با خواص بیشمار صدف خوراکی آشنا شوید


با خواص بیشمار صدف خوراکی آشنا شوید

۱۷ فایده و خواص صدف خوراکی را در این بخش روزانه گردآوری کرده ایم. صدف خوراکی یکی از بهترین و مغذی ترین غذاهای دنیا است.

صدف خوراکی با خواصی برای سلامت ، زیبایی و قوای جنسی + عوارض

به گزارش اقتصاد آنلاین، خواص این غذا بیشمار است و منبعی غنی از مواد معدنی مانند آهن، روی، کلسیم و ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد.

خواص صدف خوراکی

صرف جانوری است که در آب های شور و در زیستگاه های دریایی مانند خلیج و یا اقیانوس زندگی می کند. صدف بخش مهمی از اکوسیستم آبی است. صدف آلاینده ها را از آب خارج می کند و زیستگاه ها را برای گونه های دیگر مانند برناکل و دیگر صدف ها دو کپه ای مساعد می کنند.

صدف بیشتر به دلیل تقویت میل جنسی در افراد شناخته می شود ولی خواص زیادی دارد. در این بخش بعضی از خواص خوراکی صدف برای سلامتی را بررسی می کنیم.

با خواص بیشمار صدف خوراکی آشنا شوید

ترکیبات صدف

صدف در هر 25 گرم به طور میانگین ترکیبات زیر را ارائه می دهد:

کالری 41

کل چربی 1.2 گرم

کل کربوهیدرات 2.5 گرم

پروتئین 4.7 گرم

پتاسیم 76 میلی گرم یا 2 درصد از نیاز روزانه

ویتامین آ 2.4 درصد از نیاز روزانه

ویتامین سی 5.5 درصد از نیاز روزانه

کلسترول 25 میلی گرم یا 8 درصد از نیاز روزانه

کلسیم 0.4 درصد از نیاز روزانه

آهن 13 درصد از نیاز روزانه

سدیم 53 درصد از نیاز روزانه

روی 6.5 میلی گرم یا 45 درصد از نیاز روزانه

صدف چیست؟

تقاضا برای خوردن صدف طی دو تا سه دهه گذشته به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. این بی مهرگان خوشمزه ممکن است خیلی شبیه به پوست خارجی شان نباشند اما وقتی که به درستی آماده شوند، بسیار خوشمزه هستند. صدف ها از لحاظ علمی به عنوان Ostreidea شناخته می شوند. نخستین کشت صدف در ژاپن آغاز شد و در حال حاضر یکی از پایدار ترین گزینه های غذاهای دریایی در این کشور و در جهان است.

امروزه انواع مختلفی از صدف وجود دارد که در دسترس هستند. مصرف صدف مزایای بهداشتی زیادی را به دنبال دارد که اکثر افراد تمایل به نادیده گرفتن آن دارند اما ما می توانیم از آن بهره مند شویم.

چه آن را دوست بدارید چه از آن متنفر باشید، صدف یک راه عالی برای اضافه کردن بسیاری از مزایای سلامتی به رژیم غذایی شماست. صدف خوراکی، حداقل 700 سال است که بخشی از رژیم غذایی انسان به شمار می رود و در فرم های خام و پخته شده برای مدت هاست که خورده می شود. در این مقاله به معرفی خواص صدف خواهیم پرداخت.

خواص صدف خوراکی

انواع مختلفی از صدف‌ های خوراکی وجود دارند، اما خواص همه آنها کم و بیش یکسان است.

تقویت کننده قوای جنسی

به عنوان یک تقویت کننده قوای جنسی، صدف می‌ تواند عملکرد و میل جنسی را به خصوص در مردان تقویت کند. میزان روی موجود در صدف خوراکی باورنکردنی است، به طوری‌که در یک وعده مصرف، تقریبا بیش از ۱۵۰۰ درصد از نیاز روزانه ما به این ماده معدنی را تامین می‌کنند! روی ارتباط بسیار نزدیکی با ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ در مردان دارد. بنابراین قرار دادن آن در رژیم غذایی می‌تواند احساسات جنسی مردانه را افزایش دهد.

علاوه بر این، احتمال می‌ رود که صدف‌ ها قادر به افزایش سطح تستوسترون در مردان هستند. به عنوان مثال، آزمایشات نشان می‌دهند که کمبود روی در رژیم غذایی باعث کاهشقابل ملاحظه در غلظت تستوسترون شود. علاوه بر این، در تحقیقی که روی ۸۸ مرد انجام شد، مردانی که سطح تستوسترون طبیعی داشتند نیز افزایش قابل توجهی را در این هورمون تجربه کردند.

کاهش وزن

صدف‌ های خوراکی، نسبت به حجمی که دارند، یک غذایی عالی محسوب می‌ شوند. این بدان معناست که افراد دارای رژیم لاغری، می‌ توانند با خوردن صدف مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند و در عین حال کالری زیادی نیز مصرف نکرده باشند. در مقایسه با یک تکه مرغ با حجم مشابه، صدف‌ ها تقریبا نصف مرغ کالری دارند، توجه داشته باشید که سینه مرغ به عنوان یک غذای کم کالری و پر پروتئین شناخته می‌ شود. صدف‌ ها در این زمینه بسیار بهتر هستند، اما باید توجه داشت که آن‌ها محتوای بالایی از سدیم دارند، بنابراین برای کسانی که در حال حاضر از چاقی رنج می‌ برند، صدف ممکن است مشکل را تشدید کند.

منبعی غنی از پروتئین

پروتئین‌ ها بخش مهمی از رژیم غذایی ما هستند و صدف خوراکی یک منبع غنی از این ماده است. پروتئین‌ ها اغلب توسط فعالیت آنزیمی بدن تجزیه و سپس در هر قسمتی از بدن، دو مرتبه به پروتئین قابل استفاده انسان تبدیل می‌ شوند. این امر فعالیت مناسب متابولیسم، ترمیم بافت‌ ها، رشد سلولی، قدرت عضلانی و دیگر جنبه‌ های ضروری سلامت انسان را تضمین می‌ کند. اهمیت پروتئین در رژیم غذایی را نمی‌ توان نادیده گرفت و تنها یک وعده صدف، تقریبا یک سوم نیاز روزانه بدن ما به پروتئین را فراهم می‌ کند.

محافظت از سلامت قلب

صدف‌ها می‌توانند سلامت قلب را به طرق مختلفی تحت تاثیر قرار دهند، اما در درجه اول سطح بالای اسید‌های چرب امگا ۳ در مقایسه با اسید‌های چرب امگا ۶ چیزی است که بر کلسترول تاثیر زیادی دارد. اسید‌های چرب امگا ۳ به عنوان کلسترول خوب (کلسترول HDL) شناخته می‌شوند و می‌توانند محتوای کلسترول بد (کلسترول LDL، اسید‌های چرب امگا ۶) را در جریان خون کاهش دهند و مانع رسوب اسید‌های بد در رگ‌ های خونی و انسداد شریان‌ ها شوند. در نتیجه بالا بودن سطح کلسترول خوب نسبت به نوع بد آن، نقش مهمی در سلامت قلب ایفا می‌کند.

دکتر ویلیام سارا هریس در مرکز تحقیقات متابولسیم و تغذیه، در این رابطه می‌گوید: «به این ترتیب احتمال انباشت پلاک‌ها و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به حداقل می‌رسد».

علاوه بر این، محتوای پتاسیم و منیزیم بالا در صدف‌های خوراکی می‌تواند به کاهش فشار خون و ریلکس شدن رگ‌های خونی کمک کند. در نتیجه گردش خون بهبود یافته و سطح اکسیژن خون افزایش می‌یابد و در مقابل فشار کمتری به سیستم قلبی و عروقی وارد می‌شود. در نهایت، ویتامین E موجود در صدف‌ها، می‌تواند باعث افزایش قدرت و انعطاف پذیری غشاء سلولی شود که این سومین سطح حفاظتی بدن در مقابل بیماری‌های خطرناک قلبی است.

افزایش سرعت درمان

همانطور که اشاره شد، یکی از خواص صدف خوراکی ، بالا بودن بی نظیر محتوی روی آن است. روی مزایای بسیاری برای سلامتی دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش سرعت بهبود زخم و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع عفونت و میکروب‌ها اشاره کرد. به علاوه این ماده معندی برای رشد و تقویت کودکان اهمیت بسیاری دارد.

افزایش گردش خون

تحقیقات دکتر رالف جیمز اسمیت، استاد دانشگاه میشیگان نشان داد که صدف‌ها حاوی مقادیر بسیار زیادی از آهن نیز هستند. آن‌ها بیش از ۹۰ درصد نیاز‌ روزانه ما را نسبت به این ماده برطرف می‌کنند. آهن یک مولفه کلیدی در تشکیل گلبول‌های قرمز خون و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن است. فقر آهن و کم خونی می‌تواند منجر به خستگی، نقص‌های شناختی، اختلالات معده و ضعف عضلانی عمومی شود.

همچنین با تامین سلول‌های خونی تازه در سیستم گردش خون، ارگان‌های بدن از سطوح بالای اکسیژن برخوردار می‌شوند، در نتیجه فعالیت‌ آنها بهبود پیدا می‌کند و عملکرد آن‌ها سریع‌تر و موثرتر می‌شود، همه این‌ها منجر به افزایش سرعت متابولیسم بدن می‌گردد.

بهبود سلامت استخوان

همانطور که گفته شد، محتوای مواد معدنی صدف خوراکی یکی از بهترین تقویت کننده‌های استخوان است. سطوح بالای کلسیم، فسفر، روی، آهن، مس و سلنیوم به شیوه خود به افزایش تراکم استخوان کمک می‌کنند، در نتیجه خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

محتوای ویتامین C و ویتامین E و همچنین انواع مواد معدنی و خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی صدف خوراکی، قادر به محافظت از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد هستند که محصولات جانبی متابولیسمت سلولیند. این رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌های سالم حمله کنند و DNA را به سلول‌های سرطانی تبدیل کنند. این رادیکال‌های آزاد خطرناک موجب بیماری‌های قلبی، پیری زودرس و آسیب کلی به بدن می‌شوند. آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلف می‌توانند این رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

غنی از مواد معدنی

از دیگر خواص صدف خوراکی می‌توان به تامین مواد ضروری بدن اشاره کرد. صد گرم صدف حجم زیادی از نیاز روزانه بدن نسبت به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را فراهم می‌کند و همه این‌ها در کنار تنها ۶۸ کالری است! همین خاصیت صدف باعث می‌شود که بهترین غذا روی کره زمین باشد.

زینک

صدف حاوی سطوح بالای روی یا زینک است که به سرعت بهبودی زخم کمک می کند. زینک به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت های مختلف و میکروب ها کمک می کند. زینک یک ماده معدنی ضروری برای رشد و توسعه مناسب کودکان و بزرگسالان است. همچنین نقش مهمی در حفظ عملکرد بدن دارد.

افزایش سطح انرژی

فقدان مواد مغذی مناسب مورد نیاز برای حفظ عملکرد بدن به طور مطلوب با رژیم غذایی ما ارتباط مستقیم دارد. به عنوان مثال، سطح انرژی کاهش می یابد و عملکرد بدن دچار اخلال می شود. صدف می تواند خستگی را از بین ببرد زیرا حاوی ویتامین ها و مواد معدنی در مقدار مناسب برای بهبود انرژی تولید شده توسط بدن است. گردش خون از سلول های فرسوده و تشکیل سلول های جدید سریع و بهبود سطح انرژی به عنوان یک نتیجه حاصل می شود.

درمان آکنه

میزان روی در صدف همچنین می تواند باعث جلوگیری از میکروب های ایجاد شده توسط آکنه شود. روی همچنین التهاب را کاهش می دهد و منافذ را پاک می کند و باعث کاهش کراتینوسیت ها می شود که از بزرگ شدن منافذ جلوگیری می کنند. بسیاری از مردم داروهای مصنوعی آکنه در جهت امتناع از مشکلات خود را مصرف می کنند در صورتی که مصرف غذاهای طبیعی مانند صدف می تواند کلیدی برای رفع این مشکل باشد. بسیاری از مردم در مصرف روزانه خود، کمبود روی دارند بنابراین به سادگی با توجه به این مشکل، آکنه می تواند یکی از مواردی باشد که شما باید نگران آن باشید.

بینایی بهتر

چشم ها به عنوان دروازه ما به جهان در نظر گرفته می شوند. به همین ترتیب، ضروری است که مراقب این اندام خود باشیم، زیرا نقص دید، راهی است که از زندگی راحت ما جلوگیری می کند. ورزش منظم، شیوه زندگی سالم و البته مصرف صدف می تواند به بهبود و حفظ دید ما در سال های آینده کمک کند. مصرف منظم صدف ها می تواند عملکرد چشم را در نور کم، جلوگیری از ایجاد آب مروارید و کاهش دژنراسیون ماکولا بر اثر بالا رفتن سن را نیز بهبود بخشد.

تحریک پذیری آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها با اکسیداسیون مبارزه می کنند. گرچه اکسیدان ها به طور طبیعی در بدن یافت می شوند اما میزان بیش از حد آنها ممکن است به سلول ها آسیب برساند و طیف گسترده ای از اثرات منفی مانند سرطان و بیماری های قلبی را ایجاد کند. برای جلوگیری از این امر، مواد مغذی موجود در صدف به طور موثر آثار رادیکال های آزاد و تأثیرات مضر آنها را در مسیرهای خود متوقف می کنند. روی و سلنیوم مواد معدنی موجود در صدف هستند. آنها به بدن کمک می کنند تا آنتی اکسیدان ها را جذب کنند تا بتوانند رادیکال های آزاد را فعال و مهار کنند. عدم بازآفرینی آنتی اکسیدان ها موجب آزاد سازی رادیکال ها و آسیب به سلول ها می شود.

بهبود خواب

خواب برای بدن لازم است زیرا به بازسازی و بهبود عملکرد مغز و رشد و بهبود سلول ها کمک می کند و هیچ جایگزینی برای خواب وجود ندارد. خواب کافی نیز کمک می کند تا سطوح انرژی را بازگردانیم که امکان عملکرد مطلوب در طول روز را فراهم می آورد. خواب همچنین کمک می کند تا ما جوان بمانیم و ظهور لکه های سن و چین و چروک را به حداقل می رساند. با توجه به وجود مواد معدنی روی و منیزیم، صدف می تواند به ما کمک کند تا خواب خوبی داشته باشیم.

بهبود عملکرد مغز

از خواص صدف این است که یک منبع غنی از B12، اسیدهای چرب امگا 3، روی و آهن به شمار می رود و برای عملکرد مغز مفید است. مطالعات نشان داده اند که آهن کم در مغز توانایی فرد برای تمرکز را کاهش می دهد در عین حال کمبود روی هم بر روی حافظه تاثیر می گذارد.

تقویت خلق و خو

از جمله خواص صدف این است که با توجه به سطوح بالای روی موجود در صدف دریایی، آنها برای بهبود خلق و خوی شناخته شده اند. روی یک ماده معدنی ضروری محسوب می شود زیرا توسط بدن ذخیره نمی شود و باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد که افزایش روی در کودکان با کاهش اضطراب و افسردگی همراه است. مطالعه دیگری در مجله اروپایی تغذیه بالینی نشان داد که مصرف کافی روی در کاهش خشم و افسردگی در زنان جوان موثر بوده است.

اثرات منفی صدف خوراکی

اکثر خوراکی‌ها از جمله صدف، علاوه بر ویژگی‌های مفید و مثبت، دارای نقایص بالقوه‌ای نیز هستند. در ادامه به تبعات منفی مصرف صدف خوراکی اشاره می‌کنیم.

۱. آلودگی ویبریو باکتری (ویبریوز)

متاسفانه صدف‌های خام یکی از رایج‌ترین علل عفونت ویبروز هستند، یک توده باکتری ویبریو، که گاهی در صدف‌ها یافت می‌شود. سالانه حدود ۸۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده آمریکا به این عفونت مبتلا می‌شوند و تقریبا ۱۰۰ نفر از آن‌ها در اثر این عفونت جان خود را از دست می‌دهند. باکتری ویبریو می‌تواند در آب‌های سراسر جهان رشد کند، اما خطر وجود آن در آب‌های گرم و در فصول گرم سال بیشتر است و از آنجا که صدف‌ها، از ذرات آب‌های اطراف خود تغذیه می‌کنند، می‌توانند به این باکتری آلوده شوند .

نوع نادرتری از باکتری ویبریو وجود دارد که به عنوان Vibrio vulnificus شناخته می‌شود. تنها مصرف یک صدف دارای این باکتری باعث مرگ در عرض ۲۴ ساعت می‌شود. میزان مرگ و میر در اثر این باکتری ۵۰ درصد است.

صدف‌هایی که برای مصرف خام مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید دارای ضمانت‌های تولیدی باشند تا اطمینان حاصل شود حاوی این باکتری‌های خطرناک نیستند. با این حال، مراکز کنترل بیماری معتقدند برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ویبریوز، باید از مصرف غذا‌های دریایی خام از جمله صدف خودداری شود.

