بورل: درباره احیای توافق هسته‌ای ایران با اسرائیل اختلاف داریم


بورل: درباره احیای توافق هسته‌ای ایران با اسرائیل اختلاف داریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت احیای توافق هسته‌ای ایران موضوعی است که قطعا در آن با اسرائیل اختلاف داریم هر چند که این مذاکرات فعلا متوقف شده است.

به گزارش فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت که موضوع احیای توافق هسته‌ای ایران، موضوعی است که قطعا در آن با اسرائیل اختلاف نظر داریم.

وی که در جمع خبرنگاران و پیش از دیدار با نماینده رژیم صهیونیستی در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت: «احیای توافق هسته‌ای موضوعی است که قطعا در آن را اسرائیل اختلاف نظر داریم اما در هر صورت فعلا این مذاکرات متوقف شده است».

سخنگوی کاخ سفید نیز امروز گفت: «نگرانی‌هایی از ایران داریم اما توافق هسته‌ای همچنان بهترین راه برای مقابله چالش هسته‌ای ایران است».

واشنگتن مدعی است در تلاش است از طریق مذاکرات وین به توافق هسته‌ای برجام که دولت پیشین آن کشور از آن خارج شد بازگردد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس