پیاده روی عظیم اربعین، پیوند دهنده قلوب شیعیان و مسلمانان در منطقه است


پیاده روی عظیم اربعین، پیوند دهنده قلوب شیعیان و مسلمانان در منطقه است

یک پژوهشگر سیاست اسلامی با اشاره به اینکه مساجد به عنوان پایگاههای اجتماعی و سیاسی نقش مهمی در راه اندازی موکب های اربعین حسینی دارند گفت: پیاده روی عظیم اربعین حسینی، پیوند دهنده قلوب شیعیان و مسلمانان در منطقه است.

اعظم سهرابیان در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با گرامیداشت اربعین حسینی اظهار داشت: الأربعین‎ در لغت به معنی چهلم است، اما آئین و مراسم مذهبی شیعی در اصطلاح اسلامی است که در بیستم صفر ۶۱ هجری قمری چهل روز پس از روز عاشورا، روز کشته‌شدن حسین بن علی (ع) در کربلا برگزار می شود.
این پژوهشگر و استاد بیان کرد: براساس برخی از روایات اسیران کربلا روز 20 صفر سال 61 قمری در بازگشت از شام برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا رفتند، از طرفی اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر اسلام، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر حسین بن علی بشتابد و او نخستین کسی است که مزار امام حسین(ع)را زیارت کرد.


وی عنوان کرد: همچنین طبق روایتی در اربعین سر امام حسین(ع) به بدنش ملحق شد، مسلمانان جهان طبق حدیثی که از امام حسن عسگری(ع) داریم زیارت اربعین را به عنوان اعمال این روز به جا می آورند به گفته قاضی طباطبایی، مجتهد، فقیه، حکیم و عارف شیعه زیارت روز اربعین در نزد شیعیان "مَرَدّ الرَّأس"نیز خوانده می شود که معنای آن یعنی بازگرداندن سر است.
سهرابیان تصریح کرد: علامه قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق در باره اول اربعین سید الشهدا می نویسد که حتی در زمان بنی امیه و بنی عباس نیز به این حرکت مقید بوده اند و توصیه به زیارت اربعین باعث شده است که شیعیان به ویژه ساکنان عراق از نقاط مختلف کشور به سوی کربلا حرکت کنند.


وی خاطرنشان کرد: این حرکت غالبا به صورت پیاده روی صورت می گیرد و یکی از پرجمعیت ترین و عظیم ترین راهپیمایی ها در مسیر شمرده می شود، پس از سقوط حزب بعث عراق جمعیت این زائران چند برابر شده است، به طوری که در بعضی از سالها حدود 20 میلیون زائر در سال به زیارت امام حسین(ع) در کربلا مشرف می شوند.
این استاد و محقق گفت: پیاده روی عظیم اربعین، پیوند دهنده قلوب شیعیان و مسلمانان در منطقه است و در سالهای اخیر با راه اندازی موکب ها و بسترهای خدماتی به زائران، این راهپیمایی عظیم جلوه ای خاص به خود گرفته است.


وی افزود: مساجد به عنوان پایگاههای اجتماعی و سیاسی نقش مهمی در راه اندازی موکب های اربعین حسینی دارند، به خصوص جوانان فعال در مساجد توانسته اند خدمات ارزنده ای را در این موکب ها به زائران ارائه دهند.
سهرابیان در ادامه با ابراز خرسندی از برخی برنامه های تربیتی و اخلاقی مساجد در پرورش نوجوانان و جوانان مخلص و متعهد و فعال در چنین امور ارزشمندی بیان کرد: با توجه به اینکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد دارای پراکنش گسترده ای در سطح مناطق مختلف کشور بوده و حتی در دورافتاده ترین نقاط روستایی نیز فعالیت می کنند نقش مهمی در اجرای فعالیت ها و برنامه های مختلف دارند و در آئین ها و مراسم های دینی و مذهبی نیز از جمله اربعین خوش می درخشند.


وی عنوان کرد: همچنین کانون های مساجد فعالیت های بسیار خوبی در زمینه های مختلف در راستای جذب جوانان و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در این ایام دارد و بنا بر گفته مقام معظم رهبری، موجب امید آفرینی و نشاط افزایی در سطح جامعه به ویژه نسل جوان می شوند.

پایان پیام/730

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان