طرز تهیه ماست خانگی ترش و سفت + ماست شیرین و خامه ای به همراه نکات مهم


آموزش درست کردن ماست پرچرب خانگی شیرین با خامه و ماست ترش سفت بدون آب انداختنطرز تهیه ماست خانگی سفت ترش و شیرینماست رو میتونیم به عنوان یکی از فرآورده‌های شیر تعریف کنیم که از طریق تخمیر شیر، توسط باکتری‌ای به اسم لاکتوباسیلوس به دست میاد و هم...

آموزش درست کردن ماست پرچرب خانگی شیرین با خامه و ماست ترش سفت بدون آب انداختن
طرز تهیه ماست خانگی سفت ترش و شیرین

طرز تهیه ماست خانگی ترش و سفت + ماست شیرین و خامه ای به همراه نکات مهم

ماست رو میتونیم به عنوان یکی از فرآورده‌های شیر تعریف کنیم که از طریق تخمیر شیر، توسط باکتری‌ای به اسم لاکتوباسیلوس به دست میاد و هم درکنار غذا خورده میشه، و هم این که برای ترکیب با انواع مواد اولیه مختلف برای درست کردن غذا و دسر هم کاربرد داره.

طرز تهیه ماست خانگی یکی از بهترین کارهاییه که هرکسی میتونه تو خونه انجام بده، چون این حرکت هم مقرون به سرفه‌اس و هم اینکه مواد نگه دارنده ماست‌های آماده رو نداره و از همه مهمتر، با دست خودتون درست میشه و میتونید با هر طعمی که دوس دارید تهیه‌اش کنید.

تاریخ درست شدن ماست کاملا یه امر اتفاقی بوده و به حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمیگرده و در اون زمان، چون نیاکان دامدار ما، شیر رو داخل کیسه‌هایی از پوست بز نگه داری میکردن، و به همین دلیل، باکترین زنده موجود در این پوست، باعث تبدیل شیر به ماست‌ها‌ی اولیه شده.

روند درست کردن ماست خانگی ترش یا ماست شیرین بستگی به سلیقه شما داره و میتونید با استفاده از دستور آماده سازی مواد و فوت فن‌های کاربردی، با هر طعم و غلطتی که دوس دارید، ماست رو تو خونه درست کنید. درست کردن ماست، خیلی وقتتون رو نمیگیره و فقط کافیه بزارید تا خودش آماده بشه.

بخش آشپزی مجله قرمز برای شما همراهان گرامی طرز تهیه ماست ترش و طرز تهیه ماست شیرین رو به صورت جداگانه آماده کرده که هرکدوم حاویه نکاتیه تا طعم مورد نظرتون رو به دست بیارید.

مواد لارم برای تهیه ماست خانگی

مواد لازم برای ۴ نفر
شیر محلی۱/۵ ایتر
ماست محلی۱/۵ قاشق غذا خوری

طرز تهیه ماست خانگی به روش سنتی

نکته مهم: دلیل اضافه کردن یک پیمانه ماست به شیر اینه که؛ ماست به دلیل تخمیر قند شیر(لاکتوز) شکل میگیره، و در واقع ماست یه باکتری زنده داره که لاکتوز رو به اسید لاکتیک تبدیل میکنه.

مرحله اول

طرز تهیه ماست خوشمزه خانگی رو با انتخاب یه قابلمه مناسب برای جوشاندن شیر شروع کنید و روی حرارت متوسط بزارید و سپس شیر رو داخل قابلمه بریزید و اجاه بدید تا به جوش بیاد.

مرحله دوم

شیر برای تبدیل شدن به ماست حتما باید به خوبی بجوشه تا جایی که آب اضافی شیر، بخار بشه و قابلیت تبدیل شدن به ماست رو داشته باشه. در حین گرم شدن، چند بار شیر رو هم بزنید که ته نگیره.

مرحله سوم

برای درست کردن ماست خانگی باید مراقب باشید که شیر سر نره، چون باعث بد مزه شدن ماست میشه. بعد از اینکه شیر به خوبی جوشید و آبش بخار شد، حرارت زیر قابلمه رو خاموش کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله اجازه بدید تا شیر به آرامی تو دمای محیط خنک بشه، و یادتون باشه که تو این مدت، چند بار شیر رو هم بزنید تا سطح روش سفت نشه، چون تو روند تبدیل شدن به ماست تاثیر منفی میزاره.

مرحله پنجم

میزان گرمای شیر رو میتونید با انگشت تست کنید، به این صورت که انگشت رو توی شیر بزارید و بسته میزان تحمل، شدت گرمای شیر رو اندازه بگیرید، تا جایی که دست گرما رو حس کنه و نسوزه، کافیه.

مرحله ششم

نحوه درست کردن ماست خانگی سنتی به این صورته که، یک پیمانه ماست رو که برای مخلوط کردن با شیر کنار کذاشتید، باید سرد نباشه و حداقل ۱ ساعت قبل از استفاده، به دمای محیط رسیده باشه تا به خاطر سردی، به شیر گرم شک وارد نکنه.

مرحله هفتم

روند آماده سازی رو با مخلوط کردن یک پیمانه ماست با یک لیوان از شیر گرم رو داخل یه کاسه مناسب بریزید و به خوبی هم بزنید تا با هم مخلوط شده و سپس دوباره داخل قابلمه‌ی شیر بریزید و هم بزنید تا مواد به خوبی یکدست بشن.

مرحله هشتم

طرز تبدیل شیر به ماست خانگی رو با بستن درب قابلمه ادامه بدید و یک پتو یا یک حوله زخیم رو دور قابلمه بپیچید تا به اصطلاح به روش گرم خانه‌ای ماست به وجود بیاد. یادتون باشه که بعد از پتو پیچ شدن قابلمه، اصلا اون رو تکون ندید.

مرحله نهم

دمای مناسب برای درست شدن ماست باید حدود ۴۳ درجه باشه، اما اگه میخواید ماست ترش داشته باشید، باید دما از این هم بیشتر باشه و بهتره که بزارید تا ۸ الی ۱۰ ساعت، قابلمه تو گرما باشه تا ماست تشکیل بشه.

مرحله دهم

ماست هرچی بیشتر تو گرما بمونه، سفت تر و غلیظ تر میشه. فقط بستگی به سلیقه خودتون داره که ماست رو چطوری دوست دارید، چون برای هر طعمی یه فوت و فن ووجود داره تا به خوبی طبق ذائقه شما، ماست تشکیل بشه.

مرحله یازدم

بعد از این مرحله قابلمه ماست رو از زیر پتو خارج کرده و درب قابلمه رو باز بزارید، و بدون دست زدن، تا حدود ۴ ساعت قابلمه حاوی ماست رو داخل یخچال بزارید. سپس آب اضافی روی ماست رو با قاشق بگیرید و داخل طرف مورد نظر بریزید.

نکات تهیه ماست ترش

  • جوشاندن شیر با دمای بالا.
  • میزان بیشتری از مایه ماست استفاده کنید.
  • وقتی که قابلمه ماست رو زیر پتو میزارید، دما از ۴۳ دجه بیشتر باشه.
  • برای ترش شدن ماست، بعد از بیرون آوردن قابلمه از زیر پتو، قبلمه رو جایی بزارید که دیرتر خنک بشه.

طرز تهیه ماست شیرین خانگی با خامه

مواد لازم برای تهیه ماست شیرین
شیر پر چرب۲ لیتر
ماست شیرین۲ قاشق غذا خوری
خامه۲ قاشق غذا خوری
نکته: ماست و خامه رو ۲ الی ۳ ساعت قبل از استفاده، بیرون بزارید تا با دمای محیط هماهنگ بشن.
  1. طرز تهیه ماست شیرین خانگی رو با انتخاب یه قابلمه مناسب شروع کرده و شیر رو داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بزارید تا شیر به جوش بیاد و مدام هم بزنید تا قند و چربی شیر، به کف قابلمه نچسبه.
  2. اجازه بدید تا شیر به جوش بیاد و سپس حرارت رو کم، و روی ملایم قرار بدید تا شیر با این دما به مدت ۱۵ دقیقه بجوشه تا آب اضافی اون به خوبی تبخیر بشه و سپس، زیر قابلمه رو خاموش کرده و اجازه بدید تا شیر خنک بشه.
  3. برای درست کردن ماست شیرین باید شیر به دمای محیط برسه، و در صورت در دسترس نبودن دماسنج آشپزخانه، بهتره که انگشت خودتون رو درون شیر قرار بدید و باید گرما رو احساس کنید، اما انگشتتون نسوزه.
  4. در این مرحله بهتره که ۲ قاشق مایه ماست شیرین رو با ۲ قاشق خامه داخل یه کاسه مناسب بریزید و به خوبی هم بزنید و سپس ۱ ملاقه از شیر جوشیده رو به این مواد اضافه کزده و به خوبی مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشه.
  5. حالا این مواد رو دوباره داخل قابلمه حاوی شیر برگردونید و هم بزنید تا با هم یکدست بشن و سپس درب قابلمه رو ببندید و با یه پتوی ضخیم دور تا دور قابلمه رو بپوشونید و ترجیاحا تو یه محیط گرم، مثل کابینت آشپزخانه قرار بدید.
  6. نحوه آماده سازی مواد برای ماست شیرین به این صورته که قابلمه حاوی شیر و مایه ماست رو تا حدود ۵ ساعت اضلا تکون ندید تا ماست به خوبی ببنده. بعد از مدت زمان گفته شده، قابلمه رو از زیر پتو خارج کنید و بلافاصله داخل یخچال بزارید.
  7. یادتون باشه که برای بهتر سفت شدن ماست باید حدود ۱۲ ساعت ماست رو داخل یخچال بزارید. بعد از زمان گفته شده ماست شیرین و خامه‌ای خوشمزه شما آماده‌اس و بهتره اون رو داخل ظرف مناسب برای نگه داری بریزید.

نکات مهم طرز تهیه ماست خانگی

  • بهتره برای نگه داری ماست از ظرف های سفالی، شیشه ای با روحی استفاده کنید تا طعمش به خوبی خفظ بشه.
  • برای به دست اومدن ماست شیرین، توجه داشته باشید که مایه ماست باید حتما شیرین باشه.
  • دمای زیاد، یا قرار دادن قابلمه بیشتر از ۵ ساعت باعث میشه تا ماست ترش بشه.
  • هرچی بیشتر بزارید شیر بجوشه، در آخر ماست به دست اومده پرچرب تر میشه.

سخن آخر

درست کردن ماست ترش و ماست شیرین تو خونه یکی از بهتریم کارهاییه که بعد از انجام دادنش عاشقش میشید، چون هم سالمه و هم با قیمت کمتر و حجم بیشتری میتونید ماست داشته باشید، که خودش نکته مهمیه. یکی دیگه از مزیت‌های درست کردن ماست تو خونه اینه که، با رعایت نکات میتونید ماست رو طبق ذائقه خوتون درست کنید. ما در این مقاله از ۲ نوع دستور برای درست کردن ماست ترش، و ماست شیرین استفاده کردیم که هرکدوم تقریبا روش‌های مشابهی دارن، با این تفاوت که برای طعم ماست نکات مهم و جزیئیاتی وجود داره که با توجه به طرز تهیه گفته شده، متوجه اونها میشید. امیدوارم که از این مقاله خوشتون اومده باشه.

طرز تهیه ماست خانگی ترش و سفت + ماست شیرین و خامه ای به همراه نکات مهم
5 4

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن