کرونا مشکلات در خواب و خستگی را افزایش می‌دهد


کرونا مشکلات در خواب و خستگی را افزایش می‌دهد

ویروس کووید-۱۹ باعث بروز مشکلات در خواب و خستگی می‌شود، اما بر اساس نتایج مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شد، عوامل دیگری ممکن است پشت افزایش افسردگی و اضطراب باشد که در دوران همه‌گیری کرونا وجود دارد.

داده‌ها نشان می‌دهد بزرگسالانی که آزمایش ویروس آن‌ها مثبت است در مقایسه با بزرگسالانی که نتیجه آزمایش کرونا آن‌ها منفی است، ۶ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به خستگی شدید و مشکلات خواب قرار دارند.

به گفته محققان، با این حال خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان، در درجه اول اضطراب و افسردگی در بین دو گروه مشابه بود، اما با این حال این خطر بیش از میزان مشاهده شده در بزرگسالان همین گروه سنی در زمان پیش از همه گیری کووید-۱۹ بود.

به گفته آنها، این موضوع نشان می‌دهد که افزایش میزان اضطراب گزارش شده از مارس ۲۰۲۰ ممکن است به دلیل استرس مرتبط با ابتلا به این بیماری همه گیر مانند ترس از قرار گرفتن در معرض ویروس و نگرانی در ورد تأثیر اقتصادی ناشی از ابتلا به کرونا باشد.

ماتیاس پیرس یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح داد: آلودگی به کووید-۱۹ به وضوح باعث افزایش علائم خستگی و مشکلات خواب می‌شود.

پیرس که محقق روانشناسی و سلامت روان در دانشگاه منچستر در انگلیس است، گفت: ما شاهد افزایش پریشانی روانی در بین افرادی هستیم که آزمایش کووید-۱۹ مثبت دارند، اما این موضوع ممکن است بیشتر به ویژگی‌های افرادی که آزمایش می‌شوند، مربوط باشد.

این محقق و همکارانش برای این مطالعه، میزان خستگی، مشکلات خواب و اختلالات سلامت روان را در میان تقریباً ۲۳۳ هزار نفری که در سال ۲۰۲۰ آزمایش کووید-۱۹ مثبت داشتند و حدود ۱۱.۷ میلیون نفری که آزمایش مثبت کرونا نداشتند، مقایسه کردند.

این داده‌ها نشان داد: خستگی مداوم در بین افرادی که آزمایش ویروس آن‌ها مثبت بود در مقایسه با افرادی که آزمایش آن‌ها منفی بود بیش از پنج برابر بیشتر بود.

به گفته محققان، علاوه بر این، سه برابر افراد مبتلا به کووید-۱۹ تایید شده در مقایسه با افراد غیر آلوده، در مدت ۶ هفته پس از آزمایش مثبت، به اختلال خواب مبتلا شدند. با این حال، به گفته محققان، خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان برای هر دو گروه مشابه بود، اگرچه بیشتر از میزان مشاهده شده این اختلالات در بزرگسالان قبل از شروع این همه گیری بود.

پیرس اظهارداشت: افرادی که آزمایش کووید-۱۹ منفی داشتند، افزایش قابل توجهی در پریشانی روانی داشتند که این موضوع نشان می‌دهد افرادی که آزمایش می‌شوند، بدون توجه به نتیجه آزمایش، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پریشانی روانی قرار می‌گیرند.

وی گفت: این افراد به احتمالا زیاد افرادی هستند که در طول همه‌گیری مضطرب‌تر هستند یا مشاغلی دارند که آن‌ها را در معرض ویروس و همچنین استرس‌های مرتبط با این بیماری همه‌گیر قرار می‌دهد.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی