اربعین زمینه‌ساز حاکمیت عدل جهانی امام مهدی(عج) است


اربعین زمینه‌ساز حاکمیت عدل جهانی امام مهدی(عج) است

حجت الاسلام والمسلمین هاتفی با بیان اینکه قیام حسینی در فاصله عاشورا تا اربعین به ثمر نشست و برکاتش را آشکار کرد، گفت: عاشورا و اربعین ‌زمینه‌ساز حاکمیت عدل جهانی حضرت ولیعصر امام زمان (عج) است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و به منظور بررسی نقشی ک این حماسه چندین میلیون نفری می تواند در زمینه سازی ظهور ایفا کند با حجت الاسلام والمسلمین «نصرت الله هاتفی»، تولیت حوزه علمیه سجادیه تهران گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

نهضت امام حسین (ع) چه اهدافی را دنبال می کرد؟

همان طور که می دانید امام حسین (ع) برای جنگ و درگیری قیام نکرد و رسیدن به قدرت و حکومت جزو اهداف قیام امام حسین (ع) نبود بلکه همان طور که در کلمات نورانی این امام معصوم مشهود است، قیام کرد تا مردم را از ضلالت، گمراهی و غفلت نجات دهد، از پذیرفتن ظلم و تعدی و تجاوز نجات دهد، از سلطه پذیری و سلطه گری و اندیشه های نفسانی، طاغوتی و شیطانی رهایی بخشد؛ بنابراین امام حسین (ع) می فرماید من قیام کردم برای امر به معروف و نهی از منکر و زنده کردن سیره جدم رسول الله (ص). قیام امام حسین (ع) برای نجات اندیشه انسان از سلطه گری و سلطه پذیری است و اندیشه های طاغوتی و اندیشه های خودخواهی، خودبینی، خودپرستی و اندیشه های وابستگی به دنیای فانی و آمال و خواهش های نفسانی و نجات انسان و هدایت اش به سوی مقام قرب الهی و کمالات الهی است.

قیام امام حسین (ع) در واقعه کربلا و نهضت عاشورا، چه زمانی به ثمر نشست؟

قیام امام حسین (ع) در اربعین همان سال ثمر داد و ثمره اش هم این شد که شام به طور کل تغییر کرد و لعن بر بنی امیه و یزید آغاز شد و پرده ها از چهره اسلام انحرافی و شیطانی به اسلام الهی و ولایی روی آورد. وقتی در چهلمین روز بعد از شهادت امام حسین (ع) حضرت زینب (س) و کاروان و اسرا و حضرت سجاد (ع) به کربلا می آیند، می بینیم که گزارش می دهند از مجلسی که برقرار شد و خطبه ای که امام سجاد (ع) خواند و کلمات نورانی ای که حضرت زینب کبری (س) فرمود مبنی بر اینکه ما رایت الا جمیلا و گزارش ثمره نهضت عاشورا را به شهدای کربلا و ابی عبدالله الحسین (ع) در کربلا اعلام کرد.

چرا اربعین از جایگاه و اهمیت ویژه ای در نهضت امام حسین (ع) برخوردار است؟

نکته ای که درباره لفظ اربعین حائز اهمیت است، این است که وقتی اربعین را از نگاه قرآن مورد بررسی قرار می دهیم، می بینیم آیه 142 سوره اعراف به این اشاره می کند که وقتی ما موسی به میقات و کوه تور برای اطاعت از امر الهی می رود و قرار است تا 30 شبانه روز در آنجا بماند، ندا می آید که باید این روز را به 40 روز برسانی تا به ثمر برسد؛ بنابراین در عدد 40 نکاتی نهفته است. همچنین در روایات آمده است من حفظ اربعین حدیثا، هر کس 40 حدیث ما را حفظ کند و عمل کند دارای شاخصه کمالی و معرفتی می شود یا در روایاتی دیگر آمده هر کس 40 روز خود را از گناه و آلودگی ها و وابستگی ها جدا کند باب رحمت الهی به روی او باز می شود و کلمات و بیانات اش حکیمانه می شود.

همچنین هر کس 40 شبانه روز به زهد، تقوا و کنترل چشم و زبان، اعضا و جوارح خود بپردازد خدا نور معرفتی و کمالی را در وجود او ساطع می کند یا در زیارت اربعین امام حسین (ع) می فرماید این حرکت ابی عبدالله (ع) در روز چهلم چه ثواب هایی دارید و در آنجا امام حسین (ع) چه پیام هایی را به امت اسلامی عطا می کند.

زمانیکه در پیاده روی اربعین حضور پیدا می کنیم به چه نکاتی باید توجه کنیم تا بتوانیم بیشتر از برکات این سفر معنوی بهره مند شویم؟

دنیای قدرت طلبان و مستکبرین وحشت و اضطراب عجیبی از اربعین دارند و می دانند این موج حرکتی انسان ها در روز اربعین به سوی کربلای امام حسین (ع) پرده های تیره و تار را از چهره عالم بشریت می زداید و به انسان ها اعلام می کند اگر دارای معرفت و قدرت تداوم راه حسینی نیستید لااقل آزاداندیش باشید و طریق آزادی را طی کنید. چقدر زیباست که در اربعین حسینی افرادی به زیارت امام حسین (ع) می روند و توفیق زیارت آن امام نصیب شان می شود. در آرمان های امام حسین (ع) اندیشه کنند، در اصحاب امام حسین (ع)، خانواده امام حسین (ع) و ایثارهایی که حبیب بن مظاهر و امثال ایشان در شب عاشورا انجام دادند، اندیشه کنند و یا حتی خود امام حسین (ع) که در مسیر کربلا از همه حتی از یک فرد مسیحی هم دعوت می کند که بیاید و به یاری حسین و کربلا بپردازد.

مسئله در اربعین حسینی بیداری و آگاهی است و رشد بشریت و زدوده شدن آن پرده های تیره و تار و آلودگی ها از قلوب روح بشریت است. نکته دیگری که در این سفر زیارتی باید خیلی به آن توجه شود، این است که امام حسین (ع) برای اینکه بشریت از حکومت ظلم نجات پیدا کند و به حاکمیت عدل دست یابد، می خواهد این مسئله را جهانی کند.

چگونه می توانیم با معرفت افزایی در پیاده روی اربعین، زمینه ظهور حضرت مهدی موعود (عج) را فراهم کنیم؟

تحولاتی که امروز در جهان در رابطه با عاشورا و اربعین شکل می گیرد که حتی پارلمان های آمریکا و انگلیس و برخی نمایندگان پارلمان در جلسات پارلمانی درباره عاشورا و کربلای حسینی بحث می کنند تا بماند در جلسات خصوصی شان اضطراب و وحشتی که از اربعین دارند و حتی رژیم منفور صهیونیستی و اعراب مرتجع اضطراب و وحشت زیادی از کربلا و اربعین حسینی دارند که همه آنها بیانگر آن است که کربلا مقدمه ساز است و اربعین و عاشورا مقدمه ساز حاکمیت عدل جهانی حضرت ولیعصر (عج) امام زمان است. لذا چقدر خوب است عزیزانی که در اربعین به کربلا می روند از خدا بخواهند فرج امام زمان (عج) را برساند و حاکمیت عدل جهانی را فراهم کند.

خدا در بستر تاریخ حاکمیت عدل جهانی را به هیچ یک از انبیای الهی نداده که آنها چنین حاکمیتی را بتوانند محقق کنند. همین طور به پیامبر خاتم (ص) و اهل بیت (ع) نیز این وعده داده نشده است جز به حضرت ولی عصر و امام زمان (عج)، حتی جمهوری اسلامی ایران که در سایه خون شهدا تثبیت شده و تحقق یافته و دست قدرت های امپریالیستی و سوسیالیستی را از کشور کوتاه کرده، می بینیم که اندیشه اسلامی را شعار خود قرار داده است، هنوز موفق به حاکمیت عدل نشده و حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرماید ما کجا و عدل علی(ع) کجا؟ ما کجا و اینکه بخواهیم عدل را پیاده کنیم؟ فاصله زیاد است حتی در یک کشور چه برسد به اینکه عدل جهانی بخواهیم ایجاد کنیم.

این وعده را هم انبیا و ائمه اطهار (ع) داده اند که نور ذخیره الهی حضرت ولی عصر (عج) خواهد آمد و حاکمیت عدل الهی را در جهان محقق خواهد ساخت. اینجاست که می بینیم آثار حرکت و ظهور و حاکمیت عدل در موج مردمی خود را نشان می دهد و پرده ها را می زداید و جهان را آماده پذیرش ظهور امام زمان (عج) و حاکمیت عدل جهانی می کند. چقدر زیباست که در اینجا عزیزانی که به کربلا می روند این معارف و اهداف امام حسین (ع) را به هم متذکر شوند که اینها برای تحقق آرمان الهی و حاکمیت دین الهی و مقدمه سازی ظهور حاکمیت عدل الهی به دست امام زمان (عج) است که جان ها را در طبق اخلاص قرار دادند و پذیرای این همه مصیبت و شهادت شدند که حضرت حاضر به شهادت طفل شیرخواره اش شود و خانواده اش را به اسارت ببرند.

هدف والای الهی در سایه عاشورا و محرم و کربلا و در سایه شهادت ها تحقق پیدا می کند و می بینیم دنیای مستکبران در مقابل قدرت ایران و کشورهای اسلامی در خودباوری ملت ما که این همه تحول آفریدند در جهان و کشورها به وجود می آید. این تحولات در سطح جهانی به وجود می آید و همه هم خبر از حاکمیت عدل و ظهور امام زمان (عج) در جهان می دهد و چقدر خوب که اندیشمندان جهان به خود بیایند و ببینند چگونه آرمان و اهداف الهی می تواند تحقق یابد. رمز آن ایثار حسینی و شهادت حسینی است که اگر دین ندارید و ارزش انسانی برای خود قایل نیستید، لااقل وابسته نباشید؛ حتی در ایران اسلامی هم باید از وابستگی های باندی، گروهی و حزبی خارج شویم و به دنبال احیای دین خدا باشیم. تنها جایی که انسان یکرنگ باقی می ماند و تغییرناپذیر می شود و خودباور شده و حاضر می شود جان خود را فدا کند، همین راه حسینی است که رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس و امروز مدافعان حرم مانند حججی ها، بروجردی ها، متوسلیان و سلیمانی راه امام حسین (ع) در نظر داشتند و برای احیای دین جان خود را از دست دادند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان