موتورسیکلت آپاچی RTR200 مدل 97 دارم و قدرت و گشتاور آن نسبت به‌باجاج پالس NS200 انژکتوری کمتر است. بنابراین قصد تعویض پیشرانه آن را با پیشرانه باجاج پالس NS200 انژکتوری دارم


تغییر پیشرانه فابریک با هر نوع پیشرانه‌ دیگر در خودرو یا موتورسیکلت یک تصمیم کاملا اشتباه است. شاید در خودروهای تیون‌شده این مساله را به‌خوبی دیده باشید که پیشرانه فابریک با پیشرانه قدرتمند دیگری تعویض شده باشد.

موتورسیکلت آپاچی RTR200 مدل 97 دارم و قدرت و گشتاور آن نسبت به‌باجاج پالس NS200 انژکتوری کمتر است. بنابراین قصد تعویض پیشرانه آن را با پیشرانه باجاج پالس NS200 انژکتوری دارم. برای این موضوع چه‌بخش‌هایی باید تعویض شود؟

به گزارش «اخبار خودرو»،ابتدا باید گفت بسیاری از مخاطبان روزنامه «دنیای‌خودرو» این سوال را مطرح می‌کنند که آیا امکان تغییر پیشرانه فابریک یک خودرو یا موتورسیکلت با پیشرانه خودرو یا موتورسیکلت دیگری که قدرت بیشتری دارد وجود دارد؟ درپاسخ باید گفت تغییر پیشرانه فابریک با هر نوع پیشرانه‌ دیگر در خودرو یا موتورسیکلت یک تصمیم کاملا اشتباه است. شاید در خودروهای تیون‌شده این مساله را به‌خوبی دیده باشید که پیشرانه فابریک با پیشرانه قدرتمند دیگری تعویض شده باشد. اما خودروهای تیون‌شده با مدل استاندارد و مناسب برای استفاده روزانه بسیار متفاوت هستند. زیرا در یک خودرو تیون‌شده، از پیشرانه تا سیستم تعلیق و ترمز، همگی دستخوش تغییرات قرار می‌گیرند تا عملکرد خودرو بهبود یابد. اما تغییر در قوای محرکه خودرو یا موتورسیکلتی که مناسب برای مصارف روزانه است، سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای می‌شود. بر این اساس تغییر پیشرانه در موتورسیکلت شما کاملا غیراصولی است. از طرفی باید بدانید که موتورسیکلت شما و رقیب هموطن آن یعنی باجاج پالس NS200 هر دو از پیشرانه تک‌سیلندر 200 سی‌سی مزین به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری برخوردارند. ناگفته نماند که پیشرانه آپاچی RTR200 را یک موتور تک‌سیلندر به‌حجم 197.7 سی‌سی با ساختار چهارسوپاپ در سرسیلندر تشکیل می‌دهد و این پیشرانه باتوجه به‌مکانیزم چهارسوپاپ، دومیل‌سوپاپ‌رو و نسبت تراکم 9.7 به‌یک می‌تواند راندمان نسبتا بالایی ایجاد کند. با توجه به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری در این پیشرانه، حداکثر توان به 20.5 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور به 18.1 نیوتون‌متر می‌رسد. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس 5 سرعته به‌چرخ عقب منتقل می‌شود. اما در مقابل رقیب سرسخت هموطن آپاچی RTR200 یعنی باجاج پالس NS200 از مدل‌های سال 96 به‌بعد با سیستم سوخت‌‎رسانی انژکتوری تجهیز شده‌اند. همچنین کمپانی باجاج اعلام کرده که پیشرانه NS200 از روی نیکدبایک کمپانی کی‌تی‌ام یعنی دوک 200 الگوبرداری و کپی شده است. باجاج پالس NS200 دارای یک موتور 199 سی‌سی چهارسوپاپ با دومیل‌سوپاپ‌رو است. باتوجه به‌تغییراتی که در ساختار این پیشرانه به‌واسطه الگوبرداری از موتور کی‌تی‌ام انجام شده، سبب افزایش راندمان این قوای محرکه شده است. هرچند که سیستم جرقه‌زنی مدیریت هوشمند با سه شمع در سیلندر و سیستم‌سوخت‌رسانی انژکتوری با زاویه بیشتر روی دریچه‌گاز از روی انجین کی‌تی‌ام دوک 200 کپی شده است. این مساله سبب شده است حداکثر قدرت این پیشرانه 199 سی‌سی به 23.1 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن به 18.3 نیوتون‌متر برسد. هرچند که اعداد و ارقام اعلام‌شده از سوی کمپانی‌های خودروساز و موتورسیکلت‌ساز، درحالت ایده‌‎آل است، اما به‌لحاظ اعداد و ارقام، قوای محرکه باجاج پالس NS200 نسبت به‌آپاچی RTR200 یک سروگردن بالاتر است. باجاج پالس NS200 حدود دو اسب‌بخار قدرت و 0.2 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر نسبت به‌آپاچی RTR200 تولید می‌کند و شاید دو اسب‌بخار قدرت و 2/0 نیوتون‌متر گشتاور چندان اعداد قابل توجهی نباشد؛ اما در واقعیت یک‌هزارم اسب‌بخار قدرت هم می‌تواند در شتاب و حرکت یک خودرو یا موتورسیکلت بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین توجه داشته باشید که قوای محرکه باجاج پالس NS200 دارای گیربکس 6 سرعته است؛ اما در مقابل آپاچی RTR200 دارای گیربکس 5 سرعته است. به‌دلیل تغییرات در ساختار پیشرانه، جانمایی سخت آن و عدم‌تطابق پیشرانه با بدنه، نصب پیشرانه‌ای که قدرت و گشتاور بیشتری دارد در افزایش خرابی و استهلاک وسیله‌نقلیه بسیار تاثیرگذار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج