سود ایران‌خودرودیزل چگونه به رشد 402درصدی رسید؟


سود ایران‌خودرودیزل چگونه به رشد 402درصدی رسید؟

صنعت تولید خودروهای تجاری در ایران یکی از صنایع قدیمی است. شرکت‌های مختلفی در ایران اقدام به تولید انواع محصولات تجاری کرده‌اند و نیاز کشور به خودروهای تجاری را تامین کرده‌اند. یکی از خودروسازانی که همواره هم در تولید و هم در تنوع و کیفیت توانسته روند رو به رشد خود را ادامه دهد ایران‌خودرو دیزل بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت تولید خودروهای تجاری در ایران یکی از صنایع قدیمی است. شرکت‌های مختلفی در ایران اقدام به تولید انواع محصولات تجاری کرده‌اند و نیاز کشور به خودروهای تجاری را تامین کرده‌اند. یکی از خودروسازانی که همواره هم در تولید و هم در تنوع و کیفیت توانسته روند رو به رشد خود را ادامه دهد ایران‌خودرو دیزل بوده است. ایران‌خودرو دیزل طی یکی دو دهه اخیر روند پرنوسانی را گذرانده است. این شرکت ابتدای دهه ۹۰ روند رو به رشدی در حوزه تولید داشت و این روند در ادامه طی سال‌های پایانی این دهه رو به افول گذاشت و شرکت به مرز ورشکستگی رسید. اما ایران‌خودرو دیزل با تغییر استراتژی و تولید محصولات جدید و تنوع‌بخشی در این حوزه توانست نه تنها زیان سال‌های قبل خود را جبران کند بلکه به یکی از سودده‌ترین شرکت‌های حاضر در بورس تبدیل شود. شرکتی که پیش از این برای پرداخت حقوق خود از شرکت مادر پول دریافت می‌کرده حالا توانایی پول قرض دادن به شرکت اصلی را دارد.

روند پرنوسان ایران‌خودرو دیزل و سرپا ماندن این شرکت
بررسی روند تولید در صنعت خودروهای تجاری نشان از تاثیرپذیری شدید این شرکت‌ها از روابط خارجی و تحریم‌های صنعت خودرو است. تا زمانی که تحریمی وجود نداشت شرکتی مانند ایران‌خودرو دیزل توانسته بود سالانه هزاران دستگاه از انواع خودروهای تجاری را تولید و به بازار عرضه کند. این شرکت در ابتدای دهه ۹۰ بیش از ۱۲هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری تولید کرد. این رقم در آن‌ سال‌ها و برای بازار ایران رقم بسیار قابل توجهی بود.
اما طی سال‌های بعد و به دلیل تحریم‌ها و برخی مشکلات دیگر روند تولید در این شرکت معکوس و زیان انباشته شرکت بسیار بزرگ شد. ایران‌خودرو دیزل با زیانی بیش از ۶ هزار میلیارد تومانی برای رفع امورات خود به شرکت مادر وابسته شد. اما با تغییرات مدیریتی و تغییر استراتژی تولید امروز خبری از زیان ۶هزار میلیارد تومانی نیست و شرکت در مسیر سوددهی قرار گرفته است.
ایران‌خودرو دیزل پس از چند سال پرنوسان در حوزه تولید و فروش حالا به جزیره امن رسیده و برای سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایش تولید درپیش گرفته و احتمالا برای سال آینده نیز روند تولید صعودی خواهد بود و دیگر خبری از نوسان نخواهد بود.

تقدیر مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از مدیران و کارکنان ایران‌خودرو دیزل
درپی توفیقات حاصل‌شده در شرکت ایران‌خودرودیزل، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو طی پیامی از همت و تلاش جواد توسلی‌مهر؛ مدیرعامل، هیات‌مدیره و کارکنان ایران‌خودرودیزل در مسیر خروج از رکود و بحران‌های متعدد مالی و تولیدی این شرکت تقدیر کرد. مهدی خطیبی در این پیام بر استمرار برنامه‌های توسعه‌ای و پیگیری اهداف کلان تعریف‌شده در بزرگ‌ترین خودروساز تجاری کشور و خاورمیانه تاکید کرده و آورده است: «درنتیجه مدیریت عالی و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر یکایک مدیران و کارکنان، امروز ایران‌خودرو دیزل همچون ققنوس از خاکستر خود برخاسته و با حرکت در مسیر سودآوری و ظرفیت‌سازی به‌سرعت در حال رسیدن به پیشرفت‌های بیشتر و تثبیت جایگاه خود به‌عنوان پرچمدار بازار خودروهای تجاری است.» وی همچنین در این پیام آورده است: «اکنون و پس از خروج از بحران‌های متعدد در آن مجموعه، صفر شدن زیان انباشته و توفیقات جدید در حوزه تنوع محصول و صادرات، تقاضا دارم بدون توجه به تمام حاشیه‌سازی‌ها و شایعه‌پراکنی‌های افراد و جریان‌های معلوم‌الحال با جدیت، استواری و شادابی کامل همچنان در مسیر پیشرفت و ‌تعالی گام بردارید.»
رشد 402درصدی سود ایران‌خودرو دیزل در سال 1400

بررسی صورت‌های مالی شرکت ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد چگونه شرکت طی دو سه سال اخیر بر مدار رشد و توسعه قرار گرفته است. ایران‌خودرو دیزل در سال۹۹ توانست میزان زیان خود را به طور قابل‌ توجهی کاهش دهد و در پایان آن سال تنها ۵۹۰میلیارد تومان زیان داشته باشد. اما از سال ۱۴۰۰ شرکت بر مدار سوددهی قرار گرفت و در پایان سال مالی ۱۴۰۰ ایران‌خودرو دیزل با رشدی ۴۰۲درصدی در سود مواجه شد و از زیان ۵۹۰میلیارد تومانی به سودی یک‌هزار و ۷۸۱میلیاردتومانی دست پیدا کرد. این روند در سال جاری نیز با رشد تولید و فروش ادامه پیدا خواهد کرد و در پایان سال مالی ۱۴۰۱ سود خالص شرکت بیش از سال گذشته خواهد بود.

افزایش تیراژ و تنوع در تولید؛ استراتژی موفق

افزایش تولید و تنوع‌بخشی به تولید و تامین نیاز بازار در همه بخش‌ها قطعا باعث سودآور شدن یک شرکت خودرویی خواهد بود. موردی که ایران‌خودرو دیزل به‌خوبی آن را درک و طی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ این روند را در دستور کار خود قرار داد. این شرکت با تغییر استراتژی توانست تولید خود را طی سال ۹۹ افزایش دهد و در سال ۱۴۰۰ روند تولید را به اوج برساند و نسبت به سال قبل از آن بیش‌از ۹۰درصد افزایش دهد. درآمدهای عملیاتی این شرکت نیز بیش‌از ۱۶۸درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد. این روند ناشی‌از افزایش تولید و فروش کامیون‌، اتوبوس و همچنین ون و پیکاپ‌های این شرکت بود. این روند در سال جاری نیز ادامه دارد و این شرکت توانسته طی ۶ ماه از تولید سال گذشته خود نیز عبور کند. اما ایران‌خودرودیزل در راستای تنوع‌بخشی به محصولات خود طی سال‌ گذشته و سال جاری اقدام راه‌اندازی خطوط جدید کرده و محصولات جدیدی مانند کشنده آتامان و کشنده آئومان را رونمایی و عرضه کرده است. ایران‌خودرودیزل به این محصولات بسنده نکرده و طی سال جاری محصولات جدیدتری هم رونمایی کرده است. اتوبوس برقی آتروس e، کامیون کشنده فوتون آیومان H5، کامیون کشنده آتامان و کامیونت آترین پلاس ازجمله دیگر محصولات ایران‌خودرو دیزل بوده است. تولید محصولات با کیفیت باعث شد تا ایران‌خودرو دیزل اقدام به امضای قرارداد صادرات 1000دستگاه کامیون کشنده آتامان به روسیه کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا