنگ عموم اساتید و دانشجویان نداشت و لکه‌ی ننگی بر صفحه‌ی تاریخ دانشگاه صنعتی شریف شد.»

***

تکذیب شایعات درباره زاهدی وفا

ولی اسماعیلی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با ایرنا با اشاره به بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار، رفاه اجتماعی در کمیسیون اجتماعی اظهار داشت: کمیسیون اجتماعی چهارمین جلسه برای بررسی برنامه‌های زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار ، رفاه اجتماعی برگزار کرد علاوه بر این جلسه ای فوق العاده نیز برای بررسی برخی شبهات در مورد وی برگزار شد که حدود ۴ ساعت به طول انجامید.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در نهایت پس از ۴ ساعت جلسه بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی پس از خروج زاهدی وفا از اعضای کمیسیون در مورد رای اعتماد به وی رای گیری شد و اعضای کمیسیون با اکثریت ارا با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون موافقت کردند، گزارش نظر موافق کمیسیون اجتماعی در مورد برنامه های وزیر پیشنهادی و رای اعتماد به زاهدی وفا روز سه شنبه در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی اظهار داشت: استعلامات پنجگانه از سپاه، نیروی انتظامی، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و وزارت علوم در مورد مدارک تحصیلی، تابعیت،اموال و صلاحیت زاهدی وفا اخذ شده است مشخص شد که شایعات صحت ندارد و کذب است و وزیر پیشنهادی از صلاحیت لازم برای رای اعتماد برخوردار می باشد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی در مورد شایعات پیرامون اموالش هم توضیحات کاملی ارائه داد، وی عضو هیچ هلدینگی نیست، اموال وی ارثیه پدری است، اسناد و مدارک هم اثبات می کرد این اموال مشروع و حلال است و از قِبل اموال پدرشان کسب شده و شایعه اموال نامشروع درمورد وی صحت ندارد.

***

قرعه‌کشی در سامانه خودرو حذف شد

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به خروج اکثریت محصولات خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی بر حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو به‌جهت قرعه‌کشی تاکید و اظهار کرد: پیش از این که سامانه فروش یکپارچه خودرو با فرآیند قرعه‌کشی داشتیم، حدود ١٠ خودروساز، محصولات خود را در آن قالب عرضه می‌کردند، اما اکنون اکثریت خودروها با توجه به افزایش تولید و متعادل شدن عرضه و تقاضا از شمول قرعه‌کشی خارج شده‌اند و در حال حاضر تنها ایران‌خودرو باقی مانده است که تعدادی از محصولات خود را با فروش بصورت قرعه‌کشی عرضه می‌کند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بر این اساس دیگر سامانه یکپارچه «موضوعیت» خود را از دست داده‌ است و دیگر به آن معنا وجود ندارد و با سازوکار قبلی فعال نخواهد بود و بدین ترتیب با توجه به اینکه ایران‌خودرو تنها عرضه‌کننده تعدادی از محصولات خود در قالب قرعه‌کشی است، از مهر ماه توسط خود ایران‌خودرو انجام خواهد شد.

***

روایت کنعانی از تبادل پیام‌ها میان ایران و آمریکا

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها لازم است اشاره کنم که از طریق هماهنگ کننده اروپایی و برخی واسطه‌ها از جمله وزرای خارجه برخی از کشورهای همسایه ، تبادل پیام‌ها برای رسیدن به نقطه توافق همچون گذشته در جریان است و اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل هم فرصت خوبی برای انجام یکسری مذاکرات جانبی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای دو و چندجانبه‌ای در آنجا برگزار شد و از طریق واسطه‌ها از جمله اتحادیه اروپا و مقامات برخی کشورها، پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شد.

کنعانی ادامه داد : ما همچنان تأکید می‌کنیم برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و به روند گفت‌وگوها پایبند هستیم که روند مذاکرات به نتیجه مطلوب منتهی شود .

کنعانی با بیان این که در این مسیر پایبند روند دیپلماسی و مذاکره هستیم ، افزود : از حسن نیت کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم و همچنان در این زمینه در روند مذاکرات و تعامل و تبادل پیام قرار داریم .

این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد: همچنان امکان و فرصت برای توافق و ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد و این امکان هست که در صورتی که طرف مقابل مشخصا دولت آمریکا اراده سیاسی خود را بروز و ظهور دهد این توافق در زمان کوتاهی شکل بگیرد .

وی افزود : فرصت همچنان برای احیای توافق باقی است.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که رسانه های غربی به نقل از مقامات آمریکایی درباره بن بست در روند مذاکرات وین صحبت می کنند ، اظهار کرد:‌ ما نمی‌توانیم این واژه را تایید کنیم و از بن بست در روند مذاکرات صحبت کنیم چون روند تبادل پیام‌ها ادامه دارد .

***

توضیحات خاندوزی درباره سرانجام کالابرگ الکترونیکی

به گزارش فارس، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری در مورد اختصاص کالابرگ به جای یارانه نقدی گفت: این طرح لغو نشده و همچنان در دستورکار قرار دارد اما بنا بود گزارش عملکرد دوره آزمایشی به دولت ارائه شود که خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت. دوستان حوزه اجرایی و فنی در حوزه وزارت کار که مسئولیت کالابرگ بر دوش آنان قرارداده شده است پیشنهاد دادند تا در ماه مهر بار دیگر طرحی آزمایشی را در این خصوص داشته باشند که پس از تعمیم آن به کل کشور برای مردم مشکلی پیش نیاید و مردم همچنان مراجعه نکنند و شکایت نکنند که دستگاه‌های خرید همچنان متصل نیست یا در فروشگاه‌ها امکان خدمات‌دهی وجود ندارد بنابراین قدری به تاخیر افتاد تا وزارت کار بتواند مرحله جدید آزمایشی را انجام دهد و امیدوارم زودتر از پایان سال عملی شود.

وی در مورد سیاست‌های خصوصی‌سازی گفت: سیاست دولت سیزدهم این است تا آسیب شناسی نسبت به روند معیوب گذشته نداشته باشیم نمی‌توانیم برای مسیر جدیدی ریل‌گذاری کنیم. به عنوان نتیجه عملی این آسیب‌شناسی‌ها قانون خصوصی‌سازی اصل 44 مورد بازبینی قرار گرفته است، پس از 14 سال گام مهمی به شمار می‌آید برای تصحیح روند آینده در حوزه مقرارت هم نیازمند اصلاح‌هایی بودیم که برای آن هم تدابیری اندیشیده شد.

***

روایت رئیس سازمان محیط زیست از ماجرای پتروشیمی میانکاله

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست به فرهیختگان گفت: «سال 1394 هیات‌وزیران تصویب می‌کند که هیچ‌گونه صنعت آلاینده‌ای در خطه شمال بارگذاری نشود. اما سال 1399 مصوب گرفته می‌شود اما نه به‌نام میانکاله بلکه به‌نام شمال کشور. ولی اینکه چرا سمت‌وسوی آن به‌سوی میانکاله است، آن هم میانکاله‌ای که ذخیره‌گاهی بین‌المللی و شکارممنوع است و منطقه‌ای حفاظت‌شده است و همه ویژگی‌های یک منطقه محیط‌زیستی را دارد، معلوم نیست.

در آن‌زمان برش استانی مطالعات آمایش سرزمین استان اینجا را برای واقعیتی دیگر تعریف کرده است و همه مطالعات علمی هم نشان می‌داد که اینجا باید اتفاق دیگری بیفتد و کاربری دیگری دارد. به هرصورت این اتفاق افتاد و نماینده محترمی به اتاق بنده تشریف می‌آوردند و می‌گفتند تا امضا نکنی، بنده از اینجا نمی‌روم و من هم می‌گفتم که اینجا بحث یک فرآیند است که می‌آید و شکل می‌گیرد و اتفاقاتی می‌افتد.

دستگاه قضا که در مسائل محیط‌زیست همکاری خوبی با ما داشته ولی گاهی مطرح می‌کند چرا کارشناسان شما در مسائل محیط‌زیستی نظرات متفاوتی دارند. من هم عرض می‌کنم مگر درباره پرونده‌ها، قضات ما نظرات واحد دارند؟ یک قاضی رای به اعدام می‌دهد و دیگری نقض می‌کند. میدان محیط‌زیست نیز عرصه مسائل کاملا کارشناسی است.»

سلاجقه در این باره ادامه داد: «بنابراین درباره میانکاله هیچ‌گونه مجوز محیط‌زیستی صادر نشد و از وزیر محترم کشور هم سوال کردیم که چرا کلنگ زدید، چون هیچ مجوزی در کار نبود. در سفری که من با رئیس‌جمهور از فرودگاه نکا به نیروگاه شهید سلیمی‌کیا رفتم، نماینده مجلسی از من خواست کلنگی را به زمین بزنیم که من گفتم نه‌تنها این‌کار مجوز ندارد بلکه در این سفر استانی قرار نیست کلنگی به زمین بخورد.

در پروژه‌های بالای 40 تا 50 درصد پیشرفت اعتباراتی مصوب می‌شود و کارش انجام شده و سرمایه کشور که چندین سال است روی زمین خوابیده، مولد می‌شود. در شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه خدمت نمایندگانی بودیم که اگر این کار مجوز داشت کلنگ به زمین می‌خورد اما خود آقای رئیس‌جمهور هم در همان نیروگاه نکا تاکید داشتند و می‌گفتند آقای سلاجقه بسیار مواظب این پروژه باشید که علامت‌سوال‌های زیادی روی آن است.

متاسفانه هیچ‌کدام از مسئولان نامه‌ها را نخوانده‌اند که ببینند اصلا مجوزی وجود دارد یا ندارد و مجوزهای ما در حوزه محیط‌زیست حتما یک هولوگرام مخصوص و امضای نهایی دارد که این اتفاق نیفتاده است. از آن‌طرف نمایندگان محترم مجلس حتی نامه‌های مکاتبه‌شده بعدی ما را هم خوب نخواندند.»

***

توضیح صالح‌آبادی درباره دلارهای آزاد شده ایران

به گزارش تسنیم، علی صالح آبادی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در راستای آزادسازی منابع ارزی مسدوده شده ایران در کره جنوبی، قرار است حساب جدیدی از سوی ایران معرفی شود، آیا حساب معرفی و تایید شده است؟ اظهار داشت: توافقات خوبی با همکاری وزارت خارجه انجام شده، حساب‌هایی معرفی و هماهنگی لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه با هماهنگی و همکاری وزارت خارجه پیشرفت خوبی ایجاد شده است، تصریح کرد: نسبت به هر زمان دیگری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم، امیدواریم در روزهای آینده خبرهای خوبی را به جامعه منتقل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: جزئیات را نمی‌توانم الان اعلام کنم. در روزهای آینده نتایج در عمل مشاهده می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی