رفتار صحیح پس از مشاجره با همسر


سایک نیوز به نقل از خبرگزاری فارس با وجود تفاوت‌هایی که بین زن و مرد وجود دارد، طبیعی است که بعد از آغاز زندگی مشترک بین زن و شوهر بحث‌ها و مشاجره‌هایی که معمولا به خاطر نشناختن همدیگر است، پیش بیاید. به هر حال دعوا نمک زندگی است. معمولا...

رفتار صحیح پس از مشاجره با همسر

سایک نیوز به نقل از خبرگزاری فارس با وجود تفاوت‌هایی که بین زن و مرد وجود دارد، طبیعی است که بعد از آغاز زندگی مشترک بین زن و شوهر بحث‌ها و مشاجره‌هایی که معمولا به خاطر نشناختن همدیگر است، پیش بیاید. به هر حال دعوا نمک زندگی است. معمولا بعد از دعوا ممکن است یکی از طرفین ناراحت باشد و حق را به خود بدهد. در نتیجه این دلخوری باعث می‌شود که به همین راحتی‌ها آشتی نکند و به دنبال پشیمانی کلامی از سمت همسرش باشد.

اما به راستی بعد از اختلاف و دعوا با همسرمان، چطور با او رفتار کنیم که هم دعوا ادامه پیدا نکند و هم به او بفهمانیم که هنوز دلخوریم. مخاطبان فارس پرسشی را با این مضمون که با همسرم بعد از مشاجره چطور رفتار کنم؟ در خبرگزاری فارس پرسیده‌اند.

رفتار صحیح پس از مشاجره با همسر
«دکتر عبدالله شفیع آبادی» عضو شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور و پدر مشاوره ایران

«دکتر عبدالله شفیع آبادی» عضو شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور و پدر مشاوره ایران، می‌گوید: «حداقل تفاوت زن و شوهر در این است که یکی مرد است و دیگری زن. خواسته‌های این دو انسان با یکدیگر متفاوت است، بنابراین نمی‌توان در زندگی مشترک توقع یک زندگی بر روی یک خط مستقیم بدون مشکل را داشته باشیم.

  • آمادگی ایجاد بحث در زندگی مشترک را داشته باشیم.

باید بدانیم که دو انسان متفاوت هستیم. بنابراین باید آمادگی این را داشته باشیم که در زندگی مشترک ممکن است مشکل و بحث در زمینه تربیت بچه، اشتغال و غیره به وجود می‌آید. وقتی آمادگی داشته باشیم راحت‌تر می‌توانیم با آن رو‌به‌رو شویم.

  • آغازگر مشاجره نباشید.

در ابتدا سعی‌‌کنید آغازگر مشاجره نباشید. هرچقدر کمتر به سمت دعوا بروید بهتر است. اگر همسرتان چیزی به شما گفت که ناراحت شده‌اید، با یک لبخند رد کنید.در یک زمان مناسب به او بگویید که از دستش ناراحت هستید و در مورد رفتارش توضیح دهد. به قول قدیمی‌ها « نزارید روتون به هم باز بشه» و حرمت‌ها از بین برود، چراکه منجر به ویرانی و نابودی زندگی مشترک‌تان می‌شود.

  • بعد از مشاجره گفت‌وگو کنیم.

خیلی از زن ها و مردها بعد از دعوا به دلیل دلخوری‌ها سعی می‌کنند از صحبت کردن خودداری کنند. اما این روش غلط است. چه حق با ما باشد، چه نباشد، بعد از مشاجره و بحث با یکدیگر درباره موضع صحبت کنیم. باید سعی کنیم از طریق صحبت، گفت‌وگو و اندیشه مشکل‌مان را حل کنیم. نگذاریم مشکل کهنه شود.در مورد دلخوری‌ها و درخواست‌هایمان رک باشیم. تا حرف نزنیم کسی متوجه نمی‌شود در دل‌مان چه خبر است.

  • صدایمان را بالا نبریم.

هنگام بحث صدایمان را پایین بیاوریم و عقل‌مان را بالا ببریم.حواستان باشد، باز هم می‌خواهید با این مرد یا زن زندگی کنید، پس باید کاری کنید که دعوا ادامه پیدا نکند. به فکر حل مشکل باشید.

  • یکی از زوجین صحنه مشاجره را ترک کند.

در زمان ناراحتی مقابله هم نایستید. بهتر است که هنگام عصبانیت بحث نکنیم. عصبانیت عامل تسریع کننده مشکل و بحث است. چراکه ممکن است خدایی نکرده منجر به فحش، داد و پرخاشگری شود. بنابراین یک از زوجین صحنه را برای چند دقیقه تا حتی چند ساعت ترک کند و بعد از فروکش کردن خشم و آرام شدن معقولانه و منطقی موضوع را حل کنند.

  • قول بدهند رفتار بدشان را تکرار نکنند.

اگر یکی از زوجین یا هردو رفتار بدی کرده‌اند. یا حرفی زده‌اند که طرف مقابل‌شان را رنجاندند، بعد از مشاجره به یکدیگر قول بدهند که دو مرتبه آن را تکرار نکنند.

  • به عقب برنگردند.

هنگام به وجود آمدن مشکل، درباره همان موضوع صحبت کنند. به عقب برنگردند. نگویند فلان موقع هم فلان کار را کردید. این موضوع نه تنها به حل شدن مشکل کمک نمی‌کند، بلکه تسریع کننده مشکل هم می‌باشد.

  • از فرد سوم یا مشاور کمک بگیرند.

اگر زوجین نتوانستند، خودشان دو نفر مشکل‌شان را حل کنند از فرد سومی که آگاهی بیشتری دارد، کمک بگیرند. یا به مشاور یا رواشناس مراجعه کنند.

  • به مرور زمان همدیگر را بلد می‌شوید.

همانطور که گفتیم زن و مرد با یکدیگر تفاوت دارند. هنگامی که فردی را نشناسیم متوجه رفتارها عادت‌ها و مسائلی که آنها را ناراحت می‌کند نمی‌شویم. اما در زندگی زناشویی به مرور زمان زوجین یاد می‌گیرند چطور با هم رفتار کنند. و به اصطلاح «اخلاق طرف مقابل دست‌تان می‌آید.»

  • کوتاه آمدن را تمرین کنید.

همچنین باید یاد بگیریم که یکی از زوجین در مقابل آن یکی کوتاه بیاید. در این صورت فرد مقابل هم یاد می‌گیرد که کوتاه بیاید. سلام سلام می‌آورد. محبت محبت می‌آورد. دعوا هم دعوا می‌آورد. اما باید تحمل طی مراحل آن را داشته باشیم. به یاد داشته زمانی زندگی زیبا می‌شود که دو انسان متفاوت بتوانند با یکدیگر کنار بیایند.»

شما هم می‌توانید پرسش‌هایتان را در سامانه «فارس‌من» ثبت کنید تا در اولین فرصت در گفت‌وگو با کارشناس مربوطه به سوال شما پاسخ داده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403