۲. سایر مسمومیت‌های غذایی

علاوه بر عفونت ویبروز، صدف خام می‌تواند عامل خطر برای بروز برخی بیماری‌های دیگر نیز باشد که از آن جمله می‌توان به نورویروس، هپاتیت A سالمونلا اشاره کرد. توجه داشته باشید که صدف تنها در صورتی به این پاتوژن‌های غذای خوراکی آلوده می‎‌شود که آب‌های موجود در اطراف صدف حاوی این پاتوژن‌ها باشند.

برای جلوگیری از فروش صدف‌های آلوده به این بیماری‌ها، روش‌های ایمنی متعددی وجود دارد، اما تنها راه مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها، طبخ مناسب صدف است.

۳. آلرژی به نرم تنان صدف دار

این آلرژی مربوط به حیوانات دریایی از گونه‌ کروستاکا مانند خرچنگ است، اما بسیاری از افرادی که به این آبزیان حساسیت دارند، همچنان می‌توانند صدف خوراکی را مصرف کنند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که تنها ۱۴ درصد افراد هم به نرم تنان صدف دار و هم صدف آلرژی دارند. مانند همه آلرژی‌ها، علائم معمولا خفیف هستند، اما احتمال وجود شوک آلرژیک شدید نیز وجود دارد.

ارزش غذایی صدف خوراکی

خواص صدف خوراکی ، از ذخایر وسیع مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات آلی موجود در آن‌ها نشات می‌گیرد. در واقع، برخی از مواد معدنی بالاترین سطح را در صدف دارند، به این معنی که صدف‌ها به دلیل محتوای خود به ویژه روی، برترین غذا در سرتاسر جهان هستند. براساس پایگاه ملی داده‌های غذایی USDA، صدف‌ها حاوی مواد مغذی دیگر از جمله پروتئین، ویتامین D، ویتامین B۱۲، آهن، مس، منگنز و سلنیوم نیز هستند.

همچنین این خوراکی حاوی مقادیری از نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین C، فسفر، پتاسیم و سدیم نیز است و منبع عظیمی از کلسترول مفید، آنتی اکسیدان و اسید‌های چرب امگا ۳ به شمار می‌رود. این عناصر باعث می‌شوند صدف به یک غذای بسیار سالم تبدیل شود که می‌تواند عملکرد کلی بدن شما را بهبود بخشد.

احتیاط

از آنجایی که صدف مقدار زیادی از مواد مغذی را از مناطقی که رشد می کند جذب می نماید، ممکن است برخی از صدف ها حاوی آلاینده ها و سموم باشند بنابراین فقط آنهایی را که از منابع معتبر خریداری می کنند، برای خوردن انتخاب کنید. علاوه بر این، از آنجا که محتوای مواد معدنی در آنها بسیار زیاد است، ممکن است از علائم سمیت یا اضافه شدن مواد معدنی، به ویژه روی، مس، سلنیوم، ویتامین B12 و ویتامین D آسیب ببینید. سمیت آهن می تواند باعث ایجاد هموکروماتوز شود که شرایط بسیار خطرناکیست. همه چیز حتی ویتامین ها و مواد معدنی باید در حد تعادل مصرف شود بنابراین مصرف صدف را در سطح سالم و متوسط ​​حفظ کنید. علاوه بر این، محتوای سدیم بالا می تواند برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا فشار خون بالا هستند، خطرناک باشد.

علاوه بر این، آلرژی به صدف چندان غیر معمول نیست و واکنش ها به آن می تواند شدید باشد بنابراین هر گونه تجربه آلرژی در گذشته باید در نظر گرفته شود. خوردن صدف به منظور درمان هر چند وقت یک بار می تواند باعث لذت بردن از آن و بهره بردن از خواص صدف باشد زیرا مزایای بهداشتی که ارائه می دهد می تواند به شما کمک کند مواد معدنی پایین خود را تامین کنید.

نتیجه

اگر پیش از این از خواص صدف بهره ای نبرده اید و هیچ وقت آن را مصرف نکرده اید، پس الان وقتش رسیده است که آن را در رژیم خود قرار دهید و از مزایای بهداشتی ناشی از مصرف صدف استفاده کنید.

منبع: روزانه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی