رئیس کمیته دولتی آرشیو جمهوری تاتارستان از معاونت اسناد ملّی ایران بازدید کرد


رئیس کمیته دولتی آرشیو جمهوری تاتارستان از معاونت اسناد ملّی ایران بازدید کرد

رئیس کمیته دولتی آرشیو جمهوری تاتارستان ضمن بازدید از ساختمان آرشیو ملّی ایران، با محمد جواد جعفریان معاون اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، خانم ووا رئیس کمیته دولتی آرشیو جمهوری تاتارستان با حضور در ساختمان آرشیو ملی ایران از مخازن آرشیوی این معاونت دیدن کرد و در دیدار و گفتگو با محمد جواد جعفریان بر ارتقای همکاری های فیمابین و انعقاد تفاهم نامه همکاری تاکید کرد.

عبدالرحمان ووا رئیس کمیته دولتی آرشیو جمهوری تاتارستان با ابزار خرسندی از بازدید بخش های مختلف آرشیو ملی ایران و مشاهده اسنادِ مختلف در رابطه با جمهوری تاتارستان گفت: با توجه به تغییرات روزآمد تکنولوژی، شاهد به کارگیری سیستم ایمنی پیشرفته در مراکز آرشیوی دنیا هستیم و با بازدیدی که از آرشیو ملی ایران داشتم، یکی از بهترین سیستم‌های ایمنی دنیا را در آرشیو ملی ایران دیدم.

وی با اشاره به بازدید از کارگاه مرمت اسناد گفت: کارگاه مرمت اسناد در آرشیو ملی ایران از تجهیزات به روز و کارآمد در کنار دانش تخصصی کارشناسان این حوزه برخوردار است که در این زمینه می توانیم با آموزش و تبادل اطلاعات، همکاری های مؤثری داشته باشیم. ضمن اینکه کارگاه مرمت اسناد با جدیدترین امکانات و تکنولوژی در آرشیو جمهوری تاتارستان راه اندازی شده است و بخش بزرگی از اسناد دیجیتال سازی شده و خدمات آرشیوی با سرعت بالایی به پژوهشگران ارائه می شود.

رئیس کمیته دولتی آرشیو جمهوری تاتارستان با بیان اینکه آرشیو این کشور تعداد ۷ میلیون واحد سند را در ۱۸ هزار متر مربع در خود جای داده است، گفت: داشته های فرهنگی و میراث مکتوب کشور تاتارستان در گذشته های دور در مساجد نظارت، حفاظت و نگهداری می شد، اما در حال حاضر آرشیو ملی این کشور تحت نظر وزارتخانه قرار داشته و بیش از صد سال قدمت دارد.

محمدجواد جعفریان معاون اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران نیز در ادامه این جلسه با اشاره به پیوندهای تاریخی دو کشور ایران و تاتارستان گفت: ایران و روسیه و به طور خاص جمهوری تاتارستان پیوند تاریخی پردامنه و با سابقه ای با یکدیگر دارند.

وی اظهار داشت: پیوند عمیق تاریخی بین دو کشور ایران و تاتارستان موجب شده است تا مجموعه زیادی از اسناد در اختیار هریک از کشورها باشد که امکان مبادله این اسناد با انعقاد تفاهم نامه فیمابین میسر است. اسنادی از رهبران حزب کمونیست ایران مربوط به یکصد سال قبل، در آرشیوهای کشور روسیه وجود دارد که در تلاش هستیم این اسناد را طی مبادله اسنادی، دریافت و در آرشیو ملی ایران نگهداری کنیم.

معاون آرشیو ملی ایران با تاکید بر این مطلب که آرشیو ملی ایران میراث دار مکتوب تمدنی بسیار بزرگ است، گفت: مشرق زمین گاهواره تمدن بشری است و کشور ایران همواره نقش مهمی در مسیر تمدنی مشرق زمین داشته است. بر همین اساس روابط و تعاملات فرهنگی می تواند به صورت حضوری یا در بستر برخط تقویت شود و ادامه پیدا کند. در این راستا آرشیو ملی ایران برای همسایگان خود سهم ویژه ای قائل است. برای نمونه، هم اکنون معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با آرشیو ملی کشورهایی چون تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان تعامل و ارتباط مفید و مؤثری دارد.

جعفریان در ادامه اظهار داشت: با توجه به قدمت جمهوری تاتارستان، علاقه مند هستیم در حوزه اسنادی تعاملات گسترده ای داشته باشیم و در این زمینه می توان نمایشگاه های مشترک اسنادی برپا کرد و این وعده را خواهم داد تا بازنگری ویژه‌ای به اسناد جمهوری تاتارستان و روسیه در آرشیو ملی ایران داشته باشیم.

وی با اشاره به استقبال جمهوری تاتارستان برای انعقاد تفاهم نامه همکاری یادآور شد: پیشنهاد می‌کنم پیش‌نویس تفاهم‌نامه آماده شود. ضمن اینکه آرشیو ملی ایران برنامه‌های مناسبتی رونمایی و خوانش اسناد قدیمی را در دستور کار خود قرار داده است، بر همین اساس می توان به منظور رونمایی از اسناد مشترک ایران و روسیه و نیز جمهوری تاتارستان، برنامه های فرهنگی برگزار کرد.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد