اصلی‌ترین کار دولت در حوزه پوشاک، تأمین مواد اولیه باشد


اصلی‌ترین کار دولت در حوزه پوشاک، تأمین مواد اولیه باشد

مسئول کارگروه مد و لباس شبکه فراگیر مردمی حجاب کشور می‌گوید اصلی ترین کاری که باید دولت انجام دهد این است که مواد اولیه را با قیمت مناسب و در دسترس برای تولیدکنندگان وارد کشور کند.

مریم السادات خرمدره مسئول کارگروه مد و لباس شبکه فراگیر مردمی حجاب کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مشکلات حوزه پوشاک، گفت: به نظر می‌رسد یک سری اشکالات اساسی در این حوزه وجود دارد و به راحتی قابل حل است، به این معنا اگر شرایطش فراهم شود، به راحتی مشکلات قابل حل خواهد بود.

وی ادامه داد: موضوع حجاب، بسیار کلان است و باید در مباحث مختلف فرهنگی، هنری و اقتصادی به آن پرداخته شود و همه جانبه بررسی شود. یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در بحث حجاب، مسأله اقتصادی است.

مسئول کارگروه مد و لباس شبکه فراگیر مردمی حجاب کشور گفت: دو هفته پیش در سفری به قشم، موضوعی نظرم را جلب کرد. در یکی از پاساژهای آنجا متوجه لباس‌هایی شدم که بسیار شیک اما فوق العاده ارزان بود. با مشاهده چنین وضعیتی متأسف شدم؛ چراکه در بحث پوشاک نمی‌توانیم با آنها رقابت کنیم و از طرفی هم قصد ساماندهی حوزه پوشاک، مد و لباس و حجاب را داریم. بنظر می‌رسد با این وضعیت نمی‌توانیم.

وی افزود: مسافری را در آنجا دیدم که سالانه دو بار به قشم می‌آمد و نیازهای یکساله اش را با قیمت بسیار پایین تأمین می‌کرد. لباس‌ها شاید طراحی مناسبی داشتند و بسیار شیک بودند، اما شاخصه‌های اسلامی را نداشتند. حالا تصور کنید این لباس‌ها وارد کشور و شهر و جامعه شود و در نهایت شاهد لباس‌هایی در تن مردم جامعه خواهیم بود که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارند.

خرمدره گفت: در همین شهر تهران، نقاطی را شاهد هستیم که لباس‌های خارجی به فروش می‌رسد. شاید در ظاهر بتوان گفت که ستاد مبارزه با قاچاق کالا با این فروشندگان مقابله می‌کنند، اما تا چه اندازه موفق هستند؟ قطعاً موفق نیستند، زیرا از راه‌های مختلفی بخش کثیری لباس وارد کشور می‌شود. در مقابل هم بخشی از پوشاک در داخل تولید می‌شود و شاید با کیفیت بالا باشد اما به دلیل آنکه هزینه تولید آن برای تولیدکننده بالاست، قطعاً او کالا را با قیمت بالا به فروش می‌رساند که در همین نقطه در رقابت با آن لباس‌های قاچاق شکست می‌خورد.

مسئول کارگروه مد و لباس شبکه فراگیر مردمی حجاب کشور گفت: در چنین شرایطی، رقابت در حوزه پوشاک با برندهای خارجی و حتی بی نام و و نشان برای تولیدکنندگان بسیار سخت است. ما نباید در این حوزه بخش متمول جامعه را درنظر بگیریم، بلکه منظور ما از جامعه اکثریت جامعه است که اکثریت معمولی هستند.

وی افزود: هم اکنون ما اگر بخواهیم تنها جلوی ورود یک سری محصولات را به کشور بگیریم، چندان موفق نخواهیم شد؛ چراکه مشکل اصلی این حوزه مواد اولیه است که به راحتی وارد کشور نمی‌شود. چندسالی است که در این رابطه با مسئولان صحبت کرده‌ایم. بنظر می‌رسد اصلی ترین کاری که باید دولت انجام دهد این است که مواد اولیه را با قیمت مناسب و در دسترس برای تولیدکنندگان وارد کشور کند و شرایط تولید را در کشور به گونه‌ای پیش ببرد که قیمت تمام شده محصول برای تولیدکننده ارزان باشد.

خرمدره گفت: موضوع دیگری که باید به داد فروشندگان حوزه پوشاک رسید، بحث مالیات و اجاره‌های مغازه هاست که فروشندگان ناچار هستند محصولات شأن را با قیمت‌های بالا به فروش برسانند. اجاره ملک فروشندگان هم اکنون در تهران و کلانشهرها بسیار بالاست.

وی ادامه داد: گاهی اوقات تولیدکنندگان مواد اولیه کارشان یعنی همان پارچه و نخ را با چند دست واسطه خریداری می‌کنند که طبیعتاً این روند سبب می‌شود تا قیمت تمام شده محصولات شأن افزایش چشمگیری داشته باشد و در رقابت با محصولات خارجی وارد شده به کشور شکست بخورد.

مسئول کارگروه مد و لباس شبکه فراگیر مردمی حجاب کشور گفت: در نمایشگاه قرآن برای بخش حجاب، قرار بود یک تولیدکننده‌ای که محصولات «شومیز» را تولید می‌کرد، حضور داشته باشد اما در هیأت مدیره انجمن حجاب، به قیمت‌های بالای شومیز ایراد گرفتند و آن تولیدکنننده اجازه حضور پیدا نکرد. البته محصولاتش بسیار با کیفیت بود، اما به دلیل آنکه مواد اولیه محصولش را با چند دست واسطه خریداری می‌کرد، قیمت تمام شده برایش بسیار گران‌تر بود یعنی به نسبت تولیدش واقعاً سود کمی روی کارش قرار می‌گرفت. امیدوارم این مشکلات هرچه سریع‌تر رفع شود تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند محصولات شأن را با کمترین قیمت به فروش برسانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)