شوخی بانک مرکزی با بازار ارز!


شوخی بانک مرکزی با بازار ارز!

در بازار ارز خبر آزادسازی پول‌های بلوکه هرچند که در ابتدای روز جدی گرفته شد و قیمت دلار آزاد را در یک روز 600 تومان کاهش داد و به کانال 32 هزار تومان برگرداند؛ اما نرخ دلار دوباره به سرعت به کانال 33 هزار تومان صعود کرد.

به گزارش بنکر (Bankerفعالان بازار ارز می‌گویند که این چندمین باری است که دولت خبر آزادسازی هفت میلیارد پول بلوکه در کره جنوبی را می‌دهد؛ اما این خبر بارها تکذیب شده است. برخی اقتصاددانان هم با خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شوخی کردند.

پیمان مولوی، اقتصاددان، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که برای بار چندم دلارهای بلوکه ایران آزاد شده است و داود سوری، اقتصاددان، هم به شوخی نوشت که خبر آزادسازی دلارهای بلوکه تبدیل به یکی از سیاست‌های بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز شده است!

برخی خبرنگاران خارجی هم با اشاره به اخبار نادرست گذشته در زمینه آزادسازی پول‌های بلوکه، این موضوع را ترفندی برای کاهش نرخ ارز در بازار ایران دانستند. لارا روزن، خبرنگار آمریکایی، هم در توییتر خود به نقل از یکی از مقامات ارشد ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که برخلاف ادعای رسانه‌هایی در ایران، در ازای رفع ممنوعیت خروج زندانیان آمریکایی قرار نیست منابع بلوکه آزاد شود. علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران، هم در توییتر خود با رد آزادسازی منابع بلوکه ایران نوشت که تا زمانی که تمام زندانیان آزاد نشوند، نمی‌توان در این زمینه صحبت کرد.

اطلاعات «شرق» از سه‌راه استانبول هم نشان می‌دهد که بازار ارز ایران در‌حال‌حاضر نیمه‌فعال است. بسیاری از صرافی‌ها کرکره‌های مغازه خود را تا نیمه باز گذاشته و تابلوهای قیمت را خاموش کرده‌اند.

همچنین خرید‌وفروش ارز در بازار تهران رواج چندانی ندارد و صرافی‌ها می‌گویند که چشم‌اندازی نسبت به آینده بازار ارز ندارند و این مهم‌ترین دلیل توقف نسبی معاملات در بازار است. آنها به بلاتکلیفی مذاکرات احیای برجام اشاره کرده و می‌گویند که اخبار غافلگیرکننده مانند مبادله زندانی بین ایران و آمریکا به سردرگمی بازار افزوده است و به‌همین‌دلیل معامله‌گران فعلا دست از معامله کشیده‌اند.

خریداران بازار ارز هم می‌گویند که در برخی صرافی‌های ملی دلار سفید به جای دلار آبی به مشتریان فروخته می‌شود و این مسئله را به نبود ذخایر کافی اسکناس تعبیر می‌کنند.

در بازار ارز دلار آبی یا همان اسکناس‌های صد دلاری آبی‌رنگ، قیمت و ارزش بیشتری را نسبت به دلار معمولی که سفید یا سبزرنگ است، دارد. فعالان بازار ارز می‌گویند که امکان جعل دلار آبی پایین‌تر است و به‌همین‌دلیل آن را گران‌تر می‌فروشند!

در بازار طلا هم هر گرم طلا به حدود یک‌میلیون‌و 375 هزار تومان رسید و سکه بهار آزادی در کانال قیمت 15 میلیون تومان معامله شد. جالب اینکه در بازار طلای تهران ربع‌‌سکه، نیم‌سکه و سکه یک‌گرمی کمیاب است و بیشتر تمام‌سکه عرضه می‌شود.

فروشندگان طلا می‌گویند که کاهش قدرت خرید مردم سبب شده است که ربع‌سکه، نیم‌سکه و سکه یک‌گرمی مشتریان بیشتری داشته باشد و به‌همین‌دلیل هم حباب قیمت قطعات سکه‌های نیم و ربع بیشتر است و هم نسبت عرضه آن به تمام‌سکه پایین‌تر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...