پاسخ نصیرالاسلامی به شبهه ای در زمینه موقوفه طاهری/وجود هزار و 341 موقوفه انتفاعی در کهگیلویه و بویراحمد


پاسخ نصیرالاسلامی به شبهه ای در زمینه موقوفه طاهری/وجود هزار و 341 موقوفه انتفاعی در  کهگیلویه و بویراحمد

نصیرالاسلامی گفت: هزار و ۳۴۱ موقوفه انتفاعی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بیشتر آنها مساجد و سپس حسینیه ها، قبرستان ها، فاطمیه ها، مهدیه ها، دارالقرآن ها و موقوفه های انتفاعی که مردم از عین آنها استفاده می کنند، هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام «عباس نصیرالاسلامی» در حاشیه نماز جمعه یاسوج ضمن محکوم کردن اغتشاشات اخیر در کشور، اظهار کرد: این اغتشاشات از روی تعمد و عناد با نظام مقدس جمهوری اسلامی که برگرفته از ملت شریف است، صورت گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای کسانی که عناد نداشته و از روی غفلت به ندای تجزیه طلبان و به منظور تفرقه انگیزی دشمنان لبیک گفتند، طلب هدایت می کنم.

وی اظهار امیدواری کرد، جوانانی که فرزندان این سرزمین و ملت هستند و از روی غفلت جوانی و هیجان به این آشوب ها دامن زدند، به لطف خداوند و عنایت امام زمان(عج) به دامن ملت برگردند و پاسداشت خون شهدا و پاسدار حریم نظام و ولایت باشند.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی به دهه وقف اشاره کرد و گفت: وقف سنت نبی مکرم اسلام (ص)، سنت علوی و سنت فاطمی است و از نوع تکاثر نیست، بلکه وقف از نوع کوثر است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه وقف از نوع خودشیفتگی نیست، بلکه وقف از نوع ایثار، مردم دوستی و نوع دوستی است، افزود: سنت حسنه وقف برگرفته از انسان هایی که با طینت پاک و نیت خدایی برای هم نوع خود خلاء و نیازهای دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم را پر می کنند.

وی خاطرنشان کرد: این سنت حسنه (وقف) توسط مردم ایثارگر، باگذشت و واقفین خیراندیشی که بذل مال کرده و برای دنیا و آخرت مالی را ذخیره کردند، صورت می گیرد.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی یادآور شد: هرساله دهه وقف از بیست و هفتم ماه صفر تا ششم ماه ربیع الاول آغاز و نام و یاد واقفین خیراندیش گرامی داشته می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید و بزرگان بر سنت حسنه وقف تاکید دارند، اظهار کرد: سنت حسنه وقف باید در جامعه ترویج شود تا کمک کار حاکمیت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راه مساعدت و کمک به مردم شریف و ولایت مدار استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

وی با اشاره به آمار امامزادگان و موقوفات استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: در استان ۲۲۵ بقعه و امامزاده داریم که اینها ملجا و پناهگاه شیعیان، سادات، مردم ولایت مدار استان و دوستداران خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی با بیان اینکه هزار و ۴۰۰ موقوفه در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد، ۵۹ موقوفه منفعتی (در راه نیت واقف خیراندیش درآمد آن در راستای خیرات و مبرات جهت دختران بی سرپرست، روضه خوانی سیدالشهدا علیه السلام و نیت های مختلف) وقف شده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هزار و ۳۴۱ موقوفه انتفاعی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بیشتر آنها مساجد و سپس حسینیه ها، قبرستان ها، فاطمیه ها، مهدیه ها، دارالقرآن ها و موقوفه های انتفاعی که مردم از عین آنها استفاده می کنند، هستند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از واقفین خیراندیش، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و کسانی که در راستای احیاء موقوفات همکاری دارند، خاطرنشان کرد: نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در راستای احیاء موقوفات و به روزرسانی اجاره های موقافات، سنت حسنه وقف را بسیار یاری کردند.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی برای واقفین خیراندیش که به دیار باقی شتافتند طلب رحمت و مغفرت کرد و گفت: پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) فرمود «وقتی انسان از دار دنیا می رود، پرونده عمل او بسته خواهد شد مگر اینکه سه کار انجام داده باشد که ابتدا فرزند صالحی از خود باقی گذاشته باشد، دوم علمی که از آن مردم سود ببرند از او باقی مانده باشد و سوم صدقه جاریه ای که انسان برای دنیا و آخرت خود باقی بگذارد که این سنت حسنه وقف است».

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: آن چیزی که هزاران سال باقی می ماند و نسل های آینده ما را یاد کرده و برای ما طلب رحمت و مغفرت می کنند، سنت حسنه وقف است.

وی گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی وقتی پرونده موقوفات بازخوانی و وارد بانک اطلاعاتی موقوفات کشور می شوند، موقوفاتی ۷۰۰ ساله، ۸۰۰ ساله و گاهی موقوفاتی به قبل از دوره سلجوقیان می رسیم.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی خاطرنشان کرد: باید با وقف پرونده عمل خود را بعد از مرگ باز بگذاریم و افرادی که توان وقف داشته و فرزند و اولادی ندارند می توانند با حضور در اوقاف، جهت رفع مشکلات مومنان و افراد نیازمند مالی را برای باقیات الصالحات وقف کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سوالی که گاهی در زمینه مدیریت موقوفه مرحوم «محمد حسین خان طاهری» در میدان هفتم تیر یاسوج و هزینه های آن مطرح می شود اشاره کرد و گفت: جهت شفاف سازی و اینکه مردم اطلاع کافی داشته باشند این موقوفه در دو سال گذشته حدود ۲۷ میلیارد تومان وام بدون سود جهت ساخت پارکینگ طبقاتی به متراژ ۱۰ هزار و ۲۰۰ متر مربع در میدان هفتم تیر به جهت حل مشکل پارکینگ و رفع مشکل ترافیک شهر یاسوج از سازمان مرکزی اوقاف کشور اخذ کرده است.

وی گفت: نیت این موقوفه امامزاده فرج الله(ع)، عمران آن و خیرات و مبرات است، ولی فعلا بیشتر درآمد جهت قسط وام و دیون آن هزینه می شود که تلاش داریم مرکز تجاری را به صورت طبقاتی بر روی این پارکینگ آغاز کنیم.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حِسِ زیبا