مسجد سیدالشهدا(ع)؛ یادگاری از عهد قاجار و مسجدی برقرار


مسجد سیدالشهدا(ع)؛ یادگاری از عهد قاجار و مسجدی برقرار

مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) از بناهای خیریه «محمد اسماعیل میرزا معزالدوله» و مربوط به عهد قاجار است؛ در این مسجد همیشه احکام شرعی به ویژه درباره کسب و کار بیان می‌شود و جزء مساجد برقرار است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) در سه راه امین‌حضور، خیابان ایران واقع است. این مسجد از بناهای خیریه «محمد اسماعیل میرزا معزالدوله»، نوه عباس میرزا نایب السلطنه فتحعلی شاه قاجار به شمار می رود. این بنا بر اساس وقف‌نامه سنگی داخل مسجد، به وسیله همسر او حاجیه خانم فرخ‌لقا در سال ۱۳۱۷ هجری قمری ساخته شد.

این مسجد، دارای سابقه 11۵ ساله است و میرزا اسماعیل معزالدوله، بانی ساختمان آن بود. در کتبیه ای که در شبستان زنانه این مسجد موجود است، نوشته شده: مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) دارای شبستان، پنج باب دکاکین (مغازه)، آب انبار و سقاخانه بوده است.

درِ ورودی و اصلی بدون تغییری در بافت قدیم آن، در قسمت شمال غربی مسجد قرار دارد. این در به یک هشتی زیبا راه دارد و با یک پیچ به حیاط مسجد ختم می شود.

شبستان دارای محرابی با تزئینات کاشیکاری شده است. شمال غرب حیاط دارای حجره های متعددی است که برای سکونت طلاب یا احتمالاً امام جماعت مسجد در نظر گرفته شده است. سمت چپ هشتی، اتاقی است که در گذشته مشهور به مَدرس (محل تدریس) بود و اکنون کتابخانه مسجد است.

مسجد سیدالشهدا(ع)؛ یادگاری از عهد قاجار و مسجدی برقرار

بنای تاریخی مسجد سیدالشهدا(ع) دارای نمایی آجری است، در این بنا که درب ورودی آن در قسمت شمالی بنا واقع گردیده است، بعد از ورود به فضای هشتی می رسیم. هشتی به فضای اصلی ورودی که معمولا بعد از سر در قرار می گیرد اطلاق می شود. بعد از آن وارد صحن که همان حیاط یا فضای باز اصلی بنا است می شویم. در پیرامون صحن فضای مختلفی واقع شده است. در قسمت شرقی آن پنج غرفه و یک صحن کوچک دیگر قرار گرفته است. غرفه ها فضاهایی است که پیرامون صحن یا فضای میانه قرار می گیرند و به آن می نگرند.

مسجد حضرت سیدالشهدا (ع)، همه روزه از یک ساعت مانده به اذان ظهر تا یکی دو ساعت پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء باز است و به این صورت می توان این خانه خدا را جزو مساجد برقرار در جنوب شهر تهران دانست.

مسجد سیدالشهدا(ع)؛ یادگاری از عهد قاجار و مسجدی برقرار

یکی از عواملی که موجب برقرار شدن مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) شده فعالیت صندوق قرض الحسنه والفجر طی ساعات ۱۶ تا ۱۹ است که به دلیل واقع شدن این صندوق در محوطه داخلی این مسجد، طبیعتا در این خانه خدا برای عموم مردم، هم برای استفاده از خدمات این صندوق و هم برای اقامه نماز و استراحت باز است.

در مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) همیشه احکام شرعی به ویژه در حوزه کسب و کار برای مردم بیان می شود و این جلسه از سال ۱۳۶۰ تاکنون در روزهای پنجشنبه در این مسجد انجام می شود. اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان»، یکی دیگر از برنامه های این مسجد است که مشاوره های قضایی و حقوقی به نمازگزاران و کسبه منطقه ایران و امین حضور ارائه می شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن