فصل جدید تعامل فرهنگی ایران و تاجیکستان آغاز شد


فصل جدید  تعامل فرهنگی ایران و تاجیکستان آغاز شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اولویت بخشی به توسعه ارتباطات فرهنگی با کشورهای منطقه از رویکردهای اصلی دولت در حوزه دیپلماسی فرهنگی است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز دوشنبه یازدهم مهرماه در افتتاحیه «هفته فرهنگی تاجیکستان» که در باغ هنر تهران برگزار شد، با اشاره به رویکرد جدید دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی گفت: طی یکسال اخیر بیش از هشت وزیر فرهنگ از کشور‌های مختلف منطقه در تهران حضور پیدا کرده‌اند همچنین در قالب چندین سفر با وزرای فرهنگ سایر کشور‌ها دیدار و مذاکراتی صورت گرفته است که در راستای این دیدار‌های مشترک، تفاهم‌نامه‌های فرهنگی و هنری خوبی به امضای طرفین رسیده است.

وی با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگ‌های گفت: در میان پروتکل‌های عضویت در این پیمان دو پروتکل فرهنگی و رسانه‌ای به امضا رساندیم که دورنمای خوبی برای همکاری‌های منطقه‌ای فراهم می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت آغاز هفته فرهنگی تاجیکستان که در شهر‌های مختلف کشور برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: هویت فرهنگی تاریخی و مهمتر از آن علقه‌های مشترک، دو ملت ایران و تاجیکستان را به یکدیگر نزدیک کرده است.

وزیر فرهنگ همچنین درباره تعاملات فرهنگی ایران و تاجیکستان نیز گفت: علاوه بر مراودات معمول فرهنگی، ایران و تاجیکستان به طور مشترک در دو نهاد بین المللی فرهنگی عضویت دارند. نخست موسسه فرهنگی اکو که کشور‌های منطقه اکو را دربر می‌گیرد و دوم، «ایتا» که حدود ده سالی می‌شود با حضور سه کشور فارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان تشکیل شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت تاکید کرد: یکی از اولویت‌ها در حوزه دیپلماسی فرهنگی، اتکا به زبان فارسی و میراث تاریخی و فرهنگی مشترک با کشور‌های مختلف به خصوص کشور دوست و برادر تاجیکستان است.

وی با یادآوری سفر خود به شهر سمرقند گفت: وقتی در سمرقند که مردمان آن عمدتا تاجیک و فارسی زبان هستند قدم می‌زنیم، یاد و خاطره شهر اصفهان و میدان حضرت امام به ذهن متبادر می‌شود و همین میراث فرهنگی است که کشور‌های ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

اسماعیلی با اشاره به برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران گفت: برپایی هفته‌های فرهنگی میان کشورها، جوامع و جوان‌های ما را با میراث فرهنگی مشترک آشنا می‌کند.

وزیر فرهنگ یادآور شد: تعامل فرهنگی با کشور تاجیکستان از نخستین روز‌های کاری وزارت فرهنگ در دوره جدید، در دستور کار قرار گرفت که این امر به خاطر علقه تاریخی میان مردم ایران و تاجیکستان است.

وی افزود: زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همگی آماده همکاری با نهاد‌های فرهنگی کشور تاجیکستان هستند و در این زمینه تولید فیلم‌های مشترک و معرفی شخصیت‌های بزرگ تاریخی می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای هنر کشور ابراز امیدواری کرد: برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران سرآغاز همکاری‌های گسترده فرهنگی میان دو کشور باشد.

وی همچنین با اشاره به همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بنیاد سعدی در گسترش زبان آموزی فارسی در نقاط مختلف جهان گفت: امروز این همت در کشور وجود دارد که پاسداشت زبان فارسی با جدیت پیگیری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت و رییس شورای هنر آمادگی وزارت خانه فرهنگ و نهاد‌های تابعه و دیگر بخش‌های مدیریت فرهنگی و هنری ایران را برای همکاری‌های همه جانبه فرهنگی با تاجیکستان اعلام می‌کنم.آغاز فصل جدید روابط ایران و تاجیکستان

همچنین در این مراسم زلفیه دولت زاده، وزیر فرهنگ تاجیکستان با اشاره به روابط فرهنگی تاجیکستان با ایران گفت: در یکسال اخیر شاهد فصل جدیدی در روابط ایران و تاجیکستان هستیم.

وی ادامه داد: ارزش‌های مشترک زبانی و تاریخی، ملت‌های تاجیکستان و ایران را به هم پیوند می‌دهد و زمینه تقویت مناسبات فرهنگی دو کشور را فراهم می‌آورد.

وزیر فرهنگ تاجیکستان با اشاره به پرپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران گفت: چنین رویداد‌های فرهنگی در تقویت روابط دو جانبه نقشی بی بدیل بازی می‌کند.

وی تاکید کرد: ملت‌های تاریخی در گذشته تمدن آفرین بوده اند و امروز در مواجهه با چالش‌های جهانی، پرچمدار دوستی تمدن‌ها هستند.

وزیر فرهنگ تاجیکستان همچنین از حضور هنرمندان تاجیک در جشنواره تئاتر فجر و حضور و بازدید اهالی فرهنگ تاجیکستان از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان نمونه‌هایی از تبادلات فرهنگی تاجیکستان و ایران یاد کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان تا سال‌ها در خاطر علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر باقی بماند.

گفتنی است هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در ایران با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فرهنگ جمهوری تاجیکستان و سفارت تاجیکستان در ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عصر امروز - دوشنبه ۱۱ مهرماه در منطقه فرهنگی گردشگری اراضی عباس‌آباد تهران گشایش یافت و از روز‌های آینده نیز در شهر‌های شیراز و تبریز برگزار خواهد شد.

این رویداد فرهنگی شامل اجرای برنامه توسط گروه‌های هنری از جمله گروه نمایش، گروه موسیقی، قرائت شعر توسط شعرای تاجیکستانی و برگزاری نمایشگاه نقاشی، عکس، هنر‌های دستی و لباس‌های ملی آن کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج