آیا پایان ارزهای دیجیتال فرا رسیده است؟


آیا پایان ارزهای دیجیتال فرا رسیده است؟

در زمان نگارش این مقاله، قیمت بیتکوین به‌عنوان پرچم‌دار ارزهای دیجیتال در محدوده‌ی قیمتی ۲۴ هزار دلار قرار دارد. تقریباً، چهل کندل هفتگی از زمانی که قیمت در اوج قرار داشت می‌گذرد. اکنون قیمت بیتکوین پس از یک ریزش ۴۵ درصدی در حال بهبود و بازیابی است.

به‌طورکلی، بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال و سهام دارای فرازوفرود‌های زیادی هستند. فعالین این بازار می‌دانند که هیچ بازاری برای همیشه صعودی و یا ریزشی نیست. هر صعودی نیازمند اصلاح برای پیشروی بیشتر و هر ریزشی نیازمند اصلاح برای ریزش بیشتر است.

از دید فنی، بازارهای مالی دارای فازهای مختلف صعودی و ریزشی هستند. مثلاً، اگر بازار سهام امریکا صعودی باشد، پیوسته در حال تشکیل سقف و کف‌های بالاتر در نمودار خود است. برعکس، اگر بازار در فاز نزولی قرار داشته باشد، مدام در حال ساخت کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر است.

بنابراین این شما هستید که سود و زیان خود را تعیین می‌کنید، یعنی اگر بدانید چه وقت به خرید ارز دیجیتال از صرافی ارز دیجیتال بپردازید و کی ارزهایتان را بفروشید، بیشتر مواقع در سود خواهید بود.

بررسی تاریخچه‌ی بازار ارزهای دیجیتال

در این قسمت از مقاله، چارت بیتکوین را به‌عنوان رمز ارز شاخص بازار بررسی می‌کنیم. با نگاه کردن به تایم فریم هفتگی بیتکوین متوجه اتفاقات زیادی می‌شویم:

در سال 2017، بیتکوین پس از یک رالی صعودی یک ریزش 80 درصدی را تجربه کرد. این ریزش که تقریباً 357 روز طول کشید یکی از فرسایشی‌ترین ریزش‌های قیمتی بیتکوین بوده است. در طول این ریزش بسیاری از سرمایه‌گذاران با ضررهای سنگین بازار ارزهای دیجیتال را ترک کردند. آن‌ها معتقد بودند که کار بیتکوین تمام شده و این رمز ارز دیگر توان بلند شدن ندارد.

در سال 2019 بیتکوین بار دیگر باعث وارد آمدن یک شوک بزرگ به سرمایه‌گذاران و فعالین بازار ارزهای دیجیتال شد. قیمت بیتکوین با ریزش 79 درصدی از پیک قیمتی خود بسیاری را به حیرت وا‌داشت. بسیاری از کسانی که از ریزش قبلی جان سالم بدر بردند، در این ریزش تسلیم شدند و باور خود را به این بازار از دست دادند.

اما با پایان فاز ریزشی و شروع رالی صعودی قیمت در سال 2020، قیمت بیتکوین با جهش خیره‌کننده‌ی 1500 درصدی همگان را به حیرت وا‌داشت. بیتکوین و بازار ارزهای دیجیتال بارها این فرازوفرود‌ها را تجربه کرده‌اند. هر بار که بیتکوین وارد فاز نزولی شده است، بسیاری از سرمایه‌گذاران دچار ترس شدید شدند و دیگر امیدی به برگشت قیمت نداشتند. به‌نظر شما مهم‌ترین درسی که از این ریزش‌ها می‌توان گرفت چیست؟

اکثر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قدیمی می‌گویند بازارهای مالی مجموعه‌ای از دوره‌های صعودی و ریزشی هستند. هنر شما در مقام یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار درک این مسئله و گرفتن تصمیم مناسب است. خروج به‌موقع از بازار و ورود مناسب کلید موفقیت در این بازار است.

بسیاری از معامله‌گران تازه‌کار، وقتی قیمت در اوج و یا نزدیک به انتهای روند صعودی است وارد بازار می‌شوند. بازارسازها دارایی را که در کف خریده‌اند، در سقف به این معامله‌گران می‌فروشند تا پول و سود خود را نقد کنند. جالب است بدانید، خریدی که این اشخاص انجام می‌دهند به خرید احمق‌ها معروف است. در ادامه برای درک بهتر چرخه‌های بازار، به بازار سهام امریکا نگاهی می‌اندازیم.

موارد ریزش در بازار سهام امریکا

بازار سهام نیویورک یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار‌های مالی دنیا است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، چرخه‌های صعودی و نزولی بخشی از بازار هستند. برای درک بهتر این موضوع به‌سراغ بازار سهام نیویورک رفتیم که قدمت بسیار بیشتری نسبت به بیتکوین دارد.

شاخص S P 500 وضعیت سهام 500 شرکت برتر امریکا را نشان می‌دهد:

در سال 2000 این شاخص با ریزش تقریباً 50 درصدی اتفاقی تلخ را برای سهام‌داران رقم زد.

سهام‌داران در سال 2007 بار دیگر شاهد ریزش سنگین بازار سهام بودند. این ریزیش 55 درصدی تقریباً 2 سال طول کشید. بعد از پایان این ریزش، شاخص S P 500 در طول چند سال رشد 620 درصدی را تجربه کرد. این صعود قیمت نیز با اصلاحاتی همراه بود، اما روند کلی حرکت قیمت، صعودی بود.

آیا پایان ارزهای دیجیتال فرا رسیده است؟

بررسی شرایط حاکم بر بازار

پاسخ به این سؤال که «آیا ارزهای دیجیتال به پایان خود رسیده‌اند؟» کار دشواری است و نیازمند بررسی عوامل مختلفی است. برای درک بهتر از شرایط بازار ارزهای دیجیتال باید عوامل مختلفی مانند اقتصاد جهانی و شرایط سیاسی حاکم بر دنیا را در نظر بگیریم.

اقتصاد جهانی

تورم در امریکا و کشور‌های اروپایی که از اصلی‌ترین بازیگران اقتصادی دنیا هستند در حال افزایش است. افزایش تورم باعث اتخاذ سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره در این کشورها می‌شود. توضیح اصطلاحات اقتصادی مانند «نرخ بهره» و «سیاست‌های انقباضی» در این مقاله نمی‌گنجد، اما باید بدانیم نرخ بهره با قیمت بیتکوین رابطه‌ی‌ معکوس دارد.

بنابراین در مراکز اصلی اقتصاد دنیا با رکود بی‌سابقه‌ای روبرو هستیم. این رکود باعث می‌شود تا عموم مردم سرمایه‌های خود را از بازارهایی مانند ارز دیجیتال و سهام خارج کنند. خروج سرمایه، حال این بازارها را کمی خراب می‌کند.

آینده‌ی بازار ارزهای دیجیتال

دریافتیم که عوامل مختلفی در سرنوشت بازار ارزهای دیجیتال دخیل هستند. شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی جهان بسیار گنگ و غیرقابل‌پیش‌بینی است. جنگ اخیر و شایعه‌هایی که از شرایط چین و تایوان به گوش می‌رسد اوضاع را پیچیده‌تر می‌کنند.

آیا پایان ارزهای دیجیتال فرا رسیده است؟

پل کروگمن (Paul Krugman)، برنده‌ی جایزه‌ی‌ نوبل اقتصاد، در توییتر نظر خود را در مورد بیتکوین اعلام کرده است. او معتقد است جهش اخیر قیمت بیتکوین پس از ریزش سنگین اخیر، احتمالاً «جهش گربه‌ی مرده» است. جهش گربه‌ی مرده زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت پس از یک ریزش سنگین با یک برگشت قیمت بسیاری از افراد را امیدوار می‌کند، درحالی‌که روند اصلی نزولی است.

سخن پایانی

پاسخ به این سؤال که آیا پایان ارزهای دیجیتال فرا رسیده است؟ کار بسیار سختی است. اوضاع اقتصاد جهانی چندان مناسب نیست. این موضوع باعث تردید سرمایه‌گذاران کلان برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال شده است. اما همان‌طور که دیدیم، اولین باری نیست که رمز ارزها ریزش‌های شدید را تجربه می‌کنند.

فهمیدیم که بعد از فاز‌های نزولی نوبت صعود در بازار است. هنر یک سرمایه‌گذار خوب انتخاب نقطه‌ی ورود و خروج مناسب در این بازار است. آن‌ها باید قواعد بازی را یاد بگیرند و با توجه به شرایط موجود تصمیم‌گیری کنند.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